Hustrubidrag v skilsmisse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.649 visninger
31 svar
7 synes godt om
9. maj 2014

Anonym trådstarter

Hvordan fungere det? Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i det.

Det er ikke mig, men min bror som står og skal skilles. Jeg syntes det lyder helt vildt, at han skal lægge en god slat penge til sin kommende exkone, fordi de har været gift. Så vil bare lige tjekke op på om det er 'normalt' (hvilket det nok er, har bare lige brug for luft)

Min bror tjener omkring 42.000 kr månedeligt før skat.
Han har i de sidste år forsørget hans exkone, deres to børn og stået for alle udgifter til lejlighed, bil osv. Exkonen har en fin uddannelse, men bruger den ikke. Har i stedet brugt tid og ressourcer på at få en webshop op af køre, men den nåede aldrig rigtig at give overskud, hvilket også er grunden til at den selvfølgelig må lukke ned nu her de er gået fra hinanden. Den har kun kunne kører rundt, fordi min bror har taget et par tusinde ekstra fra deres opsparing hver måned, for at dække webshoppens udgifter.

Exkonen er nu på dagpenge, hun ikke kan overskue et arbejde.
Min bror er sat til at skulle betale 4000 kr månedeligt i børnebidrag, 2000 kr pr barn, da han kun har samvær med dem 4 overnatninger på 14 dage. Så den er helt fair.
Udover det så skal han så betale 5000 kr i hustrubidrag til hende.
Jeg syntes bare det lyder så voldsomt at han skal lægge så mange penge, HVER måned til hende.
Hun mangler ikke penge, og sidder i en fin andelslejlighed som hun har købt her efter de er gået fra hinanden med plads til hende og børnene.

Jeg elsker min (ex)svigerinde, så det er på ingen måde fordi jeg har et horn i siden på hende, jeg undrer mig bare.

Måske er jeg bare af en anden støbning, vant til at kunne og ville klare mig selv. Jeg ved det ikke

Andre eksempler på beløb til hustrubidrag er velkomne, hvis det kan hjælpe til at jeg får et mere nuanceret syn på denne sag.

Anonymiten er for ikke at udstille nogen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2014

SandraXOXO

Hvis hun har gået hjemme med en webshop og ellers taget sig af hus og børn så han kunne knokle igennem på job og tjene gode penge, så er det vist meget normalt at man tildeler eksen lidt økonomisk støtte.

Anmeld

9. maj 2014

Anonym trådstarter

SandraXOXO skriver:

Hvis hun har gået hjemme med en webshop og ellers taget sig af hus og børn så han kunne knokle igennem på job og tjene gode penge, så er det vist meget normalt at man tildeler eksen lidt økonomisk støtte.

Ja selvfølgelig.
Men det har været selvvalgt fra hendes side af, min bror havde hellere set hun havde fået sig et såkaldt rigtig arbejde.

Jeg ved også godt det lidt er sådan det hænger sammen, er bare lidt.. hmm måske forarget over, at fordi hun ikke har lyst til at arbejde, så kan det lade sig gøre, fordi hun ved hun så kan få de ekstra penge fra min bror.

Anmeld

9. maj 2014

-Sigrid-

For heller ikke at udstille noget sætter jeg ikke "navne på", men i min familie har der været et ægtepar som blev skilt. Hun havde fået en voldsom fødselsdepression som førte over i en psykose (ikke voldsom slem som skitzofreni, men stadig alvorligt). Hun kunne altså ikke arbejde men var en eller anden forsørgelse i 4-5 år fra barnets fødsel til deres skilsmisse. Summa sumarum: han tjener mere end hende (meget!) og han skal give hende et bidrag, i 2 år mener jeg, efter skilsmissen. 

Håber det hjalp på dit spørgsmål 

(Og fedt at du stadig er glad for din ekssvigerinde, som skilsmissebarn kan jeg fortælle dig at det betyder alverden at familien stadig fungere selvom den ikke er samlet &nbsp

Anmeld

9. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Hvordan fungere det? Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i det.

Det er ikke mig, men min bror som står og skal skilles. Jeg syntes det lyder helt vildt, at han skal lægge en god slat penge til sin kommende exkone, fordi de har været gift. Så vil bare lige tjekke op på om det er 'normalt' (hvilket det nok er, har bare lige brug for luft)

Min bror tjener omkring 42.000 kr månedeligt før skat.
Han har i de sidste år forsørget hans exkone, deres to børn og stået for alle udgifter til lejlighed, bil osv. Exkonen har en fin uddannelse, men bruger den ikke. Har i stedet brugt tid og ressourcer på at få en webshop op af køre, men den nåede aldrig rigtig at give overskud, hvilket også er grunden til at den selvfølgelig må lukke ned nu her de er gået fra hinanden. Den har kun kunne kører rundt, fordi min bror har taget et par tusinde ekstra fra deres opsparing hver måned, for at dække webshoppens udgifter.

Exkonen er nu på dagpenge, hun ikke kan overskue et arbejde.
Min bror er sat til at skulle betale 4000 kr månedeligt i børnebidrag, 2000 kr pr barn, da han kun har samvær med dem 4 overnatninger på 14 dage. Så den er helt fair.
Udover det så skal han så betale 5000 kr i hustrubidrag til hende.
Jeg syntes bare det lyder så voldsomt at han skal lægge så mange penge, HVER måned til hende.
Hun mangler ikke penge, og sidder i en fin andelslejlighed som hun har købt her efter de er gået fra hinanden med plads til hende og børnene.

