Godaften piger
Jeg har sådan brug for at lufte mine tanker og håber inderligt at nogen har lyst til at læse med.
Jeg har en dejlig datter på knap 6 mdr og bor sammen med hendes far. Vi har været sammen i 2 år og har 2 ufrivillige aborter med i bagagen inden vi fik vores drømme-prinsesse. Mit problem er at min kæreste begyndte at ændre sig lige omkring jeg blev gravid. Hans lyst til sex forsvandt og vi snakker altså 1 gang hver 1-2 måned hvis jeg er heldig. Når han ikke er på arbejde ligger han enten foran fjernsynet eller spiller pc. Han leger kun med vores datter eller hjælper mig hvis jeg beder ham om det. Når jeg kommenterer det siger han at han jo arbejder og ikke "bare" går derhjemme så han skal have lov til at gøre det han slapper af ved. Generelt er kendetegnet at han altid gør hvad han vil. Tager med vennerne ud til en gang ud på natten 1 gang om ugen osv hvor jeg derimod skal høre ham om han kan have vores datter hvis jeg f.eks. skal træne. Nu har han lige fået konstateret en depression og jeg ved det lyder ondt, men nu foretager han sig absolut ingenting fordi han ikke "magter" det og "jeg har jo en depression".
Jeg er så udmattet af at have ansvar for ALT herhjemme: tage mig af vores datter, tøjvask, rengøring, madlavning, indkøb, smøre hans madpakke osv uden at få hjælp til det. Derudover er jeg en pige der elsker sex og jeg føler mig simpelthen så nedtrykt når jeg gang på gang bliver afvist. Jeg kan mærke at jeg tager mere og mere afstand til ham og bliver vred på ham selv over små ting fordi jeg er så frustreret. Han vil ikke snakke med mig om problemerne, da han ikke mener det hjælper noget. Han skal selv komme ud af hans problemer sammen med hans psykolog mener han. Jeg holder stadig meget af ham og har virkelig svært ved at skulle opgive tanken om en kernefamilie og at min datter skal være "skilsmissebarn", som jeg selv er. Men er helt ødelagt og tager mig selv i at blive meget tiltrukket af andre mænd osv.
Kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre? Om jeg skal give ham mere tid til at kommer ovenpå igen eller ej? Diagnosen er jo ny, men tilstanden har varet 1 år.
Håber der sidder nogle kloge damer, der vil komme med jeres input - undskyld det blev langt 
Jeg synes det er meget svært at rådgive, da det er svært at gennemskue hvad der er hvad; depression eller hængerøv.
Hvor gamle er I? I må være begyndt på PB ret hurtigt efter at I havde lært hinanden at kende? Var børn et lige så stort ønske for ham som for dig?
De parforholdsmekanismer du taler om, er noget man tit læser om herinde - så jeg går ud fra at det er ret normalt... Med mænd der ikke hjælper til i hjemmet, hellere vil gå i byen med drengene o.s.v. Det er mig ret uforståeligt at kvinder ikke kender deres mand nok til at de kan se dette mønster inden barnet kommer, men altså...
I dit tilfælde er der nok andre faktorer der spiller ind, fordi din mand har fået en depression. Manglende sexlyst er et af de mest normale symptomer ved depression. At ligge på sofaen og foretage sig ingenting ligeså. Så jeg tror at du må lægge forventningerne om et sprudlende sexliv på hylden indtil han har det bedre. Og m.h.t. hjælp i hjemmet, puha, den er svær. Det er jo ikke til at sige om det er depressionen eller ren og skær dovenskab der gør sig gældende. MEN hvis han rent faktisk hjælper når du spørger om det, så ville jeg acceptere at det er sådan det er. Jeg ville først blive rigtig bekymret hvis han IKKE vil hjælpe, selv når du spørger.
Det er rigtig ærgerligt at han ikke har forståelse for at det er skidehårdt at gå på barsel med en lille baby... kan du gøre noget der kan få ham til at forstå dette? Kan han evt. være med til det næste møde med SP? Måske du kan fortælle hende om din situation inden mødet.
Og så ville jeg prøve at spørge ham om du evt. kan komme med til et møde med hans psykolog. For at få nogle redskaber til hvordan du, og I, skal tackle jeres hverdag. Psykologen behøver jo ikke at sidde og udpensle hvad de to snakker om når du ikke er der - men det kan være en virkelig stor hjælp for et parforhold at få nogle nye øjne på dynamikkerne. Og rimeligheden i hvem der laver hvad i hjemmet.