Modenhed...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

isabellasmor

lineog4 skriver:

Jeg tror simpelthen det handler om modenhed for mig lægger sig op af en definition hvor man taler livsvisdom, erfaring, overblik. Og ikke den definition der taler om ansvarsfuldhed - ansvarsfuldhed er dog bunden for man overhovedet kan bruge sin erfaring og livsvisdom på en klog måde.

Jeg vil ikke sige man skal have livsvisdom for at gøre en god forældre.

Jeg vil sige man skal udvise ansvarsfølelse, turde tilsidesætte sig selv også forstået på den måde man tør bryde facaden osv hvis det er nødvendigt - men for mig er det ikke hele indholdet i modenhed - modenhed er afhængig af tid og man kan ikke som 17 årig sige: jeg er meget moden, jo i forhold til andre på 17 men... Det betyder ikke man ikke kan være en god forældre som 17 årig.

Jeg mødt forældre i mange aldre, og jeg kan sagtens tale forældrerolle med en 20 årig og være helt enige og på linie, men kan da godt mærke at de 20 år mere der har formet mig gør noget i forhold til hvor mange nuancer der er i livet. Men jeg er da ikke en bedre forældre eller bedre menneske for den sags skyld - bare mere "brugt" 

jamen det er jo så der vi ser forskelligt på det, for for mig har ansvarsbevidsthed netop noget at gøre med modenhed. jeg sætter nemlig ligehedstegn mellem ansvarsbevidsthed og modenhed. og der er det nemlig at det at være fjollet, te sig barnligt, sort humor og hvad der ellers er, det ser jeg som en del af personligheden, og netop IKKE noget som kan ændres synderligt ved uanset alder. 

og ansvarsbevidsthed er ikke noget som altid kommer med alderen, det kan ligge mere til din personlighed, opvækst, osv, end det kan til min, og på den måde kommer du tidligere til at fremstå ansvarsbevidst og moden, end jeg gør. men det forstærkes da helt sikkert med alderen, det er jo klart. man får noget mere livserfarring. men ja som du kan læse er min holdning netop også at der er meget mere i det, men dette er noget af det grundlæggende, i min verden.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

lineog4

modesty skriver:

Nejnej, bestemt ikke. Okay, nu bliver det navlepillende.  

Jeg mener bestemt ikke at ALLE mennesker bliver modne med alderen. Nogle mennesker bliver aldrig modne. Men jeg mener at alder er en forudsætning for at opnå modenhed.

Giver det mening?

Giver helt mening.  Kan ikke få mig selv til at kalde en 18 årig moden. Måske moden af sin alder men aldrig moden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.