Mange penge - lige pludselig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. marts 2014

Isabella_mor

Livet er kort. 

At rejse er at leve. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2014

lineog4

Jeg vil give mig selv en oplevelse, men jeg ville også gemme en god portion, for hvis sygdommen som jo kommer i attack pludselig giver en tur ned af bakke, kan du få brug for hjælpemidler til at klare ting som lige pt er en leg. Og de koster penge så du kan blive ved at synes det er en leg. Og jeg ved det bliver sværere og sværere at få tilkendt hjælpemidler gennem kommunen. 

Så jo man bliver ikke lykkelig af penge på kontoen, men du vil få mere gejst når du kan få de hjælpemidler der kan hjælpe hvis/når sygdommen gør dig mere usikker motorisk.

Anmeld

26. marts 2014

Lilje82

Anonym skriver:

Jeg har lige fået 100.000 ind på kontoen. Gennem mit job har jeg en kritisk sygdomsforsikring, og da jeg i januar fik diagnosen sclerose, søgte jeg dette engangsbeløb. 

Sagen er, at jeg ikke føler mig spor syg på nær problemer med synet på det ene øje og perioder med voldsom træthed. Jeg passer mit fuldtidsjob og har ingen sygedage, og det er sådan set bare scanningsbilleder, der har dannet grundlag for diagnosen, som har været på vej i nogle år. Ifølge lægerne kan jeg sagtens være så heldig, at mit sygdomsforløb ikke bliver meget værre end nu, da det hidtil er gået så langsomt, men med denne diagnose er intet sikkert. 

Det er mange penge, jeg har fået, og alligevel - hvis det går helt galt med helbreddet, og jeg må opgive mit job, så batter pengene ikke det store. Vi ville, i værste fald, alligevel skulle sælge huset, hvis jeg blev uarbejdsdygtig. 

De fleste råder mig til at bruge pengene på noget, der glæder mig. En rejse for hele familien til min bror i USA står højt på ønskelisten. Derudover trænger huset til en grundig omgang, bl.a. et nyt badeværelse - min mand kan selv lave det meste, så det er mest materialerne, der koster. Og dels vil det gøre mig glad at få huset i bedre stand, dels vil det forhøje værdien, HVIS det nu ender med et salg. 

Nu bliver jeg bare lidt usikker på, om det er for dumt at bruge pengene - eller mange af dem - på rejse og renovering. Vil jeg ærgre mig, hvis det går hurtigt ned ad bakke, og jeg dtår uden job om et par år? Skal jeg holde pengene tilbage til "hvis nu"? 

Jeg vil jo også ærgre mig frygteligt, hvis jeg - igen i værste fald - aldrig får den drømmerejse, som nu er inden for rækkevidde. Jeg KAN jo blive for syg til at rejse nogensinde igen. 

Hvad ville du gøre? 

Jeg ville gemme dem.

Og hvis du har børn og alt efter hvor gamle de er, så skal de vel konfirmeres på et tidspunkt, går du hen og bliver uarbejdsdygtig, så er det vel også en af de ting, der er bliver svært at spare op til.

Måske Inkan bruge nogle af pengene på en rejse, og gemme resten.
Jeg ved sklerose hurtigt kan ændre sig til det værre (det behøver det selvfølgelig ikke).

Men til sidst er det jo op til jer selv at bestemme, hvad I vil gøre med de penge.

Anmeld

26. marts 2014

modesty

Jeg har lige fået 100.000 ind på kontoen. Gennem mit job har jeg en kritisk sygdomsforsikring, og da jeg i januar fik diagnosen sclerose, søgte jeg dette engangsbeløb. 

Sagen er, at jeg ikke føler mig spor syg på nær problemer med synet på det ene øje og perioder med voldsom træthed. Jeg passer mit fuldtidsjob og har ingen sygedage, og det er sådan set bare scanningsbilleder, der har dannet grundlag for diagnosen, som har været på vej i nogle år. Ifølge lægerne kan jeg sagtens være så heldig, at mit sygdomsforløb ikke bliver meget værre end nu, da det hidtil er gået så langsomt, men med denne diagnose er intet sikkert. 

Det er mange penge, jeg har fået, og alligevel - hvis det går helt galt med helbreddet, og jeg må opgive mit job, så batter pengene ikke det store. Vi ville, i værste fald, alligevel skulle sælge huset, hvis jeg blev uarbejdsdygtig. 

