Hej mødre!
Nu bliver jeg simpelten lige nød til at spørge jer til råds...
Min søn er 3½ år og har den sidste 1½ måned været "forfærdelig" ift. sit tøj. Indtil nu har jeg altid valgt tøjet for ham. Har fundet det frem aftenen inden. Nu brokker han sig over valget. Så kradser blusen, så er den grim, dum, ulækker osv. Så SKAL den være blå, så SKAL det være Spiderman osv.
Jeg personligt synes han er for lille til suverent selv at vælge sit tøj. På den anden side vil jeg gerne inddrage ham (med måde) Jeg har prøvet forskellige metoder.
1. Han vælger selv med mig på sidelinien. Jeg guider ham så det ikke ender ud i shorts osv. Dette fungerede slet ikke da han hele tiden ville vælge nyt. Resultat: SKRIG OG SKRÅL
2. Jeg har valgt 2 sæt og så har han skulle vælge mellem disse. Resultat: HAN NÆGTEDE at have noget af det på. Jeg måtte tvinge ham i ét af sættene.
3. Jeg siger/fortæller ham i hvilke bunker han kan vælge tøj. Det har fungeret nogenlunde i et stykke tid, men nu virker det ikke mere og han brokker sig over ALT.
Imorges besluttede jeg at JEG valgte tøjet. Resultat: SKRIG OG SKRÅL og en meget bestemt mor som holdt fast.
Hvad pokker skal jeg gøre? Jeg har stadig den mening at han er for lille til at beslutte og bestemme hvad han skal have på af tøj. Dog har han jo en holdning til hvad han gerne vil gå med osv. MEN det ender i kaos. Tænker at jeg må tage den kamp og vælge tøjet (da jeg ved bedst) og så lade ham skrige og hyle...
Er der nogen der ligger inde med en god metode som kan tilgodese ham (ift. medbestemmelse)?
Kom frisk!
Hilsen en noget Zzz mor
Anmeld