3 årig med tøjkriser (!)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2014

Mathilde

Vores datter på 4år vil også selv vælge tøj og det skal helst være kjoler hver dag!

Her fungerer det fint, at vi vælger det sammen og hun forstår også godt, at det er for koldt til korte ærmer/ben

Hvis det ikke fungerede for os, ville jeg nok i en periode vælge det for hende og sige til hende, at jeg kan se det er for svært lige nu og derfor hjælper jeg og vælger tøjet for dig. Og så ville jeg selvfølgelig ikke vælge noget, som jeg ved hun ikke bryder sig om at have på. Fx hvis der er nogle bukser, hun synes er ubehagelige at have på eller en trøje der kradser.

Håber det snart går over, for det er så trist når morgnerne bliver en kamp.

I weekenden får vores pige af og til lov til helt selv at vælge. Det bliver en sjov kombination nogle gange, men hun er jo super stolt og synes hun er smart

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2014

MorDk

ESV skriver:

Har desværre ingen gode råd, hjemme hos os er Emilie på 4 stort set ligeglad med hvad hun får på!

Gid jeg kunne sige det samme her!! Det er virkelig en belastning altså!

Anmeld

27. februar 2014

Pcokate

MorDk skriver:

Hej mødre!

Nu bliver jeg simpelten lige nød til at spørge jer til råds...

Min søn er 3½ år og har den sidste 1½ måned været "forfærdelig" ift. sit tøj. Indtil nu har jeg altid valgt tøjet for ham. Har fundet det frem aftenen inden. Nu brokker han sig over valget. Så kradser blusen, så er den grim, dum, ulækker osv. Så SKAL den være blå, så SKAL det være Spiderman osv. 

Jeg personligt synes han er for lille til suverent selv at vælge sit tøj. På den anden side vil jeg gerne inddrage ham (med måde) Jeg har prøvet forskellige metoder. 

1. Han vælger selv med mig på sidelinien. Jeg guider ham så det ikke ender ud i shorts osv. Dette fungerede slet ikke da han hele tiden ville vælge nyt. Resultat: SKRIG OG SKRÅL

2. Jeg har valgt 2 sæt og så har han skulle vælge mellem disse. Resultat: HAN NÆGTEDE at have noget af det på. Jeg måtte tvinge ham i ét af sættene.

3. Jeg siger/fortæller ham i hvilke bunker han kan vælge tøj. Det har fungeret nogenlunde i et stykke tid, men nu virker det ikke mere og han brokker sig over ALT. 

Imorges besluttede jeg at JEG valgte tøjet. Resultat: SKRIG OG SKRÅL og en meget bestemt mor som holdt fast. 

Hvad pokker skal jeg gøre? Jeg har stadig den mening at han er for lille til at beslutte og bestemme hvad han skal have på af tøj. Dog har han jo en holdning til hvad han gerne vil gå med osv. MEN det ender i kaos. Tænker at jeg må tage den kamp og vælge tøjet (da jeg ved bedst) og så lade ham skrige og hyle... 

Er der nogen der ligger inde med en god metode som kan tilgodese ham (ift. medbestemmelse)?

Kom frisk!

Hilsen en noget Zzz mor 

I den alder styret min søn selv sit tøj 

men jeg havde så også kun sæsontøj i skufferne og der var klistermærker med hvad der var i hvad. Min er nu også sensitiv og for ham var det vigtigt at tøjet føltes og så rigtig ud i hans øjne. Vi har heller ingen kampe omkring dette. 

Ved ikke om det ville hjælpe jer, vil bare dele

Anmeld

27. februar 2014

bøllen

Hej mødre!

Min søn er 3½ år og har den sidste 1½ måned været "forfærdelig" ift. sit tøj. Indtil nu har jeg altid valgt tøjet for ham. Har fundet det frem aftenen inden. Nu brokker han sig over valget. Så kradser blusen, så er den grim, dum, ulækker osv. Så SKAL den være blå, så SKAL det være Spiderman osv. 

Jeg personligt synes han er for lille til suverent selv at vælge sit tøj. På den anden side vil jeg gerne inddrage ham (med måde) Jeg har prøvet forskellige metoder. 

1. Han vælger selv med mig på sidelinien. Jeg guider ham så det ikke ender ud i shorts osv. Dette fungerede slet ikke da han hele tiden ville vælge nyt. Resultat: SKRIG OG SKRÅL

2. Jeg har valgt 2 sæt og så har han skulle vælge mellem disse. Resultat: HAN NÆGTEDE at have noget af det på. Jeg måtte tvinge ham i ét af sættene.

3. Jeg siger/fortæller ham i hvilke bunker han kan vælge tøj. Det har fungeret nogenlunde i et stykke tid, men nu virker det ikke mere og han brokker sig over ALT. 

Imorges besluttede jeg at JEG valgte tøjet. Resultat: SKRIG OG SKRÅL og en meget bestemt mor som holdt fast. 

Hvad pokker skal jeg gøre? Jeg har stadig den mening at han er for lille til at beslutte og bestemme hvad han skal have på af tøj. Dog har han jo en holdning til hvad han gerne vil gå med osv. MEN det ender i kaos. Tænker at jeg må tage den kamp og vælge tøjet (da jeg ved bedst) og så lade ham skrige og hyle... 