De fleste råder mig til at bruge pengene på noget, der glæder mig. En rejse for hele familien til min bror i USA står højt på ønskelisten. Derudover trænger huset til en grundig omgang, bl.a. et nyt badeværelse - min mand kan selv lave det meste, så det er mest materialerne, der koster. Og dels vil det gøre mig glad at få huset i bedre stand, dels vil det forhøje værdien, HVIS det nu ender med et salg. 

Nu bliver jeg bare lidt usikker på, om det er for dumt at bruge pengene - eller mange af dem - på rejse og renovering. Vil jeg ærgre mig, hvis det går hurtigt ned ad bakke, og jeg dtår uden job om et par år? Skal jeg holde pengene tilbage til "hvis nu"? 

Jeg vil jo også ærgre mig frygteligt, hvis jeg - igen i værste fald - aldrig får den drømmerejse, som nu er inden for rækkevidde. Jeg KAN jo blive for syg til at rejse nogensinde igen. 

Hvad ville du gøre? 

100.000 kr. ikke er særlig mange penge hvis du bliver uarbejdsdygtig. Hvis du sætter 2.000 kr. af om måneden, er pengene røget på 4 år.

Hvis det havde været en million, havde jeg nok sagt brug 100.000 og gem resten. Men når beløbet er så forholdsvist lille, tror jeg at du får mere ud af at bruge dem nu.

Du kan evt. gemme en 10-20.000 kr. som en lille buffer.

Anmeld

26. marts 2014

Findusinde

Anonym skriver:

Hvad ville du gøre? 

Brug dem på oplevelser og forkælelse af dig selv og familien! Sclerose har jeg selv haft inde på livet i 13 år, min søster havde det.... Det kan lige pludselig gå rigtig stærkt! Så brug dem og tænkt tilbage på nogle fantastiske minder...

Anmeld

26. marts 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

Jeg vil give mig selv en oplevelse, men jeg ville også gemme en god portion, for hvis sygdommen som jo kommer i attack pludselig giver en tur ned af bakke, kan du få brug for hjælpemidler til at klare ting som lige pt er en leg. Og de koster penge så du kan blive ved at synes det er en leg. Og jeg ved det bliver sværere og sværere at få tilkendt hjælpemidler gennem kommunen. 

Så jo man bliver ikke lykkelig af penge på kontoen, men du vil få mere gejst når du kan få de hjælpemidler der kan hjælpe hvis/når sygdommen gør dig mere usikker motorisk.

Enig

Anmeld

26. marts 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg ville også tage rejsen, da det jo ikke er sikkert, I kan gøre det senere. Som andre siger, hvis du på et tidspunkt ikke længere kan arbejde, rækker de 100.000 alligevel ikke ret langt. Min mormor havde sclerose og sad i kørestol i alle de år, jeg kan huske, men jeg ved, hun var glad for de opevelser, hun havde haft. Hun havde så godt nok også penge nok til at klare sig fint økonomisk, selv efter hun blev mere syg.

Har du ikke en forsikring gennem din pension, som kan hjælpe, hvis du bliver uarbejdsdygtig? Ud over en udbetaling som din ved kritisk sygdom, er der en forsikring i min pensionsordning, som gør, at jeg vil få en løbende erstatning, der næsten svarer til den løn, jeg tjener i dag.

Anmeld

26. marts 2014

MariaKyedDK

Anonym skriver:

Hvad ville du gøre? 

Gør dig selv glad   det havde jeg gjort! 

Livet er alt for kort til at have 100.000 kr på en konto... 

Anmeld

26. marts 2014

Mettefpigen

Ville gemme dem...ved personligt hvor svært det er at være syg og sidde i systemet..pengene rækker ikke langt og i hverdagen skal man kæmpe...

Anmeld

26. marts 2014

Annette A

Måske en kombination. Bruge lidt på en god rejse men også gemme nogle penge på kontoen. Det er vigtigt at man både er mådeholdende men også bruger lidt når man har muligheden på noget man ønsker sig. Så lig en plan for pengene evt for selv mange penge løber stærkt hvis man ikke passer på og det er jo også ærgeligt hvis du på sigt får brug for at have lidt i baghånden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.