Opdragelse ang. aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2014

EAF

Mor og meget mere skriver:

Ingen tvivl om, at du gør, som du gør, i den allerbedste mening - men det, du gør, er jo heller ikke at tvinge en frikadelle i munden på ham, hvilket indiskutabelt er magtanvendelse, eller at lade ham sidde i 1 1/2 time, fordi han ikke har lyst til en bestemt del af maden. Og jeg synes, der er STOR forskel. 

Jeg synes også, du fremhæver de allermest dømmende udsagn fra tråden - rigtigt mange indlæg går i højere grad på "Jeg forstår det ikke - hvorfor gør I sådan? - Vi gør sådan her, fordi..." osv. Det er da et forsøg på dialog og på at forstå andres baggrund for at agere, som de gør. 

Og så det væsentligste: Jeg har også været moren, der bekymredes over uspiste madpakker, nævnte det for pædagogerne, frustreredes over, at der næsten ingenting røg ind til aftensmad - og stod på hovedet for at lokke mad i min datter. Aldrig med tvang eller trusler, men det var et issue til alle måltider, at hun spiste for lidt. Pædagogerne og lægen mindede mig om, at hun trods småtspisende og tynd var sund og rask, men alle andre i vores omgivelser problematiserede det og kommenterede det. I øvrigt elskede hun mad! - hun spiste bare meget lidt af det. 

Som 12-årig kunne hun ikke længere holde ud at deltage i arrangementer, der involverede spisning, fordi hun følte sig overvåget og hele tiden frygtede kommentarer. Som 14-årig kom hun i behandling for truende anoreksi. Hun er 20 år nu og har de sidste par år fået et naturligt og sundt forhold til mad. Hun er en småtspisende spirrevip, men hun spiser - også sammen med andre. 

Hvis jeg kunne gøre noget om, ville jeg have haft is i maven, da hun begyndte at spise meget lidt - ikke have problematiseret det, bedt andre holde mund om det, have fastholdt stille og afslappede måltider, hvor hun ikke skulle mærke min bekymring. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at al den opmærksomhed forårsagede hendes spiseforstyrrelse. Og om det var på "min" måde - med bekymring og lokken - eller på andres måde med tvang og straf - så tror jeg, resultatet havde været det samme. 

Det kan føles næsten naturstridigt ikke at gribe ind som mor, når ens barn spiser meget lidt, men ingen børn i DK dør af sult - derimod kan en spiseforstyrrelse være dødelig, og den begynder nogle gange, når måltider bliver tvangsoplevelser, eller når mor, helt naturligt, bekymrer sig. Og det, synes jeg, er væsentligt også i denne debat. 

Sådan en periode har vi også været i med vores søn og har forsøgt meget men ALDRIG tvang. Lægerne har sagt det samme hele hans liv, "han følger vist sin egen kurve",sundhedsplejersken foreslog ekstra fedt i maden  dvs. smør osv. Han er kun 4 og spiser som en elefant både herhjemme, i børnehaven og hos andre samt når han hver hentet i bh. Da vi var til læge med ham sidst blev han anskuet til at være længere fremme mentalt for andre på hans alder, måmotorik var i top, tale var tydelig og udviklet og hans syn lå på 5 års alderen plus de nu siger at ja han følger sin egen kurve stadigvæk, sådan er det bare og se bare selv på hans forældre - (jeg kan ikke tage på og hvis jeg gør er det 2 kg for en dag eller 30+ under graviditet) som altsammen forsvinder af sig selv. Hvorfor skulle min søn ikke have arvet det i sine gener? Hans far var heller ikke stor som lille, det valgte han selv at blive fra 15 års alderen med diverse midler.. såeh det der bekymrede os i hans første spæde år er nu bare sådan det er. Det har da bestemt ligget i baghovedet indtil han nåede den alder omkring 2-3 at sådan var det bare. Nu har vi vænnet os til det og han spiser og spiser og spiser! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2014

lineog4

Muhmi skriver:

Undskyld... Men synes I at det er ok at komme med mange af de kommentarer I kommer med? "Stakkels børn" og "Magtanvendelse"

Vi har alle forskellige måder at opdrage vores børn på, men fordi man ikke gør præcis som I gør, så er børnene straks "stakkels"....

