Krise efter fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.045 visninger
29 svar
25 synes godt om
27. marts 2014

Anonym trådstarter

Er lige blevet mor til mit første barn. Det er slet ikke som jeg havde troet. Havde troet jeg ville elske mit barn med det samme jeg så det, men det gjorde jeg ikke. Følte ikke rigtig noget. Synes  hun var sød og sådan, men ikke de vilde følelser. Jeg er dog begyndt at holde mere af hende som tiden går. Jeg synes bare jeg har det svært med rollen som mor. Det skal siges, at min mand ønskede børn mere end mig og at jeg måske lidt blev overtalt til at få hende lidt før end jeg havde regnet med at få børn. Er dog sidst i tyverne, så aldersmæssigt er det jo fint tidspunkt. Følte dog ikke en "trang" til at få et barn. Generelt synes jeg egentlig, jeg er god til at passe hende og det betyder meget for mig at hun har det godt, men føler mig vildt trist indeni. Er det normalt? Nogen dage har jeg lyst til at flytte fra det hele - både min mand og barn.. Har I andre haft det ligesådan? Føler mig utaknemmelig og har ikke talt med nogen om det. Tror egentlig ikke det er en fødselsdepression for føler mig som en god nok mor og kunne aldrig finde på at gøre mit barn ondt eller noget.. Har I andre haft en lignende krise og hvornår gik den over? Eller nogen der har et bud på, hvad sker med mig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

En fødselsdepression kan vise sig meget forskelligt. Det behøver ikke være at man ikke tager sig af sit barn eller vil gøre det ondt.

Personligt syntes jeg det var en kæmpe omvæltning at blive mor, selvom jeg vidste det ville blive hårdt så kom det bag på mig alligevel. Jeg havde øjeblikke hvor jeg fortrød at jeg valgte at blive mor, men min kærlighed til min dreng var/er stor og ubetinget og jeg kunne kigge på ham og så var tankerne om fortrydelse osv. væk. De var der mest efter flere dage/nætter med søvnunderskud. Jeg havde ikke nogen fødselsdepression men skulle lige komme mig over omvæltningen og finde mig til rette i min mor rolle. 

Jeg vil råde dig til at tale med din sundhedsplejerske eller læge og din kæreste. Det vil hjælpe dig til at forstå dine egne tanker og så vil sp/læge kunne vurdere hvorvidt der er tale om en fødselsdepression. 

Held og lykke 

Anmeld

27. marts 2014

serinasmor

Anonym skriver:

Er lige blevet mor til mit første barn. Det er slet ikke som jeg havde troet. Havde troet jeg ville elske mit barn med det samme jeg så det, men det gjorde jeg ikke. Følte ikke rigtig noget. Synes  hun var sød og sådan, men ikke de vilde følelser. Jeg er dog begyndt at holde mere af hende som tiden går. Jeg synes bare jeg har det svært med rollen som mor. Det skal siges, at min mand ønskede børn mere end mig og at jeg måske lidt blev overtalt til at få hende lidt før end jeg havde regnet med at få børn. Er dog sidst i tyverne, så aldersmæssigt er det jo fint tidspunkt. Følte dog ikke en "trang" til at få et barn. Generelt synes jeg egentlig, jeg er god til at passe hende og det betyder meget for mig at hun har det godt, men føler mig vildt trist indeni. Er det normalt? Nogen dage har jeg lyst til at flytte fra det hele - både min mand og barn.. Har I andre haft det ligesådan? Føler mig utaknemmelig og har ikke talt med nogen om det. Tror egentlig ikke det er en fødselsdepression for føler mig som en god nok mor og kunne aldrig finde på at gøre mit barn ondt eller noget.. Har I andre haft en lignende krise og hvornår gik den over? Eller nogen der har et bud på, hvad sker med mig?

Nu skriver du godt nok selv at du ikke tror det er en depression ... Det tror jeg nu det er ... Jeg ville få taget en test enten gennem sp eller egen læge ...

Det er helt normalt at følelser for barnet kommer senere end man umiddelbart tror ... Men tristhed og trang til at smutte er tegn på at psyken ikke er helt med ..

Anmeld

27. marts 2014

Frk.S

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til det.

Men jeg må da indrømme at min første tanke er om du har en fødselsdepression. Så vidt jeg ved, behøver du ikke have trang til at skade dit barn for at have en depression.

