At købe hus som studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.942 visninger
27 svar
8 synes godt om
20. februar 2014

Anonym trådstarter

Sagen er den, at min kæreste og jeg godt gad at købe hus, fordi vi pt sidder i en lejebolig, hvor vi giver 7200 kr plus forbrug.

Vi har knap 27000 kr udbetalt om måneden!
Vi har regnet lidt på det og kan se, at vores økonomi vil se ud, som den gjorde før manden fik arbejde. Altså et rådighedsbeløb på ca 7500 kr. Det er til 2 voksne og 2 børn.

Er det på nogen måde realistisk at låne penge til et hus? Kan man tage et afdragsfrit lån med henblik på at påbegynde afdrag, når jeg er færdig med studie?

Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Prøv at gå ind på forskellige bankers hjemmeside, de har tit en cirka-boligkøbs-beregner men de fleste vil gerne have at man har et rådighedsbeløb på 12-14000 med 2børn i familien  

Vi har 20000kr udbetalt og vil kunne låne ca 1.050.000 lige nu med 1barn, uden bil og ingen gæld i forvejen. I hvertfald ifølge diverse beregnere. Ved ikk hvor pålidelige de er. 

Anmeld

20. februar 2014

ESV

Anonym skriver:

Sagen er den, at min kæreste og jeg godt gad at købe hus, fordi vi pt sidder i en lejebolig, hvor vi giver 7200 kr plus forbrug.

Vi har knap 27000 kr udbetalt om måneden!
Vi har regnet lidt på det og kan se, at vores økonomi vil se ud, som den gjorde før manden fik arbejde. Altså et rådighedsbeløb på ca 7500 kr. Det er til 2 voksne og 2 børn.

Er det på nogen måde realistisk at låne penge til et hus? Kan man tage et afdragsfrit lån med henblik på at påbegynde afdrag, når jeg er færdig med studie?

Hvad er jeres erfaringer?

Altså jeg er på su og min kæreste i arbejde og vi købte hus i november så det kan godt lade sig gøre

Anmeld

20. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
ESV skriver:

Altså jeg er på su og min kæreste i arbejde og vi købte hus i november så det kan godt lade sig gøre

Hvor meget måtte i låne? Der er jo også forskel på lønninger hvis din mand tjener 30000+ alene er det jo ingen problem, hehe 

Anmeld

20. februar 2014

ESV

Mor11 skriver:

Hvor meget måtte i låne? Der er jo også forskel på lønninger hvis din mand tjener 30000+ alene er det jo ingen problem, hehe 

Tror vi lånte 1,1 ca til selve huset og ca 350.000 til forbedring advokatudgifter osv.

Anmeld

20. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
ESV skriver:

Tror vi lånte 1,1 ca til selve huset og ca 350.000 til forbedring advokatudgifter osv.

Og hvad er jeres samlede indkomst ca? Og har i børn/bil? 

Anmeld

20. februar 2014

LMX

Nej det får I aldrig lov til.. 2 voksne og 2 børn skal have et rådighedsbeløb på 14500kr og man får ikke bankerne til at gå på kompromis med de tal. Førhen JA for der fandtes "vennetjenester" og bankerne kiggede mere på hver enkelt tilfælde. Men idag er de underlagt finanstilsynet og har totalt håndjern på ift at låne folk penge. 

Folk som har mega friværdi i deres hus kan ikke engang låne.

I kan da sagtens prøve, men jeg vil med 95% sikkerhed sige at det ikke kan lade sig gøre.

I vil også blive overraskede over hvor dyrt det faktisk er at købe. Ja man kan tage delvise pauselån, men banken skal regne et budget ud efter den dyreste løsning i huset.

Skriver det kun for at du ikke bliver skuffet...

I vores tilfælde har vi et rådighedsbeløb på 14500 men vi har 3 børn og venter nr 4. Vi kunne overhovedet ikke blive godkendt i 6 forskellige banker selvom vores økonomi er meget sund uden en masse gæld osv.

Desuden har vi begge fast arbejde.

Anmeld

20. februar 2014

ESV

Mor11 skriver:

Og hvad er jeres samlede indkomst ca? Og har i børn/bil? 

Vi har en datter, ja vi har bil men det er firma bil. Øjhh har ikke lige styr på den samlede indkomst da det svinger fra måned til måned. Men de krævede at jeg tog studielån det havde jeg ikke i forvejen.

Anmeld

20. februar 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg vil ikke sige, at det er helt umuligt, men det bliver meget svært at finde en bank, der vil gå med til det, da jeres rådighedsbeløb ligger noget under det, de gerne se man har.

Der er ikke noget fast beløb, som bankerne siger, at man skal have i rådighedsbeløb hver måned. Vi har i hvert fald fået at vide, at 12.000 er fint, men et vennepar med samme antal børn har fået at vide, at de skal have 15.000 (Vi har ikke samme bank). Vi er så også en af dem med en god bank, for vi har fået en ret god vurdering og har samtidig fået at vide at finder vi noget dyrere, så vil de ikke på forhånd afvise, at vi kan låne mere

Tidligere var det meget udbredt, at bankerne ville gå med til at regne ud fra afdragsfrit lån, når det så ud til, at folks økonomiske situation ville ændre sig (f.eks. når den ene part var studerende), men det gør de ikke længere. Som LMX skriver foretager de vurderingen af jeres økonomi ud fra, at I kan betale et fastforrentet lån med afdrag. Det kan så godt være, at I kan tage et uden afdrag, men vurderingen af, om og hvad I kan låne tages ud fra lånet med afdrag.

Anmeld

20. februar 2014

san

Det tror jeg heller ikke i kan... I Nordea ved jeg at de regner med at 2 voksne skal have et rådighedsbeløb på 10.000 uden børn og bil.. Det skulle vi have da vi lånte til vores hus, der er så kommet bil efter, og snart baby.

Tror de siger 5000 kr pr voksen

og 2000 kr pr barn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.