Hustrubidrag v skilsmisse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2014

Anonym trådstarter

Tranebaer skriver:

Først: Er det fastsat af retten? Og hvor mange år skal han betale bidrag?

Der er to betingelser for skilsmisse. Den ene er, at man skal være enig om, hvorvidt der skal betales ægtefællebidrag, men ikke hvor meget. Så må formode, at han har sagt ja til at betale bidrag. Hvis han er uenig i størrelsen kan han jo tage den i retten.

Ægtefællebidragsreglen er en forældet regel, der findes pga. tidligere familiestrukturer hvor hustruen gik hjemme. Retten er tilbageholdende med at tilkende bidrag, og oftest i en kort periode. 

Ting, der vil tale for, at han ikke skal betale (så meget/længe):

- Han har opfordret hende til at arbejde

- Hendes situation er ikke et udslag af deres fælles beslutninger

- Hun kan klare sig uden

- Hun har mulighed for at tage et job

Nej, det er ikke fastsat af retten. Det er noget han selv har udregnet/fundet på. Min bror har sagt at hvis den skulle i retten, ville han være bange for at skulle komme til at betale meget mere, derfor han bare affinder sig med at det er sådan her det er.
Sådan som jeg forstod hans ord, i hvert fald.

Tak for dit indlæg, det var lige sådan nogle ting jeg havde brug for at få stillet op.

Hendes situation er ikke et udslag af deres skilsmisse. Hun har, hvis hun gad, kunne få et arbejde nu, som sidste år. Og han har opfordret hende mange gange, samt hun også har været afsted til jobsamtale (og tilmed fået jobbet!) hvorefter hun har takkede nej alligevel, fordi hun syntes det virkede for uoverskueligt.

Jeg vil vove at påstå, at hun også sagtens ville kunne klare sig uden det hustrubidrag. Snildt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2014

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Her står noget om det, men det hedder ikke hustrubidrag, men ægtefællebidrag. https://www.borger.dk/Sider/Aegtefaellebidrag.aspx

Men jeg ville nu sige at han lige skal spørge nogle proffesionelle.

Selvfølgelig er det fair nok at han skal betale, men jeg synes 9000 om måneden virker som ret meget(men jeg kender heller ikke til reglerne. )

Tak

Ja, jeg deler samme mening som dig. Det er ikke fordi jeg ser komplet latterligt at han skal lægge en slat penge til hende hver måned, men 9000 kr alligevel??

Jeg syntes det er mange penge, rigtig mange penge. Set i forhold til alle de andre bidrag som også falder til hendes side, her efter de er blevet skilt.

Anmeld

9. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Hun kan sagtens arbejde, ja.
Men syntes det er uoverskueligt ....
Hun har samme udddannelsebaggrund som min bror, de mødte hinanden på studiet mange år tilbage.

Hmmm.. Ja, det er svært. for synes det er lidt unfair at han skal betale så meget, hvis hun sagtens kan arbejde, men ikke rigtig gider.

Anmeld

9. maj 2014

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Nej, det er ikke fastsat af retten. Det er noget han selv har udregnet/fundet på. Min bror har sagt at hvis den skulle i retten, ville han være bange for at skulle komme til at betale meget mere, derfor han bare affinder sig med at det er sådan her det er.
Sådan som jeg forstod hans ord, i hvert fald.

Tak for dit indlæg, det var lige sådan nogle ting jeg havde brug for at få stillet op.

Hendes situation er ikke et udslag af deres skilsmisse. Hun har, hvis hun gad, kunne få et arbejde nu, som sidste år. Og han har opfordret hende mange gange, samt hun også har været afsted til jobsamtale (og tilmed fået jobbet!) hvorefter hun har takkede nej alligevel, fordi hun syntes det virkede for uoverskueligt.

Jeg vil vove at påstå, at hun også sagtens ville kunne klare sig uden det hustrubidrag. Snildt.

Jeg havde taget den i retten, for han kan ikke komme til at betale mere end det, du har stillet op. Jeg troede, at den havde været en tur i retten, da beløbet netop følger de retningslinier, som er opstillet for beløbet, så mit svar var ment som en forklaring på dommen.