Jeg elsker min (ex)svigerinde, så det er på ingen måde fordi jeg har et horn i siden på hende, jeg undrer mig bare.

Måske er jeg bare af en anden støbning, vant til at kunne og ville klare mig selv. Jeg ved det ikke

Andre eksempler på beløb til hustrubidrag er velkomne, hvis det kan hjælpe til at jeg får et mere nuanceret syn på denne sag.

Anonymiten er for ikke at udstille nogen.

Her står noget om det, men det hedder ikke hustrubidrag, men ægtefællebidrag. https://www.borger.dk/Sider/Aegtefaellebidrag.aspx

Men jeg ville nu sige at han lige skal spørge nogle proffesionelle.

Selvfølgelig er det fair nok at han skal betale, men jeg synes 9000 om måneden virker som ret meget(men jeg kender heller ikke til reglerne. )

Anmeld

9. maj 2014

Tranebaer

Først: Er det fastsat af retten? Og hvor mange år skal han betale bidrag?

Der er to betingelser for skilsmisse. Den ene er, at man skal være enig om, hvorvidt der skal betales ægtefællebidrag, men ikke hvor meget. Så må formode, at han har sagt ja til at betale bidrag. Hvis han er uenig i størrelsen kan han jo tage den i retten.

Ægtefællebidragsreglen er en forældet regel, der findes pga. tidligere familiestrukturer hvor hustruen gik hjemme. Retten er tilbageholdende med at tilkende bidrag, og oftest i en kort periode. 

Ting, der vil tale for, at han ikke skal betale (så meget/længe):

- Han har opfordret hende til at arbejde

- Hendes situation er ikke et udslag af deres fælles beslutninger

- Hun kan klare sig uden

- Hun har mulighed for at tage et job

Anmeld

9. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Ja selvfølgelig.
Men det har været selvvalgt fra hendes side af, min bror havde hellere set hun havde fået sig et såkaldt rigtig arbejde.

Jeg ved også godt det lidt er sådan det hænger sammen, er bare lidt.. hmm måske forarget over, at fordi hun ikke har lyst til at arbejde, så kan det lade sig gøre, fordi hun ved hun så kan få de ekstra penge fra min bror.

Så hun kan arbejde, men gider ikke? Eller forstår jeg det forkert?

Anmeld

9. maj 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Det er ikke sædvanligt, at man får tilkendt hustrubidrag i Danmark, men i særlige situationer kan det komme på tale, hvis man har været gift i mange år, og din brors situation falder under en af disse. Der kan tilkendes hustrubidrag, når den ene part har en god indkomst og den anden part selvvalgt har været uden for arbejdsmarkedet i en længere periode, og da ekskonen har gået derhjemme uden tilknytning til arbejdsmarkedet i flere år, og din bror samtidig har en god indtægt, kan hun så derfor få hustrubidraget. Baggrunden for dette er, at man siger, at det at den ene part har gået hjemme, har været medvirkende til, at den anden har kunnet bruge tiden på sit arbejde og dermed få den høje løn.

En tommelfingerregel er, at personen uden for arbejdsmarkedet kan får 1/5 af forskellen mellem dennes indtægt og den anden parts indtægt, og det giver i din brors tilfælde beløbet på 5000,- (42.000 – 17.000 (ca. dagpengesats)/5).

Når hun er på dagpenge, vil jeg da gå ud fra, at hun ikke kan blive ved med at være uden for arbejdsmarkedet, da man jo skal være aktivt jobsøgende for at få sine dagpenge. Får hun senere en højere indtægt end dagpenge, vil din bror kunne få reduceret eller helt fjernet pligten til at betale hustrubidrag.

Anmeld

9. maj 2014

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Så hun kan arbejde, men gider ikke? Eller forstår jeg det forkert?

Hun kan sagtens arbejde, ja.
Men syntes det er uoverskueligt ....
Hun har samme udddannelsebaggrund som min bror, de mødte hinanden på studiet mange år tilbage.

Anmeld

9. maj 2014

Anonym trådstarter

-Sigrid- skriver:

For heller ikke at udstille noget sætter jeg ikke "navne på", men i min familie har der været et ægtepar som blev skilt. Hun havde fået en voldsom fødselsdepression som førte over i en psykose (ikke voldsom slem som skitzofreni, men stadig alvorligt). Hun kunne altså ikke arbejde men var en eller anden forsørgelse i 4-5 år fra barnets fødsel til deres skilsmisse. Summa sumarum: han tjener mere end hende (meget!) og han skal give hende et bidrag, i 2 år mener jeg, efter skilsmissen. 

Håber det hjalp på dit spørgsmål 

(Og fedt at du stadig er glad for din ekssvigerinde, som skilsmissebarn kan jeg fortælle dig at det betyder alverden at familien stadig fungere selvom den ikke er samlet &nbsp

Tak
Ja, altså jeg har jo intet i mod hende som person, hun er mor til mine dejlige nevøer. Så hvad der sker mellem dem, er deres sag Det er også derfor jeg vælger at bruge en forum som dette, som afsats for lige at få styr på min undren.
For vil ikke blande mig i deres ting ved at begynde at stille undrende/nysgerige spørgsmål.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.