Rose og mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2014

roenlund

Janne T. skriver:

Tak 

Hun beder om noget, men det er 9,9/10 gange (frugt-)yoghurt hun beder om, så det er ikke super brugbart.. 

Men håber også vi får svar!

Liam har også været glad for frugtyughurt jeg har så gjort det at jeg blandede det op 50% med alm yoghurt og så en masse havregryn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2014

StudPsyk

modesty skriver:

Jeg kan godt forstå at du er bekymret. Der er bare ikke noget der trigger ur-instinktet som når ens barn ikke spiser godt. 

Min søn har heller aldrig været den store spiser, og grønsager har vi stort set aldrig kunne få i ham (dog er jeg meget taknemmelig over at der er madordning i vuggeren, da han dér ofte får mange grønsager i de varme retter - og der er også der han spiser mest i løbet af dagen). Kan du snige grønsager ind i hendes madpakke i form af f.eks humus, bønnepuré, den slags (som pålæg til rugbrød)? Og hvad med fedt fiskepålæg som makrel og sildepostej?

Min søn spiser dog lidt mere morgenmad end Rose, i morges spiste han f.eks en banan og et stykke figenpålæg. Og så får de frugt i vuggeren til formiddag - får hun ikke noget mellemmåltid i VS dér?

Jeg tror at jeg ville skide på at skære ned på frugtyoghurt og give hende det hun kan lide. Altså ikke skumfiduser, men frugtyoghurt, figenstænger og andre søde ting i den dur. I kan jo evt. undersøge det grundigt og finde en god økologisk sødmælksyoghurt baseret på ordentlige varer, som f.eks den her:  http://www.naturmaelk.dk/%C3%B8kologisk-yoghurt-med-jordb%C3%A6r Eller hvis hun f.eks kan lide smoothies eller (en ordentlig) frugtjuice. Min søn får også et stykke mørk chokolade engang imellem - det skader ikke at give lidt koncentreret fedt og sukker på den måde, så længe det ikke ender i vingummibamser, men man holder sig til kvalitetsvarer. Og så blive ved med at tilbyde de sunde ting, grønsagssnacks til eftermiddag o.s.v., og se om ikke på et tidspunkt der sker en forandring.

Har I prøvet at lave jeres egen frugtyoghurt? F.eks koge hindbær eller jordbær til en lind masse og blande dem sammen med sødmælksyoghurt.

Hvad med at prøve at gøre det lidt sjovt? F.eks lave en lækker creme fraiche-dip til grønsagerne og vise hende hvordan man dypper og derefter spiser?

Selvfølgelig ekstra godt lag med smør o.s.v., hvad man nu kan gøre for at beefe fedt-indtaget lidt op. 

Tja, det var umiddelbart hvad jeg ville gøre - ikke skære ned på sukkerholdige varer som sådan, men sørge for at det hun får med sukker er ordentlig kvalitet.

Hun er rigtig glad for makrelguf (den i tube der koster en halv milliard), så det får hun altid på madpakken, og ind imellem kan jeg lokke hende til at spise en halv med makrel inden sengetid. Tunsalat kan hun også sådan nogenlunde spise, men det skal være den snaskede udgave (du ved, hvor det i virkeligheden er knap så meget tun, og mere mayo eller hvad det nu er der er i)

Bønnepuré er det bare nogen man kan købe?

Og jo, de får frugt kl. 9 i vuggestuen, så da ved jeg hun får lidt. Hun kan også godt lide frugt, fik jeg ikke lige nævnt. Men melon og banan og den slags kan hun godt lide. 

Det er en god idé det med kvalitetssukker. Så skal vi bare lige have en snak med bedsteforældrene, som godt kan lide at give hende kage og småkager samt søde drikke.. Ok af og til, men ikke når hun ser dem et par gange om ugen. Vi har haft talt om det før, men nu har jeg bedst L om at sige vi meget gerne ser det helt udelukket. Ikke fordi de mener noget ondt med det, det er jo bare deres måde at hygge om hende på..

Mht. hjemmelavet frugtyoghurt, kommer det ikke til at smage lidt surt uden sukker? 

