Mulighed for kønsabort efter NF

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2014

LMX

Jeg ledte febrilsk efter datoen 1. april!!! Det er direkte svineri og burde være forbudt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2014

MorDk

mor88 skriver:

Men når det allerede bliver tilbudt på privatklinikker og er på vej i det offentlige er det nok fordi der er en efterspørgsel efter det. Hvem er det så der gør brug af tidlig kønsbestemmelse? Er det familier med 5 drenge der ønsker sig en pige eller er det etniske grupper måske?

Begge tænker jeg. Jeg siger ikke det vil blive sådan men det tror jeg desværre vil blive mere udbredt så. 

Ja privatklinikker tilbyder det men mange steder ikke før efter uge 18 mener jeg netop fordi der har været problemer med at folk tog til sverige og fik foretaget en abort.

Anmeld

4. april 2014

mor88

modesty skriver:

En vis gruppe, som er udsat for bestemte kromosomfejl, vil få tilbudt blodprøven, ikke som kønstest, men for at udelukke at der er tale om de kromosomfejl. Det står jo sort på hvidt i artiklen, så jeg synes at din formulering er lige lovlig sensationalistisk. Du vil ikke selv kunne vælge om du vil benytte dig af den - du vil kun få den tilbudt hvis du er i farezonen m.h.t. de konkrete kromosomfejl. Desuden står der jo også at man sandsynligvis vil sørge for at resultatet foreligger efter abortgrænsen.

Jeg mener (som stort set alle andre) at det er helt forkert at få foretaget en abort på baggrund af køn, og jeg er enig med fagpersonerne der udtaler sig i artiklen, at der vil være tale om et helt ekstremt lille antal kvinder der overhovedet vil overveje at få foretaget en abort grundet kønnet. 

Når det så er sagt, er der selvfølgelig tale om en glidebane, og holdninger kan ændres med tiden. Det ville ikke genere mig hvis man tog en beslutning om at det var ulovligt at få oplyst køn før abortgrænsen. Så blodprøven udelukkende kunne bruges ift kromosomfejl.

Jeg har nok læst det med forkerte briller på så men jeg tænker at når det bliver tilbudt på privatklinikker, hvem er der så til at sætte reglerne op, eller kan det ikke hurtigt blive brugt med andet for øje? Det ser man f.eks. blive brugt ulovligt i England.

Anmeld

4. april 2014

modesty

Jeg har nok læst det med forkerte briller på så men jeg tænker at når det bliver tilbudt på privatklinikker, hvem er der så til at sætte reglerne op, eller kan det ikke hurtigt blive brugt med andet for øje? Det ser man f.eks. blive brugt ulovligt i England.

Jo, det er også derfor jeg skriver en den slags jo ofte er en glidebane og derfor ville det for min skyld være fint med lovgivning. Man kan ikke stoppe udviklingen, men man kan sætte regler op. Men ingen grund til at hidse sig op lige foreløbig.

Anmeld

4. april 2014

mor88

modesty skriver:

Jo, det er også derfor jeg skriver en den slags jo ofte er en glidebane og derfor ville det for min skyld være fint med lovgivning. Man kan ikke stoppe udviklingen, men man kan sætte regler op. Men ingen grund til at hidse sig op lige foreløbig.

Det er måske en debat der vil få mange til at hidse sig op, men det er dog ikke noget jeg hidser mig op over. Jeg sad bare tilbage med spørgsmålet omkring hvem der var potentiel bruger af dette. Jeg kan dog se fordelen med prøven hvis man er i risiko for at kunne bære genfejl videre til kun det ene af kønnene.

Anmeld

4. april 2014

Trekløver(:

mor88 skriver:

Jeg stødte på denne artikel omkring kønsabort i danmark og at man indenfor den nærmeste fremtid vil få tilbudt en kønsbestemmende blodprøve sammen med nf.

http://voresborn.dk/gravid/foedsel-og-barsel/8921- gravide-kan-vaelge-konsabort-med-ny-blodprove

Jeg stiller mig kritisk overfor dette, og tror ikke det er noget jeg kommer til at benytte mig af, men hvad er jeres holdninger til dette? Er det OK? Eller er vi gået for vidt?