Silas er lige nu i en periode, som efterhånden har varet i 1½ måned, han vil ikke røre hans madpakke og han vil ikke spise sin aftensmad... Jeg får blikke fra pædagogerne fordi jeg beder dem om at spørge Silas, i løbet af dagen, om han ikke er sulten, hvor jeg bare får at vide at "Hvis han er sulten så spiser han" og "Han mangler jo ingenting, kan du jo se" tilmed "Det er sikkert bare en fase" men bare de blikke de giver mig, viser mig at jeg åbenbart har for meget fokus på mit barns spisevaner og det bryder jeg mig ikke om..

Souchefen i børnehaven kom hen til mig, dagen efter de havde været et sted (hvor vi fik endnu en urørt madpakke med hjem) stormede faktisk imod mig og sagde at nu havde Silas jo spist en kæmpe omgang havregrød sammen med dem inden de tog afsted (Han spiste hjemmefra den dag, så det passer ikke) og at han både fik is og frugt så derfor var der jo ingen grund til, igen, at sige han ikke havde spist sin madpakke.

JEG er mor til mit barn og med det vil jeg bare sige, at jeg giver mit barn mad af KÆRLIGHED og fordi jeg ønsker mit barn skal leve længe og sundt. Jeg tvinger ikke mad i mit barn, men fra naturens side, så ligger det i mig, at jeg skal fodre mit barn for at sikre hans overlevelse. BUM. Derfor går det mig på når mit barn, kun vil spise lidt agurk, kiks og frugt og KUN spise morgenmad som det eneste, rigtige, måltid i løbet af dagen!

Jeres kommentarer sårer mig utroligt meget, nok fordi jeg er utroligt bekymret om de ting jeg gør er rigtige men også fordi I bare er så hurtige til at dømme alle andre som "forfærdelige forældre" fordi de ikke gør præcis som jer... Hvad nu hvis det viser sig at metoden med, BARE at smøre dem en rugbrødsmad hvis de ikke vil spise, gør at de bliver pyromaner? Gør det så jer til forfærdelige forældre, eller har I bare gjort det bedste I kunne, med den baggage som I nu har med jer?

Undskyld det blev lagt, men ja... Nu læste jeg det meste af alle 16 sider og blev faktisk rigtig ked af det.

Nu har jeg nu selv kun brugt ordet magtanvendelse en gang i tråden og det vil jeg stå ved, at åbne munden på et andet menneske og proppe mad, drikkelse, medicin eller andet ind i munden er magtanvendelse.
Jeg gør eller har gjort det selv med medicin, og jeg hader mig selv når jeg har gjort det, men føler dog jeg har en gyldig grund. At mit barn en dag ikke vil spise/smage på mine frikadeller oplever jeg ikke som en gyldig grund.

Dog vil jeg nikke og anerkende hvis nogen sagde mine metoder til medicin når de nægter er magtanvendelse og det er sgu synd for mine unger, men det er mere synd hvis de dør af en lungebetændelse og så må jeg handle slev om alt i mig stritter imod.

Men jeg tror også du læser tråden med andre briller for ingen har egentlig talt om bekymring for barnet ikke får nok mad, men om forskellige holdninger til hvorvidt børn skal smage det som serveres: om det er okay de er selektive og en dag kun vælger frikadellerne men ikke spiser kartoflerne. Og hvis man ved de kan lide, skal de så spise? Hvad hvis de ikke spiser aftensmaden og man ved de kan lide, og de efterfølgende bliver sultne må de så få noget andet eller har man gemt tallerknen med aftensmaden og det er det eneste tilbud?

Jeg har selv været nervøs for om især den første fik nok at spise, jeg har stået på hovedet næsten bogstavligt talt for at hun skulle spise bare lidt. Kan huske en ferie til Tunesien i 14 dage hvor hun næsten intet spiste og havde diarre - jeg var parat til at tage hjem fordi jeg var så bange for jeg mistede hende. Jeg så alt hun spiste, men kommenterede aldrig til hende for havde prøvet hvordan madsituationen kunne blive en magtkamp med min mands søn.

Selvsagt bliver man som forældre som også er omsorgsgiver nervøs hvis man ikke kan yde omsorgen, og den omsorg er blandt andet at sørge for de får mad og er mætte, kan vokse osv. Jeg ville da aldrig kigge skævt på en forældre der var obs på deres barn ikke spiste madpakke (nu er det godt nok i skolen) og jeg har da været med til i perioder at sørge for at hjælpe med at overskue madpakken, og starte med en mad før rosinerne. Men det er ikke det samme som jeg synes alle børn skal smage alt før de kan rejse sig. Jeg anerkender mine børn som værende mennesker med smag, lyst og behov på linie med mig selv, og har jeg ikke lyst til agurker den ene dag så lader jeg dem da stå og mine børn har samme rettigheder.