Anmeld

3. marts 2014

Pikku Myy

Janne T. skriver:

Hendes energiniveau varier en del sammen med humøret, så det er lidt svært at sige om det er hønen eller ægget der kom først.

Ja, det er rigtig forstået. Vi har ikke prøvet at introducere én fast ting, jeg er lidt i tvivl om hvad det skulle være. Hun spiser ikke æble og gulerod, det var en frugtstang med æble/gulerod

Hun spiser kun pastaen til aften, selvom der er grøntsager på bordet.. 

Jeg tænker at det er lige gyldigt hvad du introducerer. Det vigtige må være at hun lærer at se noget positivt i noget nyt mad, så hun vil blive mere og mere optimistisk i forhold til at smage nye ting.

Hvad med banan? Det er sødt, kan blandes i yoghurt eller spises i "fast" form.

Er der heller ikke noget frugt og grønt hun spiser i vuggestuen?

Anmeld

3. marts 2014

Pikku Myy

Pikku Myy skriver:

Jeg tænker at det er lige gyldigt hvad du introducerer. Det vigtige må være at hun lærer at se noget positivt i noget nyt mad, så hun vil blive mere og mere optimistisk i forhold til at smage nye ting.

Hvad med banan? Det er sødt, kan blandes i yoghurt eller spises i "fast" form.

Er der heller ikke noget frugt og grønt hun spiser i vuggestuen?

Jeg kan se frugt (herunder banan) ikke er noget problem. Hvad siger hun til gulerod, peberfrugt, tomat eller agurk? Eller hvad med ærter eller majs?

Anmeld

3. marts 2014

L&V

Jeg har en meget lille pige som ikke har taget på i 11 måneder nu. Hun får protein drik på recept som vi fryser til is og alt hva hun får er med højeste fedt procent. det er meget frustrerende og død træls og høre på at de ser fine ud for ja min hun ligner heller ikke et udsultet afrika barn men lagde over kurve til 10mdr og ligger nu under den nedderste på deres fine kurve dvs den aller nedderste stiblede.. Vi har været alt igennem blodprøver, diætist, kontrol osv osv. Det er hårdt og opslidende og har desværre ingen gyldne råd eller tips ville bare sige jeg forstår hvad i er igennem

Anmeld

3. marts 2014

modesty

Hun er rigtig glad for makrelguf (den i tube der koster en halv milliard), så det får hun altid på madpakken, og ind imellem kan jeg lokke hende til at spise en halv med makrel inden sengetid. Tunsalat kan hun også sådan nogenlunde spise, men det skal være den snaskede udgave (du ved, hvor det i virkeligheden er knap så meget tun, og mere mayo eller hvad det nu er der er i)

Bønnepuré er det bare nogen man kan købe?

Og jo, de får frugt kl. 9 i vuggestuen, så da ved jeg hun får lidt. Hun kan også godt lide frugt, fik jeg ikke lige nævnt. Men melon og banan og den slags kan hun godt lide. 

Det er en god idé det med kvalitetssukker. Så skal vi bare lige have en snak med bedsteforældrene, som godt kan lide at give hende kage og småkager samt søde drikke.. Ok af og til, men ikke når hun ser dem et par gange om ugen. Vi har haft talt om det før, men nu har jeg bedst L om at sige vi meget gerne ser det helt udelukket. Ikke fordi de mener noget ondt med det, det er jo bare deres måde at hygge om hende på..

Mht. hjemmelavet frugtyoghurt, kommer det ikke til at smage lidt surt uden sukker? 

Ja, Nutana har bl.a. forskellige puréer. Mener både at de har noget smørepålæg på tube og noget mere drøjt puré på dåse.

M.h.t. hj.lavet yoghurt, hmm, jeg synes ikke det er surt, men det ville et barn muligvis, jo. Måske man kan putte lidt rørsukker i? Eller hvad med bare at mose frugt i yoghurten, det gjorde jeg med min søn da han var mindre? Hvis hun godt kan lide frugt er der måske ikke så stor grund til at camouflere det, jeg tænkte mere hvis nu hun ikke gad spise "rigtig" frugt. Man kan også mose banan i yoghurt, det kan min søn også godt lide. 

