Hvad gør man

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2014

Maja88

Anonym skriver:

Hvorfor er det egentlig at det er så "forfærdentligt" at børn kommer i institution hver dag? Uanset om forældrene har barsel/ferie/fridag?

Der er jo også meget stor forskel på hvad barnet skal i weekenden. Vi sætter pris på at være sammen med ungerne, uden for mange besøg, gæster eller andet og det ved pædagogerne jo ikke noget om. 

Men du kan jo vende den sådan og spørge hvorfor DU har behov for en fridag/ feriedag når det er...

Børnehaven er vores børns arbejde og de har også brug for ferie og fridage

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2014

TNBC

Anonym skriver:

Hvorfor er det egentlig at det er så "forfærdentligt" at børn kommer i institution hver dag? Uanset om forældrene har barsel/ferie/fridag?

Der er jo også meget stor forskel på hvad barnet skal i weekenden. Vi sætter pris på at være sammen med ungerne, uden for mange besøg, gæster eller andet og det ved pædagogerne jo ikke noget om. 

Der er ikke noget forfærdeligt ved det, men når man som pædagog ser et barn være der det meste af dagen, når en forælder går hjemme, kommer tankerne; Hvorfor bruger de ikke tid med deres barn, når de har chancen?
Der var en debat for nogle år siden(mener jeg) om at forældre holder ferie uden børnene, som nok får pædagogerne op på dupperne. 

Men jeg tror ikke at det er negativt(Men åbenbart nogen steder) 

Men lad det ligge, og hvis de ser bekymring, kommer de jo nok til jer. Jeg tror bare de undre sig. Men ja de ved ikke hvordan der er hjemme hos jer. 

Men jeg ville nok aflevere hende lidt senere. 

Anmeld

5. marts 2014

modesty

Anonym skriver:

Jeg synes ikke at det er okay at børn kommer i institution når forældrene har ferie. Det er små børn, der i princippet bør have brug for mere "fri" end os voksne. Det kan de af gode grunde ikke få, men de kan i det mindste få lige så meget fri som vi kan. Det er da lige så hårdt for et lille barn at være i institution som det er for en voksen at være på arbejde.

Barsel er noget andet. For nogle kvinder, og med nogle børn, er det bare sindssygt hårdt at være på barsel. For mig var barsel hårdere end at være på arbejde. Og det må der være forståelse for i en institution. At selvom man er hjemme, er det ikke ensbetydende med at man, i den situation med en lille baby, har overskud til at tage sig af begge børn.

Anmeld

6. marts 2014

lineog4

Anonym skriver:

Jeg vil ikke bruge ord som forfærdeligt, men vil da sige at selv om man er barn har man jo også brug for ferier og fridage på linie med os voksne. For nogen er det er en mulighed at give en stor portion og for andre ikke.

Og så skal du tænke på at de som er pædagoger (og os andre der måske også giver udtryk for det) måske selv har afleveret men hellere havde holdt en fridag ;-)

Jeg ved vi alle er forskellige. Jeg har valgt at mine børn er hjemme i alle mine ferier. Har en ugentlig fridag og 3 ud af 4 fridage er børnehave barnet hjemme (den fridag han ikke er der arbejder jeg hjemme fra), og det valg har jeg jo truffet ud fra jeg tror det er bedst. Så er der en der spørger mig, er det bedst mit barn kommer i institution i min ferie? Kan jeg kun svare: det ved du bedst selv men det ville det ikke være for mit barn

Anmeld

6. marts 2014

lineog4

Med hensyn til barsel synes jeg det er svært. For havde slet ikke lyst til at melde mine børn ud af institutioner i et år - ville helt egoistisk også gerne have den babytid jeg kunne få når jeg afleverede - bare mig der kunne se min baby dybt i øjnene uden af skulle sætte gang i en perleplade, lave frokost, skulle på legeplads osv. 

Synes ikke barsel var hårdt,  men havde stadig brug for min babytid 

Og skal ens barn i institution skal det især når de er ældre ikke være som ugens gæst så de ile regnes med i de sociale relationer. 

Sidst jeg var på barsel var min ene dreng lige startet i børnehave.  Jeg afleverede ham sent (blev altid over 9, nok fordi jeg altid afleverer lidt over 7 så det at få hyggelige morgener), han havde minimum en fridag om ugen og ingen sagde noget til mig.  Han havde svært ved at komme ind i drengegruppen...

Da barsel var slut og han begyndte at komme lidt over 7 (og med fridag) blev han pludselig en del af drengegruppen. Vi (børnehave og jeg) blev enige om det havde været for svært for ham at komme dumpende ind i legene og skulle byde sig til. Så aflevere sent kan også være et problem. ..

Anmeld

6. marts 2014

CaWi

Anonym skriver:

når man finder ud af, at børnehavens personale snakker om en? Og ikke på den gode måde. De kan ike forstå at min datter ikke er mere hjemme nu hvor jeg er på barsel. Min datter er en pige med krudt i og hun har brug for at få brændt noget af det af, så hun kommer afsted hver dag. Hun holder selvfølge fridage og hun er der typisk fra kl. 8-15. Nogle dage kortere. Syntes det er rigtig meget øv, at de for filan ikke siger noget til os forældre i stedet for at bitche over det med hinanden. Skal man snakke med dem om det eller ignorere det?

