Børn og begravelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2014

modesty

Er i den situation, at mit barns oldemor ikke lever meget længere. Det er selvfølgelig trist. Min søn er fire år og har egentlig kendt sin oldemor, så jeg overvejer at tage ham med til begravelsen.

Hvilke erfaringer har i med den slags?

Det synes jeg sagtens at man kan. Han er stor nok til at forstå hvad der foregår, og det er en god måde at sige farvel på. 

Har ingen erfaringer - sidst min søn var med til en begravelse, var han 2 mdr. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg kan huske at jeg gik på skolepraktik med en hvis mand døde da hun var gravid med den yngste og hendes to andre drenge var henholdsvis 2.5 og 5 år...

Hun endte med at ham på 2.5 kun kunne huske alt det triste ved begravelsen om sin far og fortrød rigtig meget at have taget ham med hvor imod at den store dreng som andre også skriver fik en positiv effekt af det...

så alderen gør at jeg vil sige tag ham med... specielt fordi han kender/kendte hende...

Vores søn var med til bisættelsen af hans oldemor da han var 1.5 år men ham og farmand gik førend det rigtigt gik igang da det blev for meget for ham med fremmede mennesker...

Så sørg for måske at have mulighed for der er en med der kan tage ham i hånden og gå udenfor og kigge rundt imens hvis det bliver for overvældende...

Anmeld

31. maj 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Nu var jeg selv til begravelse da jeg var en 7 år, og min søster, som også var med, var 4. Det var godt nok vores far, men vi havde ikke et særligt nært forhold med ham da vi ikke havde set ham i 2 år da han døde. Og vi klarede det fint. Min søster havde lidt svært ved at forstå det, men opførte sig pænt i kirken.

Så når din dreng har haft et nært forhold til sin oldemor så synes jeg da klart at han skal med. Det giver en form for afslutning at sige farvel på den måde, selvom han ikke er ældre.

Kondolerer med tabet.

Anmeld

31. maj 2014

Lililili

Da min far døde, var min brors børn 5 og 7 år. Vi blev rådet til af læger og sygeplejerske, at inddrage dem i alt hvad de kunne. De så ham derfor i kapellet og de var med til begravelsen

Det er med til at afmystificerer begrebet "død" for dem.

Syntes helt klart børn hører til ved en begravelse. Det er en del af livet at vi går bort, og det er en del af livet at vi er kede af det, så det er for mig  naturligt at de deltager. Dog skal der selvfølgelig snakkes om det alt hvad der er behov for med barnet.

Gør mig ondt at i har mistet.

Anmeld

31. maj 2014

L&V

Rosa-Sofia skriver:

Er i den situation, at mit barns oldemor ikke lever meget længere. Det er selvfølgelig trist. Min søn er fire år og har egentlig kendt sin oldemor, så jeg overvejer at tage ham med til begravelsen.

Jeg ville også tage ham med. Han vil godt ku forstå det og han har en alder hvor man os kan snakke med ham om det. Der findes også masser af gode børnebøger om emnet dem ku i evt kigge på så han var lidt forberedt..

Har i gen dårlige erfaringer med at ha børn med kun dårlige erfaringer med ikke og ha dem med

Anmeld

1. juni 2014

melila

Rosa-Sofia skriver:

Jeg syntes bestemt han skal med og være der til at sige farvel. Det er rart for ham også og se hvor oldemor skal hen og få en afslutning. Og så der mange der siger at det er en sørgelig oplevelse, ja selvfølgelig er det da det. Men det er også okay at vise at voksne også kan være kede af det og give ham lov til at være det også. Jeg har kun positive erfaringer med det og har ikke stået med ubesvarede spørgsmål fra børn fordi de har set hvor oldemor skal hen og hvordan hun dog pludselig er kommet i jorden :-) 

Anmeld

1. juni 2014

CarinaSB

Rosa-Sofia skriver:

Jeg syntes det er op til dig, hvad du selv syntes :) Jeg mistede min far i sep 2012 .. Jeg havde ikke mine børn med da jeg ikke syntes at de skulle se mor så ked af det .. de var knap 4 år og 8 mdr .. :)

Anmeld

1. juni 2014

serinasmor

Alle min oldemors oldebørn var med til hendes begravelse ... Synes ikke der er grund til at lade være - det er en del af livet ... Vi spurgte dog mor og mostre hvordan de havde det med det før begravelsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.