kan hun fyres?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2014

fo82

Frk.S skriver:

Ja, hun må gerne fyres under barsel..... men igen er det arbejdsgiver der står og skal bevise at hun ikke er fyret pga barsel.

Og igen - tuuuung bevisbyrde - og man kan ikke som arbejdsgiver gøre noget ser det ud til...

til ts: 6-8 mdr?!? Det er jo ren udgift for virksomheden ?!?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2014

fo82

Anonym skriver:

Jamen det føles faktisk som om vi fryser hende ned og tør hende op igen med jævne mellemrum hi hi

Jeg under hende som sagt alle de børn hun vil have. Det er mere som kollega t det er belastende. Også for vores kunder der jo aldrig kan få et samlet forløb

Lidt lige som en pop up store - så er den der og så er den væk...

Jeg undrer mig over at man som arbejdsgiver kan være så dårligt stillet i sådan en situation. Kan man mon ikke søge hjælp hos nogle jurister - hvis man vil - der er jo ingen indtjening på den medarbejder. Jeg ved godt at jeg nok lyder hård - men man har vel ikke virksomhed for at finansiere andres kroniske?!?! Familieforøgelse?!

Anmeld

6. maj 2014

Frk.S

Anonym skriver:

Jeg tror netop det er pga problemet med beviset at hun ikke fyres.
Men omvendt er en medarbejder der aldrig er på job mere end et par mdr. over så mange år en belastning for kollegerne uanset om det er sygdom eller graviditet.

Jamen det kan jeg da godt se. Det ændrer bare ikke på at hun er i sin gode ret til at blive gravid når hun vil. 

Men i har vel en vikar for hende? Måske h*n kunne fortsætte ind i den nye barselsperiode.

Her ved i da hvad i har at forholde jer til... fremfor de medarbejdere der er syge i tide og utide så man aldrig ved hvor mange hænder der er på job.

Anmeld

6. maj 2014

Frk.S

fo82 skriver:

Og igen - tuuuung bevisbyrde - og man kan ikke som arbejdsgiver gøre noget ser det ud til...

til ts: 6-8 mdr?!? Det er jo ren udgift for virksomheden ?!?!

Ja, det er det nemlig. Og derfor tror jeg også at en del afholder sig fra at kaste sig ud i det. Og derfor tror nogen fejlagtigt at man er fredet helt under graviditet og barsel. 

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

Mama85 skriver:

Der er vel en afløser når hun ikke er der, det er jo ikke hendes personlige ansvar at sørge for det. Og det med at lære hende op igen når hun er tilbage fra barsel, er vel en naturlig ting i at være på arbejdsplads. Om hun er egnet til hendes arbejde ift. Hendes kompetencer er vel et ledelsesmæssig anliggende, men samtidig skriver du jo at det er jer selv som kollegaer der lærer hende op?

Nej, der er ikke en afløser for hende.

Jeg vil ikke fortælle hvad vi arbejder med for jeg ønsker ikke at hænge hende ud. Men der er nogle rutiner og arbejdsgange der skal læres op i og som vi står  for.
Dertil er hun grundlæggende uegnet til jobbet men blev ansat på et tidspunkt hvor vi ansatte alle der søgte fordi vi havde mange opgaver. Og så har hun jo været gravid næsten konstant lige siden.

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

fo82 skriver:

Lidt lige som en pop up store - så er den der og så er den væk...

Jeg undrer mig over at man som arbejdsgiver kan være så dårligt stillet i sådan en situation. Kan man mon ikke søge hjælp hos nogle jurister - hvis man vil - der er jo ingen indtjening på den medarbejder. Jeg ved godt at jeg nok lyder hård - men man har vel ikke virksomhed for at finansiere andres kroniske?!?! Familieforøgelse?!

Det er jo også bl.a. arbejdsgiveren jeg tænker på.
Det er jo helt vildt hvis man kan gå og betale til en ansat igennem flere år og så aldrig have glæde af denne ansatte.

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

Jamen det kan jeg da godt se. Det ændrer bare ikke på at hun er i sin gode ret til at blive gravid når hun vil. 

Men i har vel en vikar for hende? Måske h*n kunne fortsætte ind i den nye barselsperiode.