Vi er gået for vidt. AD

Anmeld

4. april 2014

Kløver

Grotesk hvis man kan vælge et barn fra, pga køn, hvad bliver det næste, str på næsen, øjenfarve osv usmageligt

Anmeld

4. april 2014

Kløver

mor88 skriver:

Det er måske en debat der vil få mange til at hidse sig op, men det er dog ikke noget jeg hidser mig op over. Jeg sad bare tilbage med spørgsmålet omkring hvem der var potentiel bruger af dette. Jeg kan dog se fordelen med prøven hvis man er i risiko for at kunne bære genfejl videre til kun det ene af kønnene.

Mener faktisk de allerede nu kan tilbyde div i form af alvorlige genfejl/risiko for alvorlige sygdomme og handikaps, ved bestemt køn

Anmeld

4. april 2014

MorTilEn2013Dreng

mor88 skriver:

Men når det allerede bliver tilbudt på privatklinikker og er på vej i det offentlige er det nok fordi der er en efterspørgsel efter det. Hvem er det så der gør brug af tidlig kønsbestemmelse? Er det familier med 5 drenge der ønsker sig en pige eller er det etniske grupper måske?

Ja jeg synes bare ikke de fortjener nogen børn. Hvis de ikke kan blive glade for kønnet og det skal være et bestemt køn det kan jeg slet ikke forholde mig til. Jeg ville være ligeglad om jeg så fik 20 drenge eller 20 piger. Ville elske dem alle ligemeget. Kønnet er ligemeget bare den er sund og rask, ja kunne være sjovt med et af hvert men ikke noget det bare skal være

Anmeld

4. april 2014

lineog4

mor88 skriver:

Jeg stødte på denne artikel omkring kønsabort i danmark og at man indenfor den nærmeste fremtid vil få tilbudt en kønsbestemmende blodprøve sammen med nf.

http://voresborn.dk/gravid/foedsel-og-barsel/8921- gravide-kan-vaelge-konsabort-med-ny-blodprove

Jeg stiller mig kritisk overfor dette, og tror ikke det er noget jeg kommer til at benytte mig af, men hvad er jeres holdninger til dette? Er det OK? Eller er vi gået for vidt?

Først synes jeg det er en sober artikel det i den grad forsøger at tale sensationen og dommedagsprofetier ned - skønt.

Faktum er der kan tages en blodprøve efter 10. Uge der kan give svar på en del om forstrets dna og kromosomer og dermed også om kønnet. Og spørgsmålet er om man i DK skal tilbyde netop denne prøve til forældre i risikogruppen, og om det skal være muligt at købe sig til den i privatregi uden man er i risikogruppen?

Jeg har en del bekendte der ved de er bærere af diverse defekter som gør barnet ikke kan leve, de har skulle vente en del længere for at få et svar - har måske skulle forholde sig til de små første spark med den viden at der er en stor risiko for at det barn ikke kan leve. Nu ville de kunne få svar tidligere - og det synes jeg da er fantatisk og jeg glædes over udviklingen. Og synes ikke man skal bremse den fordi nogen ville kunne misbruge den - man skal huske blodprøven er ikke for at bestemme kønnet, men for at kortlægge dna kg kromosomer.

Skal man kunne betale sig for det i privatregi hvis man er uden for risikogruppen? Jeg tror det bliver svært at stoppe for den udvikling. Og hvor stort er problemet, hvor mange vil reelt fravælge et liv grundet køn? Tilgengæld tror jeg en del vil vælge at få den blodprøve på samme måde som mange vælger tryghedsscanninger, kønsscanninger, 3D scanninger mm. Og hvorfor folk gør det kan jeg kun gætte på da jeg ikke selv har valgt det i mine 2 "almindelige" graviditeter.

Og hånden på hjertet, hvor mange her inde ville hvis det kostede under 500 kr vælge at få en blodprøve i uge 10 ikke for at abortere et bestemt køn, men for at kunne få stillet nysgerrighed med hensyn til køn, få vished om der ikke er kromosomfejl og dermed ikke frygte de famøse tal ved nakkefold mm.?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.