At købe hus som studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2014

LMX

Jeg vil ikke sige, at det er helt umuligt, men det bliver meget svært at finde en bank, der vil gå med til det, da jeres rådighedsbeløb ligger noget under det, de gerne se man har.

Der er ikke noget fast beløb, som bankerne siger, at man skal have i rådighedsbeløb hver måned. Vi har i hvert fald fået at vide, at 12.000 er fint, men et vennepar med samme antal børn har fået at vide, at de skal have 15.000 (Vi har ikke samme bank). Vi er så også en af dem med en god bank, for vi har fået en ret god vurdering og har samtidig fået at vide at finder vi noget dyrere, så vil de ikke på forhånd afvise, at vi kan låne mere

Tidligere var det meget udbredt, at bankerne ville gå med til at regne ud fra afdragsfrit lån, når det så ud til, at folks økonomiske situation ville ændre sig (f.eks. når den ene part var studerende), men det gør de ikke længere. Som LMX skriver foretager de vurderingen af jeres økonomi ud fra, at I kan betale et fastforrentet lån med afdrag. Det kan så godt være, at I kan tage et uden afdrag, men vurderingen af, om og hvad I kan låne tages ud fra lånet med afdrag.

I de 6 forskellige banker vi fremlagde budget i havde de samme retningslinier ift rådighedsbeløb. 10.500 for et par uden børn + 2000kr ekstra pr barn. 

De gik endda på kompromis i vores tilfælde og talte ikke baby i maven med men kun de 3 der ER født. dvs 16500. Og der var ingen mulighed for at rokke ved det beløb.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2014

Janey

Profilbillede for Janey
LMX skriver:

I de 6 forskellige banker vi fremlagde budget i havde de samme retningslinier ift rådighedsbeløb. 10.500 for et par uden børn + 2000kr ekstra pr barn. 

De gik endda på kompromis i vores tilfælde og talte ikke baby i maven med men kun de 3 der ER født. dvs 16500. Og der var ingen mulighed for at rokke ved det beløb.

Det kan være, at der er forskel på, hvordan de gør det alt efter, om man allerede er kunde i banken eller kommer som potentiel ny kunde. Vi har i hvert fald i Jyske Bank fået at vide, at et rådighedsbeløb på 12.000 for 2 voksne og et barn var ok, mens vores venner med 1 barn fik at vide, at de skulle have 15.000 i Danske Bank.

Vores rådgiver sagde derudover, at beløbet ikke var fast, men at de også så på folks økonomi og forbrug generelt, og så godt kunne tilpasse rådighedsbeløbet.

Anmeld

20. februar 2014

LMX

Janey skriver:

Det kan være, at der er forskel på, hvordan de gør det alt efter, om man allerede er kunde i banken eller kommer som potentiel ny kunde. Vi har i hvert fald i Jyske Bank fået at vide, at et rådighedsbeløb på 12.000 for 2 voksne og et barn var ok, mens vores venner med 1 barn fik at vide, at de skulle have 15.000 i Danske Bank.

Vores rådgiver sagde derudover, at beløbet ikke var fast, men at de også så på folks økonomi og forbrug generelt, og så godt kunne tilpasse rådighedsbeløbet.

Stemmer meget godt overens med det jeg skriver. Bortset fra at Danske Bank går med livrem og seler 

Anmeld

20. februar 2014

FrkGranger

Anonym skriver:

Sagen er den, at min kæreste og jeg godt gad at købe hus, fordi vi pt sidder i en lejebolig, hvor vi giver 7200 kr plus forbrug.

Vi har knap 27000 kr udbetalt om måneden!
Vi har regnet lidt på det og kan se, at vores økonomi vil se ud, som den gjorde før manden fik arbejde. Altså et rådighedsbeløb på ca 7500 kr. Det er til 2 voksne og 2 børn.

Er det på nogen måde realistisk at låne penge til et hus? Kan man tage et afdragsfrit lån med henblik på at påbegynde afdrag, når jeg er færdig med studie?

Hvad er jeres erfaringer?