Jeg siger ikke stakkels børn, for hvorfor skulle de være stakkels - altså igen minus der hvor man presser maden ind i munden på dem - det er jo bare den rytme den i familie. Men jeg vil nu heller ikke have siddende at jeg giver mine børn for mange valg (og jeg har også læst Ziehe nok til at vide det er en kritik ) ved at have et aftensmadsbord hvor der er flere små ting man kan tage af fx selv sammesætte sin salat, og at jeg gør dem respektløse hvis ikke jeg lærer dem man smager på ALT på bordet.

Anmeld

12. maj 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Muhmi skriver:

Undskyld... Men synes I at det er ok at komme med mange af de kommentarer I kommer med? "Stakkels børn" og "Magtanvendelse"

Vi har alle forskellige måder at opdrage vores børn på, men fordi man ikke gør præcis som I gør, så er børnene straks "stakkels"....

Silas er lige nu i en periode, som efterhånden har varet i 1½ måned, han vil ikke røre hans madpakke og han vil ikke spise sin aftensmad... Jeg får blikke fra pædagogerne fordi jeg beder dem om at spørge Silas, i løbet af dagen, om han ikke er sulten, hvor jeg bare får at vide at "Hvis han er sulten så spiser han" og "Han mangler jo ingenting, kan du jo se" tilmed "Det er sikkert bare en fase" men bare de blikke de giver mig, viser mig at jeg åbenbart har for meget fokus på mit barns spisevaner og det bryder jeg mig ikke om..

Souchefen i børnehaven kom hen til mig, dagen efter de havde været et sted (hvor vi fik endnu en urørt madpakke med hjem) stormede faktisk imod mig og sagde at nu havde Silas jo spist en kæmpe omgang havregrød sammen med dem inden de tog afsted (Han spiste hjemmefra den dag, så det passer ikke) og at han både fik is og frugt så derfor var der jo ingen grund til, igen, at sige han ikke havde spist sin madpakke.

JEG er mor til mit barn og med det vil jeg bare sige, at jeg giver mit barn mad af KÆRLIGHED og fordi jeg ønsker mit barn skal leve længe og sundt. Jeg tvinger ikke mad i mit barn, men fra naturens side, så ligger det i mig, at jeg skal fodre mit barn for at sikre hans overlevelse. BUM. Derfor går det mig på når mit barn, kun vil spise lidt agurk, kiks og frugt og KUN spise morgenmad som det eneste, rigtige, måltid i løbet af dagen!

Jeres kommentarer sårer mig utroligt meget, nok fordi jeg er utroligt bekymret om de ting jeg gør er rigtige men også fordi I bare er så hurtige til at dømme alle andre som "forfærdelige forældre" fordi de ikke gør præcis som jer... Hvad nu hvis det viser sig at metoden med, BARE at smøre dem en rugbrødsmad hvis de ikke vil spise, gør at de bliver pyromaner? Gør det så jer til forfærdelige forældre, eller har I bare gjort det bedste I kunne, med den baggage som I nu har med jer?

Undskyld det blev lagt, men ja... Nu læste jeg det meste af alle 16 sider og blev faktisk rigtig ked af det.

For det første har jeg aldrig skrevet at jeg mener at de forældre der ikke deler samme holdning som mig er forfærdelige forældre, for det mener jeg ikke de er. Men jeg står ved med min holdning at jeg syntes det at sidde ved bordet 1 1/2 time for at få barnet til at smage på maden eller tvangsfodre er unødig magtanvendelse, for det mener jeg det er..

Jeg mener ikke man er forfærdelige forældre hvis man som du bekymre
dig over at din søn ikke spiser sin madpakke, det mener jeg du gør af kærlighed. Og ja vi fodre vores børn af kærlighed, yder omsorg og opdrager. Men som er du er forældre og person og ikke altid forstår andres værdigrundlag, så forstår jeg ikke værdigrundlaget der ligger bag tvangen i at smage, spise bestemt mad, eller tvangsfodre sine børn (medmindre de reelt er så syge at de er ved at dø af sult).

Anmeld

12. maj 2014

modesty

Muhmi skriver:

Men det du beskriver dér, har jo intet at gøre med det der er blevet diskuteret i tråden.

Kan sagtens se din pointe med at formulere sig ordentligt, men det er måske meget godt at prøve at holde en distance mellem sin egen person og tråde der omhandler en anden situation end ens egen.

