Anonym skriver:
Jeg har lige brug for luft.
Jeg har været til forældremøde i går aftes på mit barns skole. Jeg er den første der kommer og jeg finder en plads og sætter mig ned. Der er ikke et stort bord, men flere små. En efter en kommer de andre forældre ind, nogen hilser, og de sætter sig ned ved de andre borde. Da tidspunktet for mødestart kommer+der ikke er flere der kommer ind i klassen, går det op for mig, at der ikke er nogen, der har valgt at sidde ved "mit" bord. Så jeg sidder helt alene. Mens jeg sidder der, kan jeg mærke at tårerne presser sig på. Jeg har mest af alt lyst til at gå, men jeg vælger at blive.
Hvad ville I have gjort, hvis I havde været i den samme situation?
Hvad mener I om det, jeg her har fortalt?
Jeg har brug for nogle input - ja hvad som helst
.
Jeg tror ikke, de har noget imod dig. Jeg tror, at de valgte at sætte sig ved et andet bord fordi... ja, fordi du sad alene. Det lyder umiddelbart ikke logisk, men mennesker er meget opmærksomme på at være en del af fællesskabet - og især ikke at være udenfor.
I går var jeg på kursus. Da jeg mødte, var jeg den fjerde der ankom. De tre første sad tæt på hinanden i et stort lokale, og jeg satte mig i den modsatte side. De næste mange, der kommer ind, vælger at sætte sig alle andre steder end i nærheden af mig. De kender ikke mig og de kender ikke hinanden. Nogen vælger endda at hente en stol fra stablerne, der er stillet væk (mege besværligt), for at sidde sammen med flokken og ikke hende bænkevarmeren, som sidder helt alene. (Andre kunne jo få den ide, at man så også selv var udenfor - den sære snegl) Til sidst var der så fyldt op, at nogen blev NØD til at plante sig ved siden af mig, og først der, kunne jeg så småt begynde at få øjenkontakt med folk. I stedet for at blive ked af det og føle mig forkert, sad jeg bare og observerede "showet" , for det var så tydeligt at ingen ville sidde ved siden af mig, fordi de var bange for selv at være udelukket af fællesskabet.
Men sådan er mennesker. Jeg tror alle har en nervøsitet og utryghed over at skulle være i en sammenhæng, hvor normer betyder meget og hvor vi kan risikere at blive såret. I de situationer tænker mennesker på sig selv, og desværre har vi sjældent overskud til at tage os af de, der føler sig udenfor - selv voksne mennesker.
De andre forældre har ikke noget imod dig, de passer bare på sig selv.