Men jeg hæfter mig ved at du skriver du føler dig trist hele tiden og har lyst til at gå fra det hele.

Jeg synes du skal tale med din læge ellet sundhedsplejersken om det, for hvis der er tale om en depression er det bedre at tage det nu end bare gå med det for dig selv.

Anmeld

27. marts 2014

Anonym trådstarter

Er også bange for at det er sådan noget. Føler mig tom indeni. Og det skammer jeg mig faktisk over, når jeg ser på den søde baby jeg faktisk har. Har bildt mig selv ind, at det nok var normalt og at det var træthed ovenpå fødsel og den nye rolle som mor..

Anmeld

27. marts 2014

serinasmor

Anonym skriver:

Er også bange for at det er sådan noget. Føler mig tom indeni. Og det skammer jeg mig faktisk over, når jeg ser på den søde baby jeg faktisk har. Har bildt mig selv ind, at det nok var normalt og at det var træthed ovenpå fødsel og den nye rolle som mor..

Du skal ikke skamme dig ... Det er jo ikke noget du selv kan gøre for

Men vend det med sp

Hvor længe er det siden du fødte?

Anmeld

27. marts 2014

lineog4

Anonym skriver:

Hvornår er lige? Hvis det er lige som i lige alla for 2-3 dage siden, så er det altså ikke sådan for alle at den store moderfølelse komme reelt pr automatik når barnet kommer i armene første gang. 

Men hvis lige er som i for et stykke tid siden - så jo så kan jeg nikke genkendende til det, men er heller ikke et sekund i tvivl om jeg stod på knivsægget til en depression, men at min handlede om en reaktion mere end noget kemisk så derfor kunne jeg kæmpe mig ud af det uden hjælp. 

Jeg synes du skal kontakte enten læge eller sp og få en snak.

Anmeld

27. marts 2014

modesty

Det er helt normalt ikke at mærke kærligheden til sit barn fra starten. Desværre er det også ekstremt tabubelagt, og det gør det svært for kvinder i den situation at snakke om det.

Om det kan defineres som en fødselsdepression eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men de findes jo også i mange forskellige størrelser og former. Jeg tror dog at mange af de negative følelser kommer af skammen, og ikke nødvendigvis selve situationen, hvis du forstår.

Jeg oplevede selv de samme følelser (eller mangel derpå), fordi jeg bristede meget voldsomt ved fødslen. Det prægede mit efterfødselsforløb og gjorde at bekymringerne fyldte så meget at kærligheden til min søn ikke fik lov at vokse. I takt med at mit underliv helede, voksede kærligheden til min søn. 

Men der kan være mange forskellige årsager til den reaktion. Det er nærliggende at din årsag er at du faktisk ikke følte dig klar til at blive mor.

Min underbo, den sødeste, rareste kvinde, har 4 børn og hun sagde at hun havde det på fuldstændig samme måde - med ALLE fire børn! 

Kærligheden kommer, bare rolig. Men jeg kender godt frygten - frygten for hvad nu hvis den aldrig kommer? Det gør den!

Det hjalp mig rigtig meget at min sundhedsplejerske mærkede at der var noget galt og spurgte ind til det. Jeg brød grædende sammen og vi havde nogle rigtig gode snakke. Hun fortalte mig bl.a. at cirka 1/3 af "hendes" mødre ikke oplevede den umiddelbare kærlighed, og ikke knyttede sig til barnet med det samme.

Derefter fik jeg også snakket med min mand, som jo selvfølgelig havde mærket på mig at noget var galt.

Efter cirka en måned til halvanden kom kærligheden væltende. Men det kan godt tage længere tid.

Mit råd er - lad være med at gå alene med følelserne! Så kan du ende med at få det endnu værre. Del dem med din mand, og din sundhedsplejerske hvis du er glad for hende. Du skal ikke skamme dig over dine følelser!

Anmeld

27. marts 2014

Lykke:)

Anonym skriver:

Jeg har ikke selv haft de følelser du beskriver.
Jeg tror nu det er en fødselsdepression, den kan vise sig på mange forskellige måder. Jeg hæfter mig lidt ved, at du er trist og sådan. Håber du får den hjælp du får brug for

Anmeld

27. marts 2014

Anonym trådstarter

Det er 7 uger siden jeg fødte. Men synes ike der har været nogen ændring i mine følelser andet end, at jeg holder af mit barn. Men den der moderfølelse har ikke ramt mig endnu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.