Nu har jeg en del gange stødt på begrebet moden/modenhed i forhold til hvorvidt man skal have børn som ung og er hver gang blevet lidt overrasket over: at modenhed er det karaktertræk som definerer ens evne til at være forældre, at modenhed er alene positivt og at definitionen af modenhed som værende minus fester, langt forhold og en opvækst der har modelleret.
Har brugt lidt tanker på, hvad jeg egentlig synes man skal være for at kunne blive en god forældre. Har ikke et entydigt svar, men en ting som er vigtig for mig er, at man kan tilsidesætte sig selv hundrede procent hvis det er nødvendigt, det handler både om at kunne aflyse en fest, men sørme også om kan udskyde et toiletbesøg, kan bruge sine sidste penge som ellers var sat af til frisør osv. Da jeg blev kastet ud i at være ansvarlig for en 3 årig som 18 årig var det sindsyg svært, svært at tilsidesætte alle mine behov når det var nødvendigt og det alle døgnets 24 timer.
Derimod er voksen/moden/kedelig ikke noget jeg sætter højt, er sikker på mine børn nyder når jeg glemmer at være voksen...
Er modenhed positivt? Jeg er jo selvsagt et sted i livet hvor jeg ikke behøver at forsvare mig som moden i forhold til at have børn, og kan derfor være meget mere afslappet i forhold til det - at jeg er moden kan gøre jeg kan stile mod at være umoden ;-) jeg skal ikke bevise noget i forhold til modenhed og kan derfor slappe af. For jeg synes jo faktisk moden er lidt kedeligt, og er lidt stolt når min præteen kigger på mig med hvidvendte øjne og siger: ej moar hvor er du umoden....! Jeg føler mig ikke moden (andet end på papiret), jeg er fjollet, jeg føler nogen gange jeg leger voksen, jeg leger lærer, jeg leger mor, leger kæreste. Men i virkeligheden er jeg bare en lille pige der helst vil lege hele tiden
Og alligvel ved jeg godt jeg er meget anderledes end da jeg var 20 - men vil faktisk sige det anderledes ligger i: at jeg nu ved der er mest jeg ikke ved, totalt afslappet i forhold til at være barnlig, umoden, urimelig, dum og uklog.
Nå ked af det bliver langt
Men der lige det sidste, hvordan bliver man moden? Er man moden fordi man ikke fester? Er man miden fordi man har et stabilt forhold? Er man moden fordi man har haft en barndom som måske ikke lige stod som det ideelle billede? Eller bliver man moden med tiden, bliver man moden af fester, af uddannelse, af venner man taler med, af mange kærester??!!! Jeg har jo svært ved at give svaret da jeg ikke er moden
Jeg har ikke været den store festabe, kendt min mand i 21 år, ikke haft en rosenrød barndom, mistet en del også tidligt i livet, rejst en hel del, været væk fra DK i 2 år, taget lang uddannelse, snakket mange nætter og meget mere - og jeg kan ikke pege på en af delene og sige: det gjorde mig moden - tiden gjorde mig moden (selvom jeg helst vil være umoden)...
skal lige siges til slut - jeg tror man er en fantastisk mor fordi man er det og ikke qua alder, uddannelse, økonomi mm
Du svarer selv på dit spørgsmål til sidst, og jeg er enig i din tolkning.
At gå derhjemme og ikke feste, at aldrig fjolle, aldrig være åndssvag med sine børn, at have masser af bagage med fra parforhold, tagen ansvar tidligt i livet o.s.v. har efter min mening 0 med modenhed at gøre. Jeg er top fjollet med min søn, går stadig til fester og ligger brak med tømmermænd, jeg har haft en meget nem barndom/ungdom som enebarn - forkælet vil nogle nok mene.
Tid gør moden. Jeg har altid været "moden" af min alder. Meget fornuftig, ansvarsfuld, god til at overskue situationer og konsekvenser, god menneskekender. Men når jeg ser tilbage på mig selv som 20-årig, var jeg altså bare helt ekstremt umoden i forhold til hvor jeg er nu. Og den erfaring man får med liv levet, kan man efter min mening ikke opnå på andre måder.
Jeg er 34 nu, og har veninder i start/midt-tyverne. De er skidesøde og vi hygger os. Men nogle gange bliver jeg næsten chokeret over hvor umodne de er. På trods af at flere af dem virkelig har oplevet meget og fået stor livserfaring trods deres unge alder.
Dermed ikke sagt at man ikke kan være en god mor i start-tyverne! Nogle kan - nogle kan absolut ikke. Og efter min mening vil procentdelen af "egnede mødre" stige med alderen.
Men jeg oplever unge mødre herinde der virker gode, kærlige og ansvarsfulde, så det skal ikke tages som en generel kritik.