Er der nogen der ligger inde med en god metode som kan tilgodese ham (ift. medbestemmelse)?

Kom frisk!

Hilsen en noget Zzz mor 

Nu får jeg sikkert huk men hvorfor er han for lille til selv at vælge ??

tænker så længe det ikke er short er det så ikke ok ?

lad ham dog selv vælge i skabet.

kan ikke se hvorfor du holde så stejlt på DU skal vælge når det ender i skrig og skrål. Hvorfor er vi så bange for vores børn bliver med bestemmende ?

hvis det på nogen måde kan afhjælpe krisen ville jeg lade ham vælge selv.

Anmeld

27. februar 2014

TNBC

MorDk skriver:

Hej mødre!

Kom frisk!

Hilsen en noget Zzz mor 

Jeg er enig med bøllen. Hvorfor er han for lille?? Hvis han har en mening, bør den jo også blive hørt.

Jeg ville sørge for at der kun er det der passer til årstiden og så fortælle ham, bukser, t-shirt,langærmet og så sokker, og lade ham vælge det. Så om det ikke lige matcher, hva så?? , så længe det er varmt nok, så går det jo nok.

Anmeld

27. februar 2014

TNBC

bøllen skriver:

Nu får jeg sikkert huk men hvorfor er han for lille til selv at vælge ??

tænker så længe det ikke er short er det så ikke ok ?

lad ham dog selv vælge i skabet.

kan ikke se hvorfor du holde så stejlt på DU skal vælge når det ender i skrig og skrål. Hvorfor er vi så bange for vores børn bliver med bestemmende ?

hvis det på nogen måde kan afhjælpe krisen ville jeg lade ham vælge selv.

Jeg kan heller ikke se hvorfor han er for lille.

Børn kan godt selv vælge ting, min nevø har selv valgt sin taske til børnehaven(altså udfra dem jeg fandt) han var da lige omkring tre..

Hvis børn gerne ville have noget på, have en mening, skal vi så ikke lytte til dem.
Ja hvis han synes den er grim, dum, sidder dårligt(som han jo kun ved) hvorfor så tvinge ham i den.
Jeg har haft 1-2årige med på råd om hvad de vil have på, ved at holde to ting oppe og så vælger de.. det gør det lidt sjovere at tage tøj på, synes jeg, at det ikke bare er mig der bestemmer det

Anmeld

27. februar 2014

PernilleogLouis

Min dreng har også siden han var omkring 3 år gerne ville bestemme hvad han vil have på. Så han tag selv sit tøj i klædeskabet og det er ikke noget problem og har aldrig været det. 

Nu om vinteren er der ikke shorts i skabet så det kan jo ikke ende helt galt.

Anmeld

27. februar 2014

emsaroto

Oskar er MEGET bevist om det han går i. Han er 3,5 år.
Og han vil helst bestemmer fuldt ud, hvad han vil have på. Heldigvis har han rimelig god smag.

Vi gør det sådan at jeg ligge to-tre sæt frem, også må han vælge det sæt han bedst kan lide. Jeg ved hvilke farver han er glad for, så det klare vi snildt uden problemer  

Anmeld

27. februar 2014

Sisse Vinther

MorDk skriver:

Hej mødre!

Kom frisk!

Hilsen en noget Zzz mor 

Jeg ved at jeg personligt fik lov at vælge i tøj da jeg var de der 3-4 år. Selvfølgelig sørgede min mor også for at jeg ikke tog shorts på i december og sådan noget, men ellers kunne jeg selv sætte det sammen. Til sidst gjorde hun det nemt for sig selv; fjernede alt hun mente ikke var egnet i sommerperioden, og omvendt om vinteren, og så kunne jeg bare vælge. Så sagde hun fx af og til; Hvis du skal have kjole på skal du også have strømpebukser. Men ellers måtte jeg selv om om jeg ville have kjole og bukser, eller bukser og langærmet eller hvad jeg ville.

Anmeld

27. februar 2014

bøllen

Yurie skriver:

Jeg er enig med bøllen. Hvorfor er han for lille?? Hvis han har en mening, bør den jo også blive hørt.

Jeg ville sørge for at der kun er det der passer til årstiden og så fortælle ham, bukser, t-shirt,langærmet og så sokker, og lade ham vælge det. Så om det ikke lige matcher, hva så?? , så længe det er varmt nok, så går det jo nok.

Jeg kan huske da mine de store var spæd ( 6-8 uger ) havde jeg besøg af sundhedsplejersken ( en mand ) kan huske han sagde til mig : lov mig, når dine drenge bliver store lad dem selv finde deres tøj, lær dem at bruge vaskemaskinen og giv dem tøj penge. Den gang små grinte jeg lidt af ham, men kan godt se pointen. For er det ikke de vi kvinder ofte brokker os over at mænd ikke altid er lige selvstændige. Det stammer jo fra os mødre som nok har en tendens til at nurse vores drenge børn mere end nødvendigt. Lad dem blive selvstændige individer. Selv om jeg til tider brokker mig over mine store drenge har en mening om det meste. Men igen de er selvstændige. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.