hvornår gammel nok til at rejse alene med tog??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.195 visninger
27 svar
13 synes godt om
13. marts 2014

charthys

Min ex-mand, der er far til min søn, har rejst spørgsmålet om hvorvidt han er ved at være gammel nok til at rejse alene med toget, - altså UDEN DSB børneguide. Alene i en togvogn fuld af fremmede mennesker i 3½ time på tværs af landet.

Han er 9 år, og det skal siges at han har kørt med tog sammen med børneguiden på den strækning i over 4 år, men alligevel.

Jeg må indrømme at jeg stejler ved tanken om at give ham ansvar for sig selv i så lang tid i et miljø hvor så mange ting kan ske, men er jeg bare pylret??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg synes det er lidt svært. Selv har jeg rejst alene med tog sammen med min lillesøster (som er 3 år yngre, og som jeg jo så havde ansvaret for) fra jeg var 12. Men det var så heller ikke relevant før da. 

Nu er din søn jo vant til at tage toget på den strækning, og så længe der er sørget for en pladsbillet i familiezone synes jeg ikke det lyder videre problematisk. Synes dog også godt at man kunne argumentere for at vente et år med at sende ham afsted uden børneguide.

Anmeld

13. marts 2014

Pcokate

charthys skriver:

Min ex-mand, der er far til min søn, har rejst spørgsmålet om hvorvidt han er ved at være gammel nok til at rejse alene med toget, - altså UDEN DSB børneguide. Alene i en togvogn fuld af fremmede mennesker i 3½ time på tværs af landet.

Han er 9 år, og det skal siges at han har kørt med tog sammen med børneguiden på den strækning i over 4 år, men alligevel.

Jeg må indrømme at jeg stejler ved tanken om at give ham ansvar for sig selv i så lang tid i et miljø hvor så mange ting kan ske, men er jeg bare pylret??

Som 6 årig kørte jeg alene fra København til Sønderborg 1 uge i sommerferien og enten efterårsferien eller vinterferien. Uden problemer. Jeg vidste jeg skulle af på endestation og stod af der

Anmeld

13. marts 2014

TNBC

charthys skriver:

Uhh.. Det er svært. 

Men altså det kommer jo an på barnet, og så tror jeg også kontrolløren er lidt mere opmærksom når et barn rejser alene. 

Hvad siger han selv til det? 
Hvis han bare passer sig selv om en film eller to, kan der vel ikke ske meget og han vil sikkert også været meget stolt. 

Anmeld

13. marts 2014

Ciss

Det kommer jo helt an på barnet.

Er han en, som snakker med alle og så tillidsfuld, at han kunne finde på at blive med en "ny ven" af toget f eks?

Er han en, som holder orden på alt og har fuld kontrol på, hvad han har med sig, og hvor han skal af?

Er han meget genert over for fremmede og bare sidder i et hjørne og trykker sig og er nervøs, hvis han ved, at han er helt alene?

Jeg tror, at du må stole på dine instinkter, men det kan jo ikke skade at tage en snak med ham om, hvordan han ville synes, det ville være en dag, at tage togturen alene. Det kan jo være nyttigt at høre, hvordan han selv ville have det med det, og evn hvad han selv tænker kunne være positive og negative sider ved det.

Anmeld

13. marts 2014

Morgensol

Nu er jeg selv togfører i DSB. Jeg vil jo klart anbefale at vente med at hive ham ud af børneguiden. Jeg ser en del børn der kører uden voksne, ikke en af dem virker videre trygge ved situationen og vi som personale har desværre ik altid tid til at holde øje med om de kommer af, har brug for hjælp osv. 

Der er mange forældre som kommer hen med børnene til os og spørger om vi lige vil hjælpe på plads og holde øje og vække dem hvis de falder i søvn. Det ville vi rigtig gerne, men der er simpelthen ik tid. Andre regner med at børnene selv kan det hele, men når godt kører står de her børn helt stive og tomme og kan måske ik li at bede en voksen mand om at flytte sig fordi han sidder på barnets plads.. 

Børn er jo selvfølgelig ikke ens, men det er bare hvad jeg oplever ude i togene.. 

Anmeld

13. marts 2014

loop

Morgensol skriver:

Nu er jeg selv togfører i DSB. Jeg vil jo klart anbefale at vente med at hive ham ud af børneguiden. Jeg ser en del børn der kører uden voksne, ikke en af dem virker videre trygge ved situationen og vi som personale har desværre ik altid tid til at holde øje med om de kommer af, har brug for hjælp osv. 

Der er mange forældre som kommer hen med børnene til os og spørger om vi lige vil hjælpe på plads og holde øje og vække dem hvis de falder i søvn. Det ville vi rigtig gerne, men der er simpelthen ik tid. Andre regner med at børnene selv kan det hele, men når godt kører står de her børn helt stive og tomme og kan måske ik li at bede en voksen mand om at flytte sig fordi han sidder på barnets plads.. 

Børn er jo selvfølgelig ikke ens, men det er bare hvad jeg oplever ude i togene.. 

Det lyder ikke rart for de børn. Hvor gamle er de?

T.s. Jeg synes det Ciss skriver lyder meget fornuftigt. Hvad er grunden til at han ikke bare kan fortsætte med at køre med børneguide?

Anmeld

13. marts 2014

Bshizzle

Jeg viste slet ikke der var noget der hed/er Børneguiden i DSB togene 

Her hjemme har vi osse haft snakken om hvornår den store dreng (som er 8 år) er klar til at tá toget alene hjem til hans Bedstemor. 

Men jeg tør simpelhen ikke sende ham afsted 

Nok kan han sidde stille, høre hva der blir sagt i højtaleren, ignorer folk hvis de er fremmede.. 

Men TÆNK hvis alt dette kunne glippe og han kommer af på en forkert station 

Så helt sikkert.. Hvis han kender Børneguiden, så ville jeg holde mig tildet hvis der er det rigtige personale tiæ at holde styr på børnene og få dem af på den rette station 

Er der en Børneguide mellem Middelfart og Esbjerg??! 

Anmeld

13. marts 2014

Bshizzle

13. marts 2014

charthys

Bshizzle skriver:

Jeg viste slet ikke der var noget der hed/er Børneguiden i DSB togene 

Her hjemme har vi osse haft snakken om hvornår den store dreng (som er 8 år) er klar til at tá toget alene hjem til hans Bedstemor. 

Men jeg tør simpelhen ikke sende ham afsted 

Nok kan han sidde stille, høre hva der blir sagt i højtaleren, ignorer folk hvis de er fremmede.. 

Men TÆNK hvis alt dette kunne glippe og han kommer af på en forkert station 

Så helt sikkert.. Hvis han kender Børneguiden, så ville jeg holde mig tildet hvis der er det rigtige personale tiæ at holde styr på børnene og få dem af på den rette station 

Er der en Børneguide mellem Middelfart og Esbjerg??! 

ja, der er børneguide fra frederecia til Esbjerg, så vidt jeg ved :-)

hvorfor han ikke kan fortsætte med børneguide i følge fadderen? Jamen, at det er upraktisk i forhold til arbejde, og det er dyrt og så videre. Men jeg tror nu bare jeg holder mig til min mavefornemmelse. Snakkede med en dame på statsforvaltningen om det lige nu, og hun syntes også det er lige tidligt nok.

Når han er 10 kan vi snakke om det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.