Børn og begravelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.652 visninger
27 svar
36 synes godt om
31. maj 2014

RosSofi

Er i den situation, at mit barns oldemor ikke lever meget længere. Det er selvfølgelig trist. Min søn er fire år og har egentlig kendt sin oldemor, så jeg overvejer at tage ham med til begravelsen.

Hvilke erfaringer har i med den slags?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2014

stm2812

Er i den situation, at mit barns oldemor ikke lever meget længere. Det er selvfølgelig trist. Min søn er fire år og har egentlig kendt sin oldemor, så jeg overvejer at tage ham med til begravelsen.

Syntes ikke børn hører til ved begravelser. Det er mange følelser et barn skal forholde sig til og barnet vil ikke kunne rumme at alle de voksne er kede af det og ikke lige har tid til at lege og pjatte. 

Men føler med dig.  

Anmeld

31. maj 2014

mit1barn

Hvis han alligevel ikke kender hans oldemor kan jeg ikke se, hvorfor han overhoved skal med? Han får ikke noget ud af det, og ødelægger det måske for de andre til begravelsen.

Anmeld

31. maj 2014

RosSofi

Det er også lidt det jeg tænker, altså det med om han kan forstå, at mange er kede af det og det med at være stille. Husker dog at min kusine var med til sin farfars begravelse da hun var knap 5 år, og mine fætre var til deres farfars begravelse da de var seks år og det gik jo fint. Hm det er lidt svært.

Anmeld

31. maj 2014

RosSofi

mit1barn skriver:

Hvis han alligevel ikke kender hans oldemor kan jeg ikke se, hvorfor han overhoved skal med? Han får ikke noget ud af det, og ødelægger det måske for de andre til begravelsen.

Læs lige igen :-) Jeg skrev at han kender hende. De har egentlig haft et temmelig nært forhold.  Derfor mit dilemma.

Anmeld

31. maj 2014

stjernehimmel

Min datter har været med til begravelse.. og det gav hende en stor ro og forståelse af hvad det var der skete....

Jeg tager hende med når hun har kendt den afdøde, og har set personen jævnligt...

Men du kender dit barn bedst, så derfor er det svært for andre at sige for og imod....

Kondolere dit/jeres tab 

Anmeld

31. maj 2014

Mimic

Rosa-Sofia skriver:

Vores datter var med, både da hendes oldemor blev lagt i kisten, inden låget blev lagt på og til bisættelsen,  det har givet hende en helt anden forståelsse af at hun var væk og det at se at vi voksne var kede af det og sørgede hjalp hende meget til at kunne græde og spørge ind til det der skete.

Jeg fortryder ikke at vi tog hende med

Anmeld

31. maj 2014

Billemyre

Jeg synes, det er fint at tage børn med.
Vi må ikke gøre døden til noget fremmed - den er ikke farlig og vi kunne nok have godt af at afmystificere den lidt her i vores del af verden!
Jeg tror ikke, det er noget, der vil traumatisere barnet på nogen måde, og jeg mener sagtens, børn kan forholde sig til at de voksne er kede af det, hvis man forklarer dem hvorfor og husker at snakke med dem om det senere, hvis de har brug for det.
Det kan oven i købet hjælpe dem med at forstå hvad der er sket.
Har flere bekendte som kan huske, ikke at måtte være med til at sige farvel til afdøde familiemedlemmer, hvilket de er ærgerlige over den dag i dag.

Håber, hvad end du vælger, at det bliver et fint farvel 

Anmeld

31. maj 2014

sandramor

Altså jeg mistede min mor sidste sommer og min mor og min datter var MEGET tætte!! ... Min datter var godt nok også 8 da hun døde men jeg blev anbefalet af en psykolog ikke at holde mit barn udenfor.. Hun mente at det var vigtigt at hun fik lov at være en del af hele processen og at det ikke skader børn at opleve andre mennesker kede af det og det samtidig kan være med til at give hende et rigtigt billede af døden og at det også er okay at være ked af det når en man elsker dør... Og at det samtidig er godt for et barn at se enten mor, far, moster, onkel eller hvem være ked af det... Det er kun med til at give dem et billede af at vi også er mennesker og vi kan grine men også græde.... 

Så ja jeg ville helt sikkert tage ham med.... 

Anmeld

31. maj 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP
Rosa-Sofia skriver:

Da min far døde for 6 år siden, havde min søster min niece på 3 år og min nevø på 6 år med til begravelsen og det gik så fint ! Kondolerer på forhånd 

//Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.