Alt om pks

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.401 visninger
25 svar
2 synes godt om
21. februar 2014

EnSødMor

Jeg vil gerne vide stortset alt om dit PKS.... 

Jeg er gravid 2 gang, første gang var aks, så denne gang bestemmer jeg selv, vil helst føde selv men hvis mine bækkensmerter er for slemme må jeg vælge PKS... 

Hvordan forgår det? Helt præcist..

Hvad uge er det i? 

Hvornår kommer man hjem igen? 

Får man babyen op til sig? 

Kan man mærke det?

hvordan var det for dig? 

Kom gerne med flere svar end der er spørgsmål, jeg er bare rigtig bange, nysgerrig og nervøs... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2014

Lykke:)

EnSødMor skriver:

Jeg er gravid 2 gang, første gang var aks, så denne gang bestemmer jeg selv, vil helst føde selv men hvis mine bækkensmerter er for slemme må jeg vælge PKS... 

Hvad uge er det i? 

Kan man mærke det?

hvordan var det for dig? 

Kom gerne med flere svar end der er spørgsmål, jeg er bare rigtig bange, nysgerrig og nervøs... 

Jeg skulle have haft PKS, men fik AKS, men det foregik på samme måde som hvis det var PKS.. Sååå nu skal du høre

Du taler med en narkoselæge, og du bliver kørt på operationsgangen. Jeg fik lagt spinalblokade, og det er en kæmpe nål ind i ryggen. Synes faktisk ikke det var så slemt som jeg lige havde forventet.

Jeg skulle have haft det 39+6, men han kom ud 38+1. Tror det er ret forskelligt fra sted til sted

Jeg kom hjem 24 timer efter. Man skal have været i bad og kunne prutte så de kan se der er gang i systemet igen. Men alt var meget ukompliceret, så derfor kom vi hjem dagen efter. Normalt bliver man der i et par dage.

Jeg fik ikke min baby op til mig, men min kæreste fik ham. Tror godt, at man kan få baby med det samme, men jeg var MEGET dopet, så kunne ikke mærke mine arme, så turde og måtte derfor ikke ham op med det samme

Man kan ikke mærke kulde, varme eller smerte.. Men man kan mærke at de bevæger din krop og når baby bliver taget ud, det gør ikke ondt! Men det er en fantastisk fornemmelse!

Det var en fantastisk oplevelse for mig! Jeg skulle have haft PKS på grund af fødselsangst, så jeg var mentalt forberedt på, at det skulle ske på den måde. Det er fedt at kunne være med under hele forløbet, og pludselig siger de, SÅ kommer han, og så skal man egentlig bare lappes sammen igen. Derudover synes jeg det var skønt, at min kæreste fik muligheden for at være den første til at holde ham
Lige inden var jeg også MEGET nervøs, men det hele går så stærkt når man er i det!

Man har selvfølgelig ondt efter! Det føles som om man har lavet 1000000000 mavebøjninger, og det var form og umuligt at rejse mig fra sengen uden at blive skubbet op af min kæreste, men det gik for mit vedkommende ret hurtigt over.

Skriv endelig hvis der er flere spørgsmål

Anmeld

21. februar 2014

Kløver

EnSødMor skriver:

Man kommer ind om morgenen og køres ned på op. Der lægges lokalbedøvelse og man udfører ks. Barnet kommer over og lige bliver tjekket og svøbt derefter over og ligge ved mor. Derefter bliver man ordnet og syet og kommer på opvågningen til bedøvelsen er ude af kroppen. 

Hvad uge er det i? Alt efter fødested er det ca fra 3 uger før og indtil termin

Hvornår kommer man hjem igen? Efter 2-3 døgn

Får man babyen op til sig? Ja efter det er blevet tjekket og afnavlet

Kan man mærke det? Nej, man kamn mærke de bevæger kroppen men ellers ikke og gør ikke ondt. Kan sammenligne med bedøvelsen man får hos tandlægen  

hvordan var det for dig? Stille og roligt 

Prøver så godt jeg kan

Anmeld

21. februar 2014

Mother-love

EnSødMor skriver:

Hvad uge er det i? 

Kan man mærke det?

hvordan var det for dig? 