Her ved i da hvad i har at forholde jer til... fremfor de medarbejdere der er syge i tide og utide så man aldrig ved hvor mange hænder der er på job.

Der kommer desværre ikke vikar.
Jeg er ikke et skidt menneske og under hende alle de børn hun måtte ønske.
Men omvendt er det da også lidt trist for en arbejdsgiver at hun fortæller om sin graviditet lige efter prøvetiden var udløbet da hun blev ansat. Der var hun allerede langt henne, det kunne ikke ses og hun havde bare bedt om en masse enkelt fridage til læge osv uden at fortælle hvad hun skulle eller om graviditeten. Men blot bildt os noget andet ind. Hun har naturligvis ikke pligt til at fortælle noget. Men helt fra starten havde jeg troet at hun hurtigt ville finde andet job og siden hen har jeg tænkt at hun bare har taget jobbet for at få en betalt barsel (igen, igen igen)

Og som jeg skrev et andet sted så har der endda været fyringsrunder på det sidste. Hun optager jo en plads for en anden medarbejder der måske kunne undgå en fyring.

Anmeld

6. maj 2014

Mama85

Anonym skriver:

Nej, der er ikke en afløser for hende.

Jeg vil ikke fortælle hvad vi arbejder med for jeg ønsker ikke at hænge hende ud. Men der er nogle rutiner og arbejdsgange der skal læres op i og som vi står  for.
Dertil er hun grundlæggende uegnet til jobbet men blev ansat på et tidspunkt hvor vi ansatte alle der søgte fordi vi havde mange opgaver. Og så har hun jo været gravid næsten konstant lige siden.

Det interesserer mig hellere ikke at vide hvad I laver altså, forstå mig ret. Men igen, det er op til ledelsen at afgøre om hun er egnet til hendes arbejde, ellers sørge for at blive tilstrækkelig kvalificeret til det, og nu lyder det jo ikke ligefrem som rocket science hvis alle der søgte ind er blevet ansat, så mon ikke at det går? 

Anmeld

6. maj 2014

san

fo82 skriver:

Høhø jeg læste "kan hun fryses" i overskriften :-P

når det så er sagt (og grint lidt af) så er man så vidt jeg ved ikke sikret under besparelse fordi man er gravid, der er bare noget med at man virkelig skal kunne bevise at det ikke er graviditet(erne) der er grundlag for fyring, men fordi der findes bedre kompetencer i firmaet.

når først vedkommende er på barsel skal jeg ikke gøre mig klog på hvorvidt hun har Helle eller ej?!? Men det har hun nok. Så det er da smart planlægning med 2 barsler i rap - agtigt - hvis man ser det på den måde at man så er fredet og sikret økonomisk i to år :-P

også mig til overskriften hehe....

Anmeld

6. maj 2014

Lenats31

Anonym skriver:

Tro nu ikke at jeg er et ondt menneske.
Men jeg har en kollega der har været ansat i 6 år og i mellemtiden har fået 4 børn. Hun er nu på barsel med nummer 4 og har lige annonceret at hun er gravid igen og ikke når tilbage fra barsel inden hun går fra.
Det er dejligt og jeg under hende alle de børn hun gerne vil have. Jeg har også selv min gode andel af børn;-)
Men for søren hvor er jeg træt af at have en kollega der ikke er der og så flere gange har været på arbejde et par mdr. kun for at forsvinde igen. Tilmed er hun dårlig til sit job, dels er hun ikke egnet og dels skal vi oplære hende hver eneste gang hun kommer tilbage.

Vi andre har ligget i fyringsrunde flere gange og hun kan ikke røres fordi hun jo aldrig er her...
Kan det virkelig være rigtigt at en arbejdsgiver skal betale til en langtidsgravid? Og kan det virkelig være rigtig at hun ikke kan fyres?

Jeg ser et scenarie for mig hvor de solide medarbejdere fyres over tid og hun så er tilbage når alle runderne er ovre og vi hænger på hende "for evigt"

Man kan ikke fyre folk fordi de er gravide. Den holder ingenlunde.

En fyring skal altid begrundes fagligt. dvs hun ikke besidder de faglige egenskaber hun skal og må forventes at have til sit job. 

Det eneste I kan gøre er at videregive jeres observationer til chefen. Så kan chefen vurdere om hun er dygtig nok eller ej til sit job.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.