Janne T. skriver:
Jeg bliver mere og mere bekymret
Jeg har skrevet om det tidligere herinde, men ved at være et stykke tid siden. Rose og mad har altid været et problem, lige siden vi startede overgangskost. Uanset hvad vi serverede for hende, uanset hvor varieret, har hun altid været utrolig selektiv omkring sin mad. Mængderne også.
Hvis man ser hendes tal ser de helt okay ud. Hun er 91 cm. og 12,5 kilo. Og det er bare helt fint, men jeg bliver frustreret når folk siger "Hendes tal er fine, så er alt vel i orden", for hvad de tal ikke siger er, at hun ikke har taget på i 5 måneder, men tvært i mod har tabt et halvt kilo. Og de siger ikke, at hun er gået fra at ligge en streg over normalkurven til knap en streg under.
På fredag skal vi til lægen og tale om det her problem, og jeg er bare nervøs for hvad der kan gøres. Og jeg vil så gerne høre fra jer der har erfaringer eller råd.
Her er vores fremgangsmåde so far:
- Vi fokuserer IKKE på maden! Vi nøder hende ikke, kommenterer ikke, ligger ikke pres.
- Vi siger ikke "Mmm, smager det ikke godt Rose?" netop for ikke at ligge negativt fokus på maden
- Vi har prøvet hun selv får lov at øse op
- Vi har prøvet (og prøver) at hun er med til at lave maden
- vi har prøvet at have maden på bordet i mange forskellige skåle så hun selv kan vælge
- Der er ikke noget sødt i hendes kost herhjemme. Hun får kun mælk og vand, vi forsøger at skære frugtyoghurt fra.
Men lige meget hjælper det. Af og til smager hun lige på noget, men så spytter hun det ud og siger "ikk li", og det værste er, at møder hun noget hun synes smager dårligt eller en underlig konsistens, så vil hun ikke spise resten af maden.
I ren og skær desperation er der som regel pasta på bordet for at hun spiser NOGET, for ellers lader hun vitterligt være med at spise. I en årgang har hun også fået frugtyoghurt, for ellers spiste hun ikke morgenmad/lidt før sengetid (trods vi i en længere periode havde prøvet helt at udelukke det), men den prøver vi igen at skære fra nu her, men det resulterer bare ikke i at hun ikke spiser morgenmad.
For mig virker det ikke som en magtkamp, som nogen nok ville antage. Og det er helt bestemt ikke aldersbetinget, netop fordi det er stået på siden starten på overgangskost.
Et eksempel på hvad hun spiste en dag i sidste uge, som kan betragtes som en RIGTIG RIGTIG god dag i Roses mad-verden. Den eneste grund til hun spiste så "meget" frokost var, at det var i vuggestuen, hvor hun normalvis spiser ok af madpakken. Det er det eneste der holder hendes vægt oppe, og hendes madpakke må ikke variere, for så spiser hun ikke:
Morgen: 1-2 skefulde yoghurt
Frokost: 3/4 rugbrød med pålæg + ½ ostehaps
Eftermiddag: ½ rugbrød med pålæg
Aftensmad: En meget lille portion pasta med ketchup/parmasanost. Et par få skefulde yoghurt natural.
Aften (inden sengetid): Resten af pastaportionen (ikke meget)
Snacks i løbet af dagen: 1 enkelt frugtstank med æble/gulerod
Drikkelse i løbet af dagen: Vand og letmælk
Det gør mig SÅ ked af det, at vi ikke kan få grøntsager i hende. Det gør mig SÅ ked af det, at hendes kost er så uvarieret. Og på samme tid har vi James, som gladeligt spiser alt han får serveret og i store mængder..
Og jeg synes bare hun begynder at se så spinkel ud
Har vedhæftet billeder fra i morges - Min smukke fastelavnssommerfugl 
Først en kram til dig fra en mor som har et barn der heller ikke spise eller tager på...
Min datter er knap 3 år, hun er 90 cm og vejer 11,7 kg
Hun har siden 1 års alderen lagt under kurven som normalvægtig! Og jeg kan godt se når vores børn har tøj på, jamen, så ser det måske ikke så slemt ud, men tag deres tøj, prøv vaske dem, mærk deres knogler stikke frem lige meget hvor man røre dem, ja jeg kan blive ved... det er en forfærdelig følelse som forældre!
Her hjemme har vi gået til en special børnelæge i snart 1 1/2 år nu og kan så småt begynde at se lidt fremskridt!
Det vi fik besked på var faktisk at servere de ting som hun gerne vil spise bare lidt af, for så spiser hun lidt istedet for ingenting!
Tage hende med i madlavningen, så meget som hun gider, men gør det der hvor i kan se det kan lade sig gøre at smage eller hvor hun evt. kan røre i skål eller lignede.
At give natmad. lige inden natning, får hun et kalorierigt stk mad, evt toastbrød med meget smør og syltetøj!
Vi har så selv fundet ud af at når vi holder fast i bordskik, at ingen rejser sig før alle er færdige, spiser hun måske 3-4 mundfulde mere!
Vi har været rigtig meget i tvivl om det vil bide os i r**** at give hende denne "særbehandling" i forhold til mad, men her synes vi at det er bedre med lidt særbehandling end en datter der altid er syg grundetat hun aldrig for noget indenbores og derved ikke får nogle vitaminer til immunforsvaret!
Og vi har vel alle behov for lidt særbehandling i ny og næ!
Håber det hjælper lidt