kan hun fyres?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.377 visninger
20 svar
10 synes godt om
6. maj 2014

Anonym trådstarter

Tro nu ikke at jeg er et ondt menneske.
Men jeg har en kollega der har været ansat i 6 år og i mellemtiden har fået 4 børn. Hun er nu på barsel med nummer 4 og har lige annonceret at hun er gravid igen og ikke når tilbage fra barsel inden hun går fra.
Det er dejligt og jeg under hende alle de børn hun gerne vil have. Jeg har også selv min gode andel af børn;-)
Men for søren hvor er jeg træt af at have en kollega der ikke er der og så flere gange har været på arbejde et par mdr. kun for at forsvinde igen. Tilmed er hun dårlig til sit job, dels er hun ikke egnet og dels skal vi oplære hende hver eneste gang hun kommer tilbage.

Vi andre har ligget i fyringsrunde flere gange og hun kan ikke røres fordi hun jo aldrig er her...
Kan det virkelig være rigtigt at en arbejdsgiver skal betale til en langtidsgravid? Og kan det virkelig være rigtig at hun ikke kan fyres?

Jeg ser et scenarie for mig hvor de solide medarbejdere fyres over tid og hun så er tilbage når alle runderne er ovre og vi hænger på hende "for evigt"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2014

maria_wlt

En gravid kan godt fyres - Hvis det f.eks er pga besparelse. Man er ikke sikker bare fordi man er på barsel. 

Anmeld

6. maj 2014

Frk.S

Hun må ikke fyres  fordi hun er gravid.... heller ikke selvom hun er det ofte.

MEN hun er heller ikke fredet i en fyringsrunde, selvom hun er gravid. Man må altså gerne fyre en gravid men ikke med graviditeten som grund. 

Men måske nogle arbejdsgivere vil gå udenom hende for at undgå en sag hvor de skal bevise at det ikke er pga endnu en graviditet at hun blev valgt til fyring....

Anmeld

6. maj 2014

fo82

Høhø jeg læste "kan hun fryses" i overskriften :-P

når det så er sagt (og grint lidt af) så er man så vidt jeg ved ikke sikret under besparelse fordi man er gravid, der er bare noget med at man virkelig skal kunne bevise at det ikke er graviditet(erne) der er grundlag for fyring, men fordi der findes bedre kompetencer i firmaet.

når først vedkommende er på barsel skal jeg ikke gøre mig klog på hvorvidt hun har Helle eller ej?!? Men det har hun nok. Så det er da smart planlægning med 2 barsler i rap - agtigt - hvis man ser det på den måde at man så er fredet og sikret økonomisk i to år :-P

Anmeld

6. maj 2014

fo82

Frk.S skriver:

MEN hun er heller ikke fredet i en fyringsrunde, selvom hun er gravid. Man må altså gerne fyre en gravid men ikke med graviditeten som grund. 

Men måske nogle arbejdsgivere vil gå udenom hende for at undgå en sag hvor de skal bevise at det ikke er pga endnu en graviditet at hun blev valgt til fyring....

Men må hun fyres under barsel? Jeg tror nemlig at koen er begravet der...

men du du har ret - det er dæleme en tung bevisbyrde hvis man vil fyre en ukompetent gravid 

Anmeld

6. maj 2014

Mama85

Anonym skriver:

Tro nu ikke at jeg er et ondt menneske.
Men jeg har en kollega der har været ansat i 6 år og i mellemtiden har fået 4 børn. Hun er nu på barsel med nummer 4 og har lige annonceret at hun er gravid igen og ikke når tilbage fra barsel inden hun går fra.
Det er dejligt og jeg under hende alle de børn hun gerne vil have. Jeg har også selv min gode andel af børn;-)
Men for søren hvor er jeg træt af at have en kollega der ikke er der og så flere gange har været på arbejde et par mdr. kun for at forsvinde igen. Tilmed er hun dårlig til sit job, dels er hun ikke egnet og dels skal vi oplære hende hver eneste gang hun kommer tilbage.

Vi andre har ligget i fyringsrunde flere gange og hun kan ikke røres fordi hun jo aldrig er her...
Kan det virkelig være rigtigt at en arbejdsgiver skal betale til en langtidsgravid? Og kan det virkelig være rigtig at hun ikke kan fyres?

Jeg ser et scenarie for mig hvor de solide medarbejdere fyres over tid og hun så er tilbage når alle runderne er ovre og vi hænger på hende "for evigt"

Der er vel en afløser når hun ikke er der, det er jo ikke hendes personlige ansvar at sørge for det. Og det med at lære hende op igen når hun er tilbage fra barsel, er vel en naturlig ting i at være på arbejdsplads. Om hun er egnet til hendes arbejde ift. Hendes kompetencer er vel et ledelsesmæssig anliggende, men samtidig skriver du jo at det er jer selv som kollegaer der lærer hende op?

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

maria_wlt skriver:

En gravid kan godt fyres - Hvis det f.eks er pga besparelse. Man er ikke sikker bare fordi man er på barsel. 

Problemet er at man nok er bange for at fyre hende hvis nu fagforeningen går ind i sagen. Det kan jo være svært at bevise at det ikke er pga graviditet. Og så vil jeg og mine kolleger jo nok også selv have en tanke om at det ER pga de utallige graviditeter at hun fyres.

reelt set så stor graviditeterne jo også i vejen for at hun kan passe sit job. Hun har nok kun været på job sammenlagt 6-8 mdr på alle de år.

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

Jeg tror netop det er pga problemet med beviset at hun ikke fyres.
Men omvendt er en medarbejder der aldrig er på job mere end et par mdr. over så mange år en belastning for kollegerne uanset om det er sygdom eller graviditet.

Anmeld

6. maj 2014

Frk.S

Men må hun fyres under barsel? Jeg tror nemlig at koen er begravet der...

men du du har ret - det er dæleme en tung bevisbyrde hvis man vil fyre en ukompetent gravid 

Ja, hun må gerne fyres under barsel..... men igen er det arbejdsgiver der står og skal bevise at hun ikke er fyret pga barsel.

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

fo82 skriver:

Høhø jeg læste "kan hun fryses" i overskriften :-P

når det så er sagt (og grint lidt af) så er man så vidt jeg ved ikke sikret under besparelse fordi man er gravid, der er bare noget med at man virkelig skal kunne bevise at det ikke er graviditet(erne) der er grundlag for fyring, men fordi der findes bedre kompetencer i firmaet.

når først vedkommende er på barsel skal jeg ikke gøre mig klog på hvorvidt hun har Helle eller ej?!? Men det har hun nok. Så det er da smart planlægning med 2 barsler i rap - agtigt - hvis man ser det på den måde at man så er fredet og sikret økonomisk i to år :-P

Jamen det føles faktisk som om vi fryser hende ned og tør hende op igen med jævne mellemrum hi hi

Jeg under hende som sagt alle de børn hun vil have. Det er mere som kollega t det er belastende. Også for vores kunder der jo aldrig kan få et samlet forløb

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.