Varme hveder tradition?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

Papillon

StineW79 skriver:

Traditionen tro spiser man varme hveder dagen før storebede dag, da det var der de blev bagt, fordi fredag var /er en helligedag/ hviledag hvor man ik måtte arbejde. Dagen efter spiste man dem så kolde. Vh stine

Jeg har nu også lært det som, at man oprindeligt spiste dem fredag. Så måtte lige slå det op og fandt dette på historieonline.dk: "Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre. Baggrunden er, at selve Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede- og bodsdag. Derfor skulle bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød mv på selve dagen. Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at spise (og evt. varme) dagen efter."

Derhjemme har vi spist dem fra torsdag aften og dagene efter, indtil vi ikke havde flere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Vi har altid spist hveder i min familie, så i år kommer min mor hjem til mig og hygger med det, da min stedfar ikke rigtig gider det 

Anmeld

15. maj 2014

MorDk

JA selvfølgelig skal vi have hveder. Både torsdag og fredag. (Spiste hveder til morgenmad sammen med ungerne) Og skal have igen imorgen....

Anmeld

15. maj 2014

SanJose

Jeg er vokset op med traditionen, men tror ærligt ikke at jeg skal have hveder i år. Er alene hjemme og spiser ikke normalt hvidt brød. 

Anmeld

15. maj 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
TanyaGR skriver:

Vi har altid spist hveder i min familie, så i år kommer min mor hjem til mig og hygger med det, da min stedfar ikke rigtig gider det 

Det er altså også bare en hyggelig tradition! Vh stine

Anmeld

15. maj 2014

StineW79

Papillon skriver:

Jeg har nu også lært det som, at man oprindeligt spiste dem fredag. Så måtte lige slå det op og fandt dette på historieonline.dk: "Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre. Baggrunden er, at selve Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede- og bodsdag. Derfor skulle bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød mv på selve dagen. Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at spise (og evt. varme) dagen efter."

Derhjemme har vi spist dem fra torsdag aften og dagene efter, indtil vi ikke havde flere

Ja nemlig lige præcis. Orkede bare ik lige hele den lange forklaring vh stine

Anmeld

15. maj 2014

StineW79

MorDk skriver:

JA selvfølgelig skal vi have hveder. Både torsdag og fredag. (Spiste hveder til morgenmad sammen med ungerne) Og skal have igen imorgen....

Elsker også bare hveder! Vh stine

Anmeld

15. maj 2014

StineW79

SanJose skriver:

Jeg er vokset op med traditionen, men tror ærligt ikke at jeg skal have hveder i år. Er alene hjemme og spiser ikke normalt hvidt brød. 

Uha hvis det var mig, ville jeg putte alene i sofaen, med varme hveder med smeltet smør og ost vh stine

Anmeld

15. maj 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Nej vi har desværre ikke sådanne traditioner...

havde overvejet at vi skulle igang med traditioner generelt, men skal lige finde ud af hvilke der er hvornår da jeg aldrig har gået op i det før

Anmeld

15. maj 2014

NinaNymannMadsen

Ja vi skal ha.det gør vi altid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.