Vi laver tunsalat med avocado i stedet for mayo, det var måske også et forsøg værd? Selvom det selvfølgelig ikke er så snasket, men I kan jo prøve...

Anmeld

3. marts 2014

Loa

Janne T. skriver:

Tak 

Hun beder om noget, men det er 9,9/10 gange (frugt-)yoghurt hun beder om, så det er ikke super brugbart.. 

Men håber også vi får svar!

Tænker om der er et eller andet med hende siden hun kun vil have det?
Altså med maven eller halsen?
Isabella har meget store mandler og skal nu have dem reduceret og vi har fået af vide af det kan have en positiv effekt på hendes små måltider.

Anmeld

3. marts 2014

Alberthe_iben

Janne T. skriver:

Jeg bliver mere og mere bekymret  

Jeg har skrevet om det tidligere herinde, men ved at være et stykke tid siden. Rose og mad har altid været et problem, lige siden vi startede overgangskost. Uanset hvad vi serverede for hende, uanset hvor varieret, har hun altid været utrolig selektiv omkring sin mad. Mængderne også. 

Hvis man ser hendes tal ser de helt okay ud. Hun er 91 cm. og 12,5 kilo. Og det er bare helt fint, men jeg bliver frustreret når folk siger "Hendes tal er fine, så er alt vel i orden", for hvad de tal ikke siger er, at hun ikke har taget på i 5 måneder, men tvært i mod har tabt et halvt kilo. Og de siger ikke, at hun er gået fra at ligge en streg over normalkurven til knap en streg under.

På fredag skal vi til lægen og tale om det her problem, og jeg er bare nervøs for hvad der kan gøres. Og jeg vil så gerne høre fra jer der har erfaringer eller råd.

Her er vores fremgangsmåde so far:

- Vi fokuserer IKKE på maden! Vi nøder hende ikke, kommenterer ikke, ligger ikke pres.
- Vi siger ikke "Mmm, smager det ikke godt Rose?" netop for ikke at ligge negativt fokus på maden
- Vi har prøvet hun selv får lov at øse op
- Vi har prøvet (og prøver) at hun er med til at lave maden
- vi har prøvet at have maden på bordet i mange forskellige skåle så hun selv kan vælge
- Der er ikke noget sødt i hendes kost herhjemme. Hun får kun mælk og vand, vi forsøger at skære frugtyoghurt fra.

Men lige meget hjælper det. Af og til smager hun lige på noget, men så spytter hun det ud og siger "ikk li", og det værste er, at møder hun noget hun synes smager dårligt eller en underlig konsistens, så vil hun ikke spise resten af maden.

I ren og skær desperation er der som regel pasta på bordet for at hun spiser NOGET, for ellers lader hun vitterligt være med at spise. I en årgang har hun også fået frugtyoghurt, for ellers spiste hun ikke morgenmad/lidt før sengetid (trods vi i en længere periode havde prøvet helt at udelukke det), men den prøver vi igen at skære fra nu her, men det resulterer bare ikke i at hun ikke spiser morgenmad. 

For mig virker det ikke som en magtkamp, som nogen nok ville antage. Og det er helt bestemt ikke aldersbetinget, netop fordi det er stået på siden starten på overgangskost. 

Et eksempel på hvad hun spiste en dag i sidste uge, som kan betragtes som en RIGTIG RIGTIG god dag i Roses mad-verden. Den eneste grund til hun spiste så "meget" frokost var, at det var i vuggestuen, hvor hun normalvis spiser ok af madpakken. Det er det eneste der holder hendes vægt oppe, og hendes madpakke må ikke variere, for så spiser hun ikke:

Morgen: 1-2 skefulde yoghurt
Frokost: 3/4 rugbrød med pålæg + ½ ostehaps
Eftermiddag: ½ rugbrød med pålæg
Aftensmad: En meget lille portion pasta med ketchup/parmasanost. Et par få skefulde yoghurt natural.
Aften (inden sengetid): Resten af pastaportionen (ikke meget)
Snacks i løbet af dagen: 1 enkelt frugtstank med æble/gulerod
Drikkelse i løbet af dagen: Vand og letmælk

Det gør mig SÅ ked af det, at vi ikke kan få grøntsager i hende. Det gør mig SÅ ked af det, at hendes kost er så uvarieret. Og på samme tid har vi James, som gladeligt spiser alt han får serveret og i store mængder..