Et er at se hvad banken siger ja til, et andet er at se hvad du har efter uddannelsen. Står du i a-kasse eller skal du på kontanthjælp og bliver ramt af gf hvis du ikke kan finde job? Det har været en overvejende grund til at vi ikke har købt hus selvom rådighedsbeløbet er stort nok nu. Jeg er pt ledig med 1 års dagpenge tilbage og så hedder det kontanthjælp, hvis ikke jeg når at tjene de 450 timer jeg mangler til ny periode.

Anmeld

20. februar 2014

Anonym trådstarter

LMX skriver:

Nej det får I aldrig lov til.. 2 voksne og 2 børn skal have et rådighedsbeløb på 14500kr og man får ikke bankerne til at gå på kompromis med de tal. Førhen JA for der fandtes "vennetjenester" og bankerne kiggede mere på hver enkelt tilfælde. Men idag er de underlagt finanstilsynet og har totalt håndjern på ift at låne folk penge. 

Folk som har mega friværdi i deres hus kan ikke engang låne.

I kan da sagtens prøve, men jeg vil med 95% sikkerhed sige at det ikke kan lade sig gøre.

I vil også blive overraskede over hvor dyrt det faktisk er at købe. Ja man kan tage delvise pauselån, men banken skal regne et budget ud efter den dyreste løsning i huset.

Skriver det kun for at du ikke bliver skuffet...

I vores tilfælde har vi et rådighedsbeløb på 14500 men vi har 3 børn og venter nr 4. Vi kunne overhovedet ikke blive godkendt i 6 forskellige banker selvom vores økonomi er meget sund uden en masse gæld osv.

Desuden har vi begge fast arbejde.

Det er også min egen tanke, men min mand tror at der er håb!

Anmeld

20. februar 2014

lille-fisen

Altså... Kontakt jeres bankrådgiver, så i kan komme i gang med at få et realistisk billede af det. Snak evt med flere banker. Der er jo en del papirer der skal samles sammen for at de kan regne på det - så det kan i jo lige så godt starte med  Var det mig havde jeg da gået efter at få en professionel vurdering frem for baby.dk-gætterier

Anmeld

20. februar 2014

Anonym trådstarter

UPDATE!
Vi har netop været til møde i banken. De var meget positive og det var en vildt god oplevelse. De var bestemt ikke afvisende, men det ville kræve at jeg tog SU-lån. Hvis jeg gjorde det, ville det gerne godkende et rådighedsbeløb på 10500 kr til 2 voksne og 2 børn. Dette skyldes vores livsførelse + at vi ikke havde gæld udover SU lån!

Nu skal vi tænke igennem om vi er interesseret i at skulle påtage os en SU-lån for at kunne leve!

Anmeld

21. februar 2014

Nalenia

Min kæreste har fuldtidsjob og tjener ca 25 k og jeg er studerende (3 år endnu). Ingen børn og ingen tidligere gæld og vi har lige købt hus til 1 mio og 70 tusinde. Så det kan godt lade sig gøre :-) Vores rådighedsbeløb er omkring 9000 kr om mdr og det var deres krav.. (plus vi tidligere havde lånt til indskud og vi havde betalt det af dobbelt så hurtigt, så de synes vi var gode kunder) :-)

Anmeld

21. februar 2014

Lukas&Liam<3

Tror ikke det kan lade sig gøre. Vi havde en indkomst på 32000 før skat, ca 21000 udbetalt. Vi fik lov at låne 1.800.000, vi havde ingen børn der. Og for hvert barn man har er det vidst rimelig meget der ryger af.
Vildt åndsvagt, vi har 1 barn nu og samme indkomst og kan sagtens få det til at fungere

Anmeld

21. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tror ikke det kan lade sig gøre. Vi havde en indkomst på 32000 før skat, ca 21000 udbetalt. Vi fik lov at låne 1.800.000, vi havde ingen børn der. Og for hvert barn man har er det vidst rimelig meget der ryger af.
Vildt åndsvagt, vi har 1 barn nu og samme indkomst og kan sagtens få det til at fungere

1.800.000!!!!!  Vi har 20.000 udbetalt og kan ikk låne meget mere end 1000.000   Vildt nok.

hvorfor tror du det er umuligt for ts når de har 6000 mere udbetalt end i har? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.