Hvordan får I råd - hjemmegående?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2014

EnGodMor

lineog4 skriver:

Nu har der været nogen tråde om hvornår vuggestue osv. Og bliver bare sindsyg nysgerrig: hvordan får I råd til at gå hjemme til de er 2 år. 

Fra barsel er slut til man afleverer barn er man jo uden indkomst.

Har selv prøvet det da min datter var lille, men der gik hun alligevel i vuggestue fordi jeg var specialestuderende men bare ikke havde mere SU. Det lykkedes men det var sørme da ikke nemt økonomisk, og havde ikke kunne klare det i mange år.

Bare nysgerrig (og lidt misundelig )

I vores tilfælde tog jeg alt det barsel jeg overhovedet kunne. Fik normal løn de første seks måneder, efterfølgende cirka 6 måneder gik jeg drastisk ned i løn.derefter hovedet jeg ufattelig meget ferie tilbage der skulle afholdes og efterfølgende afspadsering

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2014

isabellasmor

lineog4 skriver:

Nu har der været nogen tråde om hvornår vuggestue osv. Og bliver bare sindsyg nysgerrig: hvordan får I råd til at gå hjemme til de er 2 år. 

Har selv prøvet det da min datter var lille, men der gik hun alligevel i vuggestue fordi jeg var specialestuderende men bare ikke havde mere SU. Det lykkedes men det var sørme da ikke nemt økonomisk, og havde ikke kunne klare det i mange år.

Jeg gik hjemme med vores datter til hun blev 2 og fik tilskuddet imens. Nu er hun hos min mor indtil hun starter i bh til sommer. 

Vi klarede den fordi vi prioriterede det... Vi skar andre ting og goder væk, og det fungerede faktisk med et lille + på kontoen også. Fx har vi først fået bil nu hvor jeg går i skole, det havde vi ikke råd til da jeg var hjemmegående i det ene år. 

Anmeld

13. februar 2014

modesty

lineog4 skriver:

En faktor her er nok også hvor man bor i landet - altså hvor meget det koster at have en bolig. Så vidt jeg husker, bor du i Roskilde? Det er jo ikke et af de allerbilligste steder i landet. 

Anmeld

13. februar 2014

lineog4

modesty skriver:

En faktor her er nok også hvor man bor i landet - altså hvor meget det koster at have en bolig. Så vidt jeg husker, bor du i Roskilde? Det er jo ikke et af de allerbilligste steder i landet. 

Vores er nu ikke dyr, men nej et hus på Lolland ville give os en del mindre udgifter 

Og selvsagt handler det også om prioriteringer og man kan leve på en sten. Vi har klaret os i et år uden jeg havde en indkomst og dog alligevel betalte vuggestue så jo endda dyrere end hvis jeg havde været hjemmegående (skrev speciale), men det klarede vi kun fordi jeg havde en morfar der gav er tilskud (ikke et fast, men....). Og nu ville vi slet ikke kunne få det til at hænge sammen uden jeg havde dagpenge

Anmeld

13. februar 2014

Muffinmus

isabellasmor skriver:

Jeg gik hjemme med vores datter til hun blev 2 og fik tilskuddet imens. Nu er hun hos min mor indtil hun starter i bh til sommer. 

Vi klarede den fordi vi prioriterede det... Vi skar andre ting og goder væk, og det fungerede faktisk med et lille + på kontoen også. Fx har vi først fået bil nu hvor jeg går i skole, det havde vi ikke råd til da jeg var hjemmegående i det ene år. 

Men havde i kunne klare det UDEN tilskuddet???

Synes det er drøn uretfærdigt nogle kommuner tilbyder det, men det er væk i andre kommuner..lige sådan noget burde være et ens tilbud i alle landets kommuner så der er lige muligheder for alle men, ja, fedt for de kommuner der stadig har det så forældrene har den mulighed.

Anmeld

13. februar 2014

isabellasmor

MariaE skriver:

Synes det er drøn uretfærdigt nogle kommuner tilbyder det, men det er væk i andre kommuner..lige sådan noget burde være et ens tilbud i alle landets kommuner så der er lige muligheder for alle men, ja, fedt for de kommuner der stadig har det så forældrene har den mulighed.

Ja vi havde godt kunne klare det uden. Selvfølgelig med en del flere nedskæringer og nedprioriteringer .. Men vi havde valgt at have hende hjemme med eller uden tilskud. Vores børn skal ikke i inst. Som 1 årige, det synes vi er alt for tidligt . 

Anmeld

13. februar 2014

isabellasmor

MariaE skriver:

Men er enig med dig, det er meget underligt det kun er nogle kommuner der tilbyder den mulighed.... Jeg synes klart også det burde være ens alle steder i landet 

Anmeld

13. februar 2014

Trekløver(:

lineog4 skriver:

Jeg havde oprindeligt planer om at gå hjemme med min datter til hun var 2 år, har dog alligevel valgt at hun skal i vs til sommer, så jeg kan tage nogle fag, jeg rigtig gerne vil have.

Vi har sat os sådan, at min mands indtægt kan dække alle faste udgifter, og så er der ca. 4000 tilbage + børnepenge til mad og diverse. Så det ville jo være stramt, hvis jeg skulle gå hjemme, men det kan lade sig gøre.

Anmeld

14. februar 2014

Elgaard73

lineog4 skriver:

Vi kan også klare os med en på dagpenge, men man får jo ikke dagpenge som hjemmegående eller noget der svarer til? Ved godt man kan få sin ægtefælles fradrag og det er ds selvfølgelig også noget, men stadig....

He he, fik det vist skrevet lidt rodet... mente ikke at jeg som hjemmegående fik dagpenge, men at vi, allerede før jeg blev hjemmegående, ikke havde sat os hårdere i det, end at vi ville kunne klare det på en ENKELT dagpengesats. Altså vores udgifter er så lave, at hvis vi f.eks skulle blive skilt eller en af os skulle falde bort, så ville den ene part stadig kunne blive i huset og få det til at løbe rundt. 

På det punkt er jeg nok lidt gammeldags , og går med livrem og seler, men jeg har bare så tit set, hvordan hele familien bliver rykket op med rode og skal flytte osv, på grund af fyringer, skilsmisse eller anden form for krise. På den her måde, beholder vi (og især vores søn) i det mindste vores trygge og faste base, ligegyldigt hvad der rammer.

Anmeld

14. februar 2014

Elgaard73

Vi kan også klare os med en på dagpenge, men man får jo ikke dagpenge som hjemmegående eller noget der svarer til? Ved godt man kan få sin ægtefælles fradrag og det er ds selvfølgelig også noget, men stadig....

Dobbelt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.