Jeg stødte på denne artikel omkring kønsabort i danmark og at man indenfor den nærmeste fremtid vil få tilbudt en kønsbestemmende blodprøve sammen med nf.
http://voresborn.dk/gravid/foedsel-og-barsel/8921- gravide-kan-vaelge-konsabort-med-ny-blodprove
Jeg stiller mig kritisk overfor dette, og tror ikke det er noget jeg kommer til at benytte mig af, men hvad er jeres holdninger til dette? Er det OK? Eller er vi gået for vidt?
En vis gruppe, som er udsat for bestemte kromosomfejl, vil få tilbudt blodprøven, ikke som kønstest, men for at udelukke at der er tale om de kromosomfejl. Det står jo sort på hvidt i artiklen, så jeg synes at din formulering er lige lovlig sensationalistisk. Du vil ikke selv kunne vælge om du vil benytte dig af den - du vil kun få den tilbudt hvis du er i farezonen m.h.t. de konkrete kromosomfejl. Desuden står der jo også at man sandsynligvis vil sørge for at resultatet foreligger efter abortgrænsen.
Jeg mener (som stort set alle andre) at det er helt forkert at få foretaget en abort på baggrund af køn, og jeg er enig med fagpersonerne der udtaler sig i artiklen, at der vil være tale om et helt ekstremt lille antal kvinder der overhovedet vil overveje at få foretaget en abort grundet kønnet.
Når det så er sagt, er der selvfølgelig tale om en glidebane, og holdninger kan ændres med tiden. Det ville ikke genere mig hvis man tog en beslutning om at det var ulovligt at få oplyst køn før abortgrænsen. Så blodprøven udelukkende kunne bruges ift kromosomfejl.
Anmeld