For det første: din søn har ikke korte dage. Heller ikke lange dage, men normale dage i børnehaven. MANGE bliver aflevet allerede kl 6-6.30 når de åbner, og hentet igen efter kl 16.
Når det er sagt, så er der MEGET fokus fra pædagogernes side (ved det fordi svigermor er pædagog) om at børnene også har brug for fridage og ferier. Og som forældre, ville jeg bare tie stille omkring mine fridage, hvis jeg føler børnehaven presser på, med at jeg skal holde mit barn hjemme, og jeg har andre planer den pågældende dag.
MEN problemet må jo være der, siden de har så meget fokus på det.
Din situation er selvfølgelig anderledes, fordi du har barsel.
Her er det vigtigt at du siger til personalet, at du godt ved at du har barsel, og at du kunne have dit barn mere hjemme. Men at dit barn selvfølgelig holder ferie og fridage, i det omfang DU/I føler for det. Så med mindre dit barn ikke er hjemme og holde ferie i de fem uger i normalt har, då ser jeg intet problem i at snakke om det.
Dog ville jeg vente til de selv bragte det på banen, enten ved personlig henvendelse, eller hvis de hænger sedler op om, at børn også har brug for fri/ferie.
Du skal ikke kunne sætte din ven i dårligt lys.

Anmeld

6. marts 2014

Starfish

Anonym skriver:

når man finder ud af, at børnehavens personale snakker om en? Og ikke på den gode måde. De kan ike forstå at min datter ikke er mere hjemme nu hvor jeg er på barsel. Min datter er en pige med krudt i og hun har brug for at få brændt noget af det af, så hun kommer afsted hver dag. Hun holder selvfølge fridage og hun er der typisk fra kl. 8-15. Nogle dage kortere. Syntes det er rigtig meget øv, at de for filan ikke siger noget til os forældre i stedet for at bitche over det med hinanden. Skal man snakke med dem om det eller ignorere det?

Jeg kan huske at emnet har været oppe før, hvor også andre har kæmpet med det, enten fordi de var sygemeldte eller på barsel. Det er for mig ufatteligt at pædagogerne ikke bare kan blande sig udenom. Man skulle tro at der kunne være en accept af at en sygemeldt mor eller en mor på barsel som også skal tage sig af en nyfødt eller er højgravid, har brug for at få et pusterum. Og desuden tænker jeg også at det er i den stores bedste interesse at komme ud og lege med andre børn nogle timer hver dag og få brændt krudt af. For hvordan skal den mor som er højgravid eller skal passe en baby lige kunne tonse rundt også og tilgodese den stores behov for action?

Det er utroligt trist at pædagogerne ikke har en større tillid til det system de repræsenterer. Med det mener jeg, at når man arbejder i en børnehave så har man forhåbentlig den holdning at det er godt for børnene at være der. At det er udviklende for dem og lærer dem sociale kompetencer og giver dem værdifulde relationer som de kun kan få ved leg med andre børn osv osv. Ergo burde pædagogerne være glad for at dit barn kom hver dag og fik de muligheder. Faktisk mener mange børnepsykologer desuden at det er vigtigt at når den store får en lillebror eller lillesøster at den store så fortsætter som normalt i børnehaven. Det er nemlig vigtigt at der er så meget af hverdagen som muligt der er genkendeligt for den store, da det hele jo ellers er vendt på hovedet ved at der ankommer en lille ny. Jeg mener at I gør det rigtige og det er jo heller ikke specielt lange dage jeres barn har.

Hvis det var mig, der stod i den situation så ville jeg helt klart bede om et møde med børnehavens daglige leder hvor helst både du selv og din mand deltager. Så skal du have sagt fra. Du skal ikke undskylde og forklare. Du skal sige fra på en pæn måde og fortælle at I faktisk vurderer at børnehaven er en værdifuld tilføjelse til jeres barns hverdag og at I derfor sender barnet afsted og at I forventer respekt omkring det. Prøv at få en god dialog og tal stille og roligt om det.

Til sidst vil jeg gerne lige sige at ja jeg skriver lidt hårdt om de her pædagoger, men jeg er altså selv pædagog så det er ikke fordi jeg bare er ude efter pædagoger

Anmeld

6. marts 2014

Anonym trådstarter

Vi har aldrig holdt ferie uden vores datter og jeg mener bestemt ikke at det er ferie at være på barsel, så syntes ikke det kan sammenlignes. 

Jeg kan sagtens forstå de snakker om børnene og om deres trivsel, men kan bare mærke jeg er sur, skuffet og...ja, jeg er sgu sur over, at de ikke kommer til mig.

Hvis de siger "vi kan mærke på din datter, at hun savner sine forældre, at hun har konflikter, at hun er træt" eller hvad det nu måtte være, så kan jeg gøre noget ved det. Prøve at gøre noget anderledes, men er så pisse træt af at skulle høre fra andre hvad pædagogerne mener om mig/os. 

Det har i hvert fald betydet, at jeg er sur og faktisk ikke rigtig gider snakke med dem og det er jo ikke særlig konstruktivt 

Tak for alle jeres kommentarer 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.