Anmeld

12. maj 2014

Ciss

Jeg skal ikke fordømme din måde at gøre det på, for jeg har ikke en facit på, hvad der er rigtigt.

Det, vi har gjort hjemme, er at insistere på, at der skulle lidt af alt på tallerknen til middag. Selv hvis de ikke ville smage på det, så skulle der lige ligge lidt på siden. Og så har vi ikke givet det mere opmærksomhed. Ofte har det resulteret i, at de har smagt alligevel, når de har fået spist lidt af det andet, og så har vi så snakket om, hvordan det smagte. Jeg prøver selvfølgelig at få dem til at smage på alt, men jeg tvinger dem ikke. Blev selv tvunget som barn - noget a la hvad du beskriver - og der er enkelte madprodukter, jeg aldrig bliver gode venner med selv nu så længe efter. Til gengæld er jeg lidt rå, når det gælder at erstatte madvarer, de ikke vil ha med andre ting. Jeg serverer middagen, og så må de spise sig mæt af ting, som er på bordet. Det ser ud til at fungere fint - men børn er forskellige. Det som fungerer hos os, fungerer ikke nødvendigvis hos andre.

Anmeld

12. maj 2014

Krussedulle

tweety2060 skriver:

Det lyder som en god ide
Skal bare lige forstå det rigtigt... Er der et alternativ hvis de ikke kan lide flødekartofler, eller ?

Jo det er der men jeg laver ikke 3-3-5 forskellige retter..

Så får de bare lidt mere af det andet på bordet (eller rugbrød som alternativ)

Anmeld

12. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Muhmi skriver:

Nu spørger ts om vi synes hendes handling var magtanvendelse. Så er det vel okay, at jeg dertil svarer ærligt, at jeg synes det er magtanvendelse. 

Min dreng har også haft en laaang periode hvor jeg vitterligt følte han ikke spiste noget. Jeg havde også til at starte med meget fokus på det. Jeg skiftede kurs og lod som ingenting og det hjalp. Nu smager han på alt maden og spytter det ud han ikke kan lide og det han kan lide ryger der en masse ned af. 

Det kan godt være pædagogerne prøver at nedtone det og fortælle dig at du skal have mindre fokus på madpakkerne, men det er vel ikke ensbetydende med at du bliver dømt? 

Jeg forstår ikke den med havregrød. Mener du at de har løjet om at han har spist havregrød? 

Anmeld

12. maj 2014

FruStolpe

Sikke en debat, og jeg har lige læst samtlige indlæg

Jeg vil nøjes med at sige sådan her:

JEG bestemmer hvad JEG vil spise. Derudover vil jeg da skide på hvad andre mener om det.

Mine børn har den samme RET -ude som hjemme.....

Slut 

Anmeld

13. maj 2014

ingepige

Hold da op, så meget respons du har fået på dit indslag

Ikke dunke dig selv i hovedet  Det bringer ikke noget godt med sig. Jeg er selv i tvivl om mange ting som førstegangsmor (vores dreng er 2,5 år), og jeg søger støtte og vejledning hos Aware Parenting (Bevidst Forældreskab), hvor jeg varmt kan anbefale Mette Carendi på harmoniskeunger.dk.

Anmeld

13. maj 2014

Anonymo

emsaroto skriver:

Jeg havde min første og virkelig trælse situation med Oskar (3,5år) her tirsdag aften med aftens maden. 

Vi satte maden på bordet kl 18 og jeg sad stadig, kl 19.30, med Oskar, som kun den dag insistere, og nogensinde har insisteret på, at han ikke kan lide fløde kartofler. Han smagte slet ikke, og jeg valgte at han skulle smage før han udtalte sig .. så vi sad i, rigtig lang tid. 

Jeg har så fået afvide i et andet forum, at der var rigtig mange der synes jeg taklede det forkert? At jeg brugte magt anvendelse og ikke opdragelse .. og det blev jeg ret ked af at få smidt i hovedet, for synes bestemt ikke det var magt anvendelse? 

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig og vide, hvordan i andre gør, i sådanne situationer? 

Hehe, magtanvendelse? "Du ved ikke om du kan lide det medmindre du har smagt det", det fik vi at vide og sådan som du gjorde foregik det hos mig da jeg var lille. Det resulterede i at jeg fik smagt på tingene og bagefter kunne jeg sige hvad jeg kunne lide og hvad jeg ikke kunne lide og det jeg ikke kunne lide skulle jeg selvfølgelig ikke spise det - jeg følte det ikke som magtanvendelse, bare meget almindeligt at man smager på tingene inden man udtaler sig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.