Og jeg synes bare hun begynder at se så spinkel ud Har vedhæftet billeder fra i morges - Min smukke fastelavnssommerfugl 

Først en kram til dig fra en mor som har et barn der heller ikke spise eller tager på...

Min datter er knap 3 år, hun er 90 cm og vejer 11,7 kg

Hun har siden 1 års alderen lagt under kurven som normalvægtig! Og jeg kan godt se når vores børn har tøj på, jamen, så ser det måske ikke så slemt ud, men tag deres tøj, prøv vaske dem, mærk deres knogler stikke frem lige meget hvor man røre dem, ja jeg kan blive ved... det er en forfærdelig følelse som forældre!

Her hjemme har vi gået til en special børnelæge i snart 1 1/2    år nu og kan så småt begynde at se lidt fremskridt!

Det vi fik besked på var faktisk at servere de ting som hun gerne vil spise bare lidt af, for så spiser hun lidt istedet for ingenting!

Tage hende med i madlavningen, så meget som hun gider, men gør det der hvor i kan se det kan lade sig gøre at smage eller hvor hun evt. kan røre i skål eller lignede.

At give natmad. lige inden natning, får hun et kalorierigt stk mad, evt toastbrød med meget smør og syltetøj!

Vi har så selv fundet ud af at når vi holder fast i bordskik, at ingen rejser sig før alle er færdige, spiser hun måske 3-4 mundfulde mere!

Vi har været rigtig meget i tvivl om det vil bide os i r**** at give hende denne "særbehandling" i forhold til mad, men her synes vi at det er bedre med lidt særbehandling end en datter der altid er syg grundetat hun aldrig for noget indenbores og derved ikke får nogle vitaminer til immunforsvaret!

Og vi har vel alle behov for lidt særbehandling i ny og næ!

Håber det hjælper lidt

Anmeld

3. marts 2014

Elbæk

Janne T. skriver:

Jeg har skrevet om det tidligere herinde, men ved at være et stykke tid siden. Rose og mad har altid været et problem, lige siden vi startede overgangskost. Uanset hvad vi serverede for hende, uanset hvor varieret, har hun altid været utrolig selektiv omkring sin mad. Mængderne også. 

Hvis man ser hendes tal ser de helt okay ud. Hun er 91 cm. og 12,5 kilo. Og det er bare helt fint, men jeg bliver frustreret når folk siger "Hendes tal er fine, så er alt vel i orden", for hvad de tal ikke siger er, at hun ikke har taget på i 5 måneder, men tvært i mod har tabt et halvt kilo. Og de siger ikke, at hun er gået fra at ligge en streg over normalkurven til knap en streg under.

På fredag skal vi til lægen og tale om det her problem, og jeg er bare nervøs for hvad der kan gøres. Og jeg vil så gerne høre fra jer der har erfaringer eller råd.

- Vi fokuserer IKKE på maden! Vi nøder hende ikke, kommenterer ikke, ligger ikke pres.
- Vi siger ikke "Mmm, smager det ikke godt Rose?" netop for ikke at ligge negativt fokus på maden
- vi har prøvet at have maden på bordet i mange forskellige skåle så hun selv kan vælge
- Der er ikke noget sødt i hendes kost herhjemme. Hun får kun mælk og vand, vi forsøger at skære frugtyoghurt fra.

Men lige meget hjælper det. Af og til smager hun lige på noget, men så spytter hun det ud og siger "ikk li", og det værste er, at møder hun noget hun synes smager dårligt eller en underlig konsistens, så vil hun ikke spise resten af maden.