Da ægtefællebidrag er noget, der kun i få tilfælde tildeles af domstolene, er der altså en god mulighed for, at han ikke ville blive pålagt at betale, såfremt retten vurderer, at det ikke er fælles aftale, at hun har gået hjemme og, at hun kan tage et job, hvis hun vil. Nu ved jeg ikke, hvad de er uddannet inden for, men retten kan godt vurdere, at selv om hun har en god uddannelse og tidligere har fået tilbudt et job, at så er hendes uddannelse forældet, fordi hun har gået hjemme så længe. Retten bør ikke tage hensyn til samfundsøkonomien og, at det pt. kan være sværere at finde et job end for nogle år tilbage.

Har han allerede skrevet under på skilsmisseaftalen,er der så en helt anden problemstilling, da en aftale som ugangspunkt er bindende, men så ville jeg tage sagen på en retslig vildfarelse om, at han troede, at han var forpligtet til at betale beløbet, men har fundet ud af, at det ikke var tilfældet.

Anmeld

9. maj 2014

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Jeg havde taget den i retten, for han kan ikke komme til at betale mere end det, du har stillet op. Jeg troede, at den havde været en tur i retten, da beløbet netop følger de retningslinier, som er opstillet for beløbet, så mit svar var ment som en forklaring på dommen.

Da ægtefællebidrag er noget, der kun i få tilfælde tildeles af domstolene, er der altså en god mulighed for, at han ikke ville blive pålagt at betale, såfremt retten vurderer, at det ikke er fælles aftale, at hun har gået hjemme og, at hun kan tage et job, hvis hun vil. Nu ved jeg ikke, hvad de er uddannet inden for, men retten kan godt vurdere, at selv om hun har en god uddannelse og tidligere har fået tilbudt et job, at så er hendes uddannelse forældet, fordi hun har gået hjemme så længe. Retten bør ikke tage hensyn til samfundsøkonomien og, at det pt. kan være sværere at finde et job end for nogle år tilbage.

Har han allerede skrevet under på skilsmisseaftalen,er der så en helt anden problemstilling, da en aftale som ugangspunkt er bindende, men så ville jeg tage sagen på en retslig vildfarelse om, at han troede, at han var forpligtet til at betale beløbet, men har fundet ud af, at det ikke var tilfældet.

Tusind tak for dit svar.

Hendes uddannelse er skam fin nok, og virker til evig tid tror jeg :-) hun har en cand. mag. fra uni

Jeg har vendt og drejet det hele i mit hoved i dag, og jeg tror jeg lige vender det hele med min bror, på den helt cool måde, uden det virker som om jeg vil blande mig unødvendigt.

For syntes altså, som sagt, at det virker lidt grotesk at lægge så mange penge hver måned.

Anmeld

9. maj 2014

Benjamins'mor

2000 i børnebidrag lyder da også vildt? Er det ikke kun 12xx man er forpligtet til?

Anmeld

9. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar.

Hendes uddannelse er skam fin nok, og virker til evig tid tror jeg :-) hun har en cand. mag. fra uni

Jeg har vendt og drejet det hele i mit hoved i dag, og jeg tror jeg lige vender det hele med min bror, på den helt cool måde, uden det virker som om jeg vil blande mig unødvendigt.

For syntes altså, som sagt, at det virker lidt grotesk at lægge så mange penge hver måned.

Det er nu heller ikke til evig tid. Det er vel blot til hun får et arbejde? Jeg synes det er okay hun ikke kan overskue job lige p.t. Hendes firma(webshop) er gået konkurs, hendes ægteskab gik heller ikke og nu skal hun finde ud af at være alenemor. 

Anmeld

9. maj 2014

TNBC

Benjamins'mor skriver:

2000 i børnebidrag lyder da også vildt? Er det ikke kun 12xx man er forpligtet til?

jo 1270, ifølge statsforvaltningen

Anmeld

9. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Tak

Ja, jeg deler samme mening som dig. Det er ikke fordi jeg ser komplet latterligt at han skal lægge en slat penge til hende hver måned, men 9000 kr alligevel??

Jeg syntes det er mange penge, rigtig mange penge. Set i forhold til alle de andre bidrag som også falder til hendes side, her efter de er blevet skilt.

hvorfor skal hun have 2000 pr barn? børnebidrag er på 1270 pr måned.

Anmeld

9. maj 2014

Tip!

Benjamins'mor skriver:

Jo mere faderen tjener, jo mere kan hun søge i børnepenge.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.