Anonym skriver:
Er lige blevet mor til mit første barn. Det er slet ikke som jeg havde troet. Havde troet jeg ville elske mit barn med det samme jeg så det, men det gjorde jeg ikke. Følte ikke rigtig noget. Synes hun var sød og sådan, men ikke de vilde følelser. Jeg er dog begyndt at holde mere af hende som tiden går. Jeg synes bare jeg har det svært med rollen som mor. Det skal siges, at min mand ønskede børn mere end mig og at jeg måske lidt blev overtalt til at få hende lidt før end jeg havde regnet med at få børn. Er dog sidst i tyverne, så aldersmæssigt er det jo fint tidspunkt. Følte dog ikke en "trang" til at få et barn. Generelt synes jeg egentlig, jeg er god til at passe hende og det betyder meget for mig at hun har det godt, men føler mig vildt trist indeni. Er det normalt? Nogen dage har jeg lyst til at flytte fra det hele - både min mand og barn.. Har I andre haft det ligesådan? Føler mig utaknemmelig og har ikke talt med nogen om det. Tror egentlig ikke det er en fødselsdepression for føler mig som en god nok mor og kunne aldrig finde på at gøre mit barn ondt eller noget.. Har I andre haft en lignende krise og hvornår gik den over? Eller nogen der har et bud på, hvad sker med mig?
Dette kunne jeg have skrevet for 7 år siden - helt ned til mindste detalje.
Du har ikke en fødselsdepression - du har en fødselsREAKTION, og det sundeste du kan gøre er at få snakket om dine følelser, f.eks. få en lang efterfødselssamtale med din jordemoder.
Det gik over, da jeg begyndte at turde investere nogle følelser i mit barn og accepterede, at min verden nu var anderledes.
I dag - efter 3 børn - kan jeg se tilbage og være flov over, at jeg ikke elskede mit barn fra starten, men nu har jeg sort bælte i mor-skab, og jeg drukner mine skønne unger i kærlighed hver dag, og ingen af dem ser ud til at have taget skade
Du får det bedre med det hele, men det er en proces, du skal igennem, og det tager nogle måneder at komme ud på den anden side.
Anmeld