I ren og skær desperation er der som regel pasta på bordet for at hun spiser NOGET, for ellers lader hun vitterligt være med at spise. I en årgang har hun også fået frugtyoghurt, for ellers spiste hun ikke morgenmad/lidt før sengetid (trods vi i en længere periode havde prøvet helt at udelukke det), men den prøver vi igen at skære fra nu her, men det resulterer bare ikke i at hun ikke spiser morgenmad. 

For mig virker det ikke som en magtkamp, som nogen nok ville antage. Og det er helt bestemt ikke aldersbetinget, netop fordi det er stået på siden starten på overgangskost. 

Et eksempel på hvad hun spiste en dag i sidste uge, som kan betragtes som en RIGTIG RIGTIG god dag i Roses mad-verden. Den eneste grund til hun spiste så "meget" frokost var, at det var i vuggestuen, hvor hun normalvis spiser ok af madpakken. Det er det eneste der holder hendes vægt oppe, og hendes madpakke må ikke variere, for så spiser hun ikke:

Aftensmad: En meget lille portion pasta med ketchup/parmasanost. Et par få skefulde yoghurt natural.

Det gør mig SÅ ked af det, at vi ikke kan få grøntsager i hende. Det gør mig SÅ ked af det, at hendes kost er så uvarieret. Og på samme tid har vi James, som gladeligt spiser alt han får serveret og i store mængder..

Og jeg synes bare hun begynder at se så spinkel ud Har vedhæftet billeder fra i morges - Min smukke fastelavnssommerfugl 

Jeg vidste ikke helt om jeg skulle svarer, eftersom du allerede har fået så mange brugbare svar, samt at min situation var lidt anderledes.

Men nu svarer jeg alligevel.

Jeg led af en mild spiseforstyrelse da jeg var barn, samt at jeg var yderst kræsen. Det endte i at mine forældre tit var fuld af bekymring og folk snagede også af mine forældre med hensyn til hvad og hvornår jeg spiste.

De fandt så ud af at bruge fløde i nærmest alt mad. De serverede altid alt hvad jeg kunne lide (vi fik pasta med kødsovs 5 dage om ugen indtil jeg fyldte 10 år)

Min mor lavede frugt yoghurt med havregryn, most banan eller andet frugt hver morgenen. 

I løbet af dagen ville jeg aldrig have rugbrød, så de sørgede for altid at have fuldkornsboller eller hvedeboller i huset, med et stort lag syltetøj eller makrel.

Min mor "snød" mig, med at dyppe grøntsager i karamel og flydende chokolade - og jeg spiste det gladeligt.

Samt når hun lavede kødsovs, proppede hun alt tænkeligt sundt i.

Og så fik jeg aldrig lov til at drikke end mere end et glas vand eller mælk af gangen.

Jeg kan virkelig forstå din bekymring. Især når det er over så lang tid. Håber lægen kan hjælpe dig med hvad du skal gøre med Rose, ellers må du improvisere - for tricks er der nok af. Held og lykke.

Anmeld

3. marts 2014

Line&Mike

Janne T. skriver:

Kære Janne, du får lige et med på vejen!

Jeg kan se at du har fået mange svar, men jeg ville alligevel lige skrive kort. 

Kan godt forstå din bekymring, og er ked af at det skal være så svært at få noget god varieret kost i det bette pus!

Nu skriver du at hun gerne vil have frugtyogurt, og så kom jeg til at tænke på, om i har prøvet at lave jeres egen smoothie? Her tænker jeg, at man jo sagtens kan putte noget frugt i, fx appelsin, frosne jordbær eller banen så den stadig er sød (lidt ligesom yogurt), og så kan man jo putte en avocado, et godt stykke agurk eller noget spinat i, uden at hun opdager det - ud over at farven bliver grøn? Avocadoen gør faktisk også at den bliver lækker cremet ligesom yogurt. 

Jeg tænkte i hvert fald at det kunne være en måde at "snyde" grøntsager i hende, men lur mig om i ikke har prøvet det, for det lyder til at i har prøvet nærmest alt.

Held og lykke med samtalen på fredag - jeg håber at din  bekymring bliver taget alvorligt! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.