Jeg fik pks med Isabella fordi jeg fik et piskesmæld en uge før jeg kunne teste. Og jeg var tilsidst i min graviditet meget medtaget pga smerter.
Jeg fik Ks da jeg var 38+4. Normalt ligger det omkring en uge før termin.
Det kommer vidst an på hvorfor man skal have pks.

Jeg mødte ind mandag morgen kl 7.30. Hvor kæresten ( faren til Isabella) og jeg fik vores stue, så vi kunne pakke lidt ud og hygge lidt.
Kl 09.30 ca blev vi hentet. Jeg blev lagt i en seng og kørt til operationsstuen. Vi fik lov at vælge en hat imens stuen blev gjort helt klar.
Stemningen var god og alle var rigtig søde.
Vi kom så ind og jeg blev sat på en briks hvor jeg så skulle have blokaden. Først fik jeg en bedøvende. Det gjorde lidt ondt, men ikke noget vildt smertefuldt, jeg kunne mærke den varmede ned i venstre Balle og kort efter fik jeg så blokaden den kunne jeg slet ikke mærke.
Jeg blev lagt ned og allerede der var jeg godt bedøvet så skulle have hjælp til at komme ned og ligge.
Der blev så gjort helt klar og jeg begyndte at fryse. Fik så et varmt tæppe op på overkroppen. Og lægen kom og hilste på og forklarede kort hvad hun ville gøre.
Der blev så hængt et klæde op foran mig lige over mine bryster. Kæresten sad ved siden af mig.
Og jeg fik så afvide at de lige tjekkede mig om jeg kunne mærke noget. Kunne intet mærke. Og så gik de ellers igang.
Jeg kunne se skyggen af lægens hånd skærer. Fik så afvide st jeg ville kunne mærke at de rykkede i mig. Og det kunne jeg også. En ret underlig følelse. Men ingen smerte overhovedet.
Isabella kom ud og de kom lige op og hilste på mig. Og så gik de i et andet rum sammen med kæresten. Hun blev født 09.49. Så alt dette er sket på omkring 20 min.

Da hun var blevet gjort ren og jeg var lappet sammen og lagt over på en seng blev hun lagt på mit bryst.
Jeg måtte dog lade kæresten tage hende da jeg begyndte at kaste op pga morfinen. ( kan ikke tåle flydende morfin) og vi kørte ned på overvågningen. Og hun kom så over til mig igen og blev lagt til brystet med det samme.

Ca 2 timer efter blev jeg kørt tilbage på min stue.

Jeg havde fuld følelse omkring kl 16. Og kl 18 ca var jeg oppe og stå.

Dagen efter kunne jeg sagtens gå i bad og havde ikke de vilde smerter.

Vi kom hjem torsdag morgen.

Jeg havde en super god oplevelse. De alle var så søde og stemningen var bare rigtig god. Og selvom man ved at de har været med til den slags en mio. Gange så havde jeg følelsen af at dette var helt specielt. Så det gør også det hele meget mere trygt. Jeg følte ikke at det bare var endnu et ks der skulle overståes.

Du spørger bare hvis du vil have flere svar på nogle tanker du har

Anmeld

21. februar 2014

lycly

EnSødMor skriver:

Hvad uge er det i? 

Kan man mærke det?

hvordan var det for dig? 

Man kommer ind, bliver indskrevet, får lagt drop, bliver klædt på i hospitalstøj (også farmand) og får en seng på opvågningen mens man venter. Så bliver man kørt på operationsstuen, man får bedøvelse og de går igang så snart det virker. Så tager det ikke ret lang tid at få barnet ud, de syer sammen og man kommer op på opvågningen (uddyber lige i de øvrige spørgsmål)
Hvad uge er det i?
Jeg var 39+6. Helst så tæt på termin som muligt
Jeg kom hjem 2 døgn efter. Kun fordi man ikke må få det stærke smertestillende med hjem. Så jeg blev hængende
Jeg fik min søn op med det samme og jeg så ham også lige da han kom ud. Det er noget de er begyndt at tilbyde på mange hospitaler. Helt fantatisk :kr
Kan man mærke det?
Man mærker ikke smerte men man kan mærke at de hiver i en. Rimelig voldsomt faktisk, men ikke ubehageligt
hvordan var det for dig?
For mig var det en super god oplevelse. Var vildt nervøs men egentlig kun for bedøvelsen fordi jeg kunne huske det fra aks første gang

Dagen efter jeg kom hjem var jeg ude og handle og var stort set ude hver dag. Men var dog rimelig øm, der gik nok 14 dage før jeg ingen smerter havde længere. Arret er så fint på trods af 2 ks.
Det var lige hvad jeg kan fortælle om pks

Anmeld

21. februar 2014

charlottekri

Jeg fik pks 8 dage før termin fordi min datter lå med rumpen nedad og med strakte ben.
Man møder ind og bliver gjort klar stille og roligt, får lagt kateter og farmand bliver evt tilbudt noget at spise (vi så også lidt fjernsyn) mens vi ventede på at blive kørt ned til operationsgangen. Vi klædte også begge om til hospitalsklæder.
Da vi kom ind, blev vi spurgt om det var ok at der var studerende der kiggede på, og det gjorde ikke os noget (de skal jo lære det).
Derefter fik jeg lagt epiduralblokade, som gjorde lidt nas.
Så blev jeg smurt ind i jod forneden og blev lagt med armene ud til siden og blev lagt på skrå (hvorfor ved jeg stadig ikke). Og så gik de igang.
Jeg kunne mærke da de skar, men ikke mere end hvis de havde kørt en finger forsigtigt hen over maven på mig. Efter kort tid pressede jordemoderen på min mave oppefra (efterlignede veer) og så kom hun ud og blev løftet op så jeg kunne se hende kort før hun kom over på bordet og gjort i stand, mens jeg blev syet sammen (mange får klemmer i i dag, men jeg var, efter egen mening, heldig at have en af de ældre læger).
Da hun var blevet gjort i stand, kom hun over til far først og blev derefter lagt på tværs over min brystkasse så jeg også prøvede at holde hende.
Derefter blev vi kørt op på værelset vi var på før og fik vejet og målt osv.
Da det var mit første barn blev jeg på barselsgangen i 4 dage, så kan ikke svare på om det er det samme ved andet barn.
Nogle siger at de har haft en dårlig oplevelse med pks, men hvis jeg skulle have det igen, ville jeg på ingen måde være ked af det! Jeg fødte vaginalt anden gang, og når man sammenligner de to, så havde jeg bare så meget overskud til at nyde mit barn ved pks i forhold til vf selvom jeg var bundet til sengen i 12 timer. Om natten passede jeg hende selv, da min mand var nødt til at være hjemme ved dyrene.
Alt i alt havde jeg bare en fantastisk oplevelse og kan ikke sætte finger på en eneste ting jeg var ked af
Ønsker dig al mulig held og lykke
Knus Charlotte

Anmeld

22. februar 2014

MorT3Banditter

Jeg følger lige med da jeg selv skal have mit første kejsersnit om 7 uger så er også meget nervøs

Jeg ved ikke hvorfor, men det eneste jeg lige tænker på et at når man får den epiduralblokade , så kan man vel ikke mærke hvis man skal tisse eller lave stort, kan man? 

Anmeld

22. februar 2014

Kløver

MorT2Snart3 skriver:

Jeg følger lige med da jeg selv skal have mit første kejsersnit om 7 uger så er også meget nervøs

Jeg ved ikke hvorfor, men det eneste jeg lige tænker på et at når man får den epiduralblokade , så kan man vel ikke mærke hvis man skal tisse eller lave stort, kan man? 

Nej, men maven går faktisk i stå, fik rygmarvsbedøvelsen i forbindelse med hofteoperationer og da de havde taget det ud, gik der tid før det kom igang igen, så man laver ikke stort. Man får kateter i, men det mærker man ikke

Anmeld

22. februar 2014

Maja88

EnSødMor skriver:

Hvad uge er det i? 

Kan man mærke det?

hvordan var det for dig? 

Hvor skal du habe pks henne for det har også en betydning for de oplysninger du eftersøger

Anmeld

22. februar 2014

MorT3Banditter

Maja84 skriver:

Nej, men maven går faktisk i stå, fik rygmarvsbedøvelsen i forbindelse med hofteoperationer og da de havde taget det ud, gik der tid før det kom igang igen, så man laver ikke stort. Man får kateter i, men det mærker man ikke

Så det er først når bedøvelsen er væk at maven går i gang igen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.