At ville misforstå/at dyrke janteloven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2014

..

Jeg ignorerer ingenting, hat først læst jeres svar i dag, har sørme haft andet at lave i weekenden end at være på nettet :-)

Jeg et glad for alle jeres svar og kan forstå at jeg generelt er ret misforstået herinde. Det er naturligvis ret svært at lave om på og jeg vil gerne undskylde for at have stødt nogen med mine meninger og kommentarer.

Jeg var ikke klar over at det ville blive taget så nært og dem der kender migved at jeg er en lige ud af posen person som har mange meninger og måske virker ting hårdere på skrift.

For lige at få det på plads. Ja jeg synes sut er en underlig opfindelse og jeg kunne ikke finde på at bruge en. Jeg forstår ikke at man ikke vil amme og ja jeg er stolt af min datter. At jeg skrev om min skole/hjem samtale var bare fordi jeg var glad og fordi jeg ikke vidste at det ville støde n. Det hang i min verden fint sammen med at hun får god opdragelse i vores optik og det ville jeg dele.

Fordi jeg har de meninger jeg har og fordi jeg ytrer dem, betyder det ikke at jeg tror jeg er bedre, klogere eller en bedre mor end andre. Jeg siger bare hvad jeg mener og har aldrig nogensinde tanke om at træde på nogen eller nedgøre nogen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2014

..

Jeg ville naturligvis ikke have haft oprettet denne tråd hvis jeg havde vidst at nogen sad med en følelse af at jeg netop dyrkede jante og vil misforstå Hvad andre skriver.

Jeg troede bare vi havde haft nogen debatter hvor vi havde forskellig mening og fx mht sut at jeg bare skrev Hvad jeg har tænkt om det ang spise forstyrrelser mm, jeg ved det jo ikke så Ingen anklage :-D

Anmeld

10. februar 2014

lineog4

Macrolf skriver:

Jeg ignorerer ingenting, hat først læst jeres svar i dag, har sørme haft andet at lave i weekenden end at være på nettet :-)

Jeg et glad for alle jeres svar og kan forstå at jeg generelt er ret misforstået herinde. Det er naturligvis ret svært at lave om på og jeg vil gerne undskylde for at have stødt nogen med mine meninger og kommentarer.

Jeg var ikke klar over at det ville blive taget så nært og dem der kender migved at jeg er en lige ud af posen person som har mange meninger og måske virker ting hårdere på skrift.

For lige at få det på plads. Ja jeg synes sut er en underlig opfindelse og jeg kunne ikke finde på at bruge en. Jeg forstår ikke at man ikke vil amme og ja jeg er stolt af min datter. At jeg skrev om min skole/hjem samtale var bare fordi jeg var glad og fordi jeg ikke vidste at det ville støde n. Det hang i min verden fint sammen med at hun får god opdragelse i vores optik og det ville jeg dele.

Fordi jeg har de meninger jeg har og fordi jeg ytrer dem, betyder det ikke at jeg tror jeg er bedre, klogere eller en bedre mor end andre. Jeg siger bare hvad jeg mener og har aldrig nogensinde tanke om at træde på nogen eller nedgøre nogen.

Egentlig ked af det hvis du bliver misforstået - det bliver du nemlig også af mig - og har nu læst suttetråden og ammetråden igennem igen og vil give dig et velment råd med på vejen: lad vær med at skrive kategorisk, giv gerne udtryk for meninger, men drop angrebet på andre for at få understreger dine meninger.

Hvis du nu havde taget suttedebatten med: det undrer mig at mine babyer ikke har haft det suttebehov, og kommer derfor til at tænke på hvordan kom I på tanken om at give jeres barn en sut. Så havde du fået den debat du ønskede, de svar du ønskede. Men i stedet startede du ned et angreb og fik så medfølgere (ja jeg tænker det samme) og dem der føler sig angrebet (en baby har et suttebehov)... 

At gøre op med janteloven er altså ikke det samme som at åbne for retten til at træde på andre. Det er retten til at rose sig selv og ikke retten til at rise andre.

Anmeld

10. februar 2014

lineog4

Macrolf skriver:

Jeg ville naturligvis ikke have haft oprettet denne tråd hvis jeg havde vidst at nogen sad med en følelse af at jeg netop dyrkede jante og vil misforstå Hvad andre skriver.

Jeg troede bare vi havde haft nogen debatter hvor vi havde forskellig mening og fx mht sut at jeg bare skrev Hvad jeg har tænkt om det ang spise forstyrrelser mm, jeg ved det jo ikke så Ingen anklage :-D

Prøv at læs nogen af dine svar igennem igen.

Fx at det er den lette løsning, til forskel fra jer der trøster jeres børn ved at tage dem op. Svaret til den hvor første barn brugte sut og andet ikke - det er at læse sine børn. Hvorfor svarer du ikke det til dem hvor de første ikke brugte sut og de næste gjorde??? 

Jeg må indrømme det ikke gik ind hos mig, for har overhovedet ikke dårlig samvittighed over en af mine brugte sut (jo over for ham da han skulle af med den synes jeg det var åndssvagt jeg tog den fra ham, men ikke at jeg havde givet ham den). Jeg ved hvilken mor jeg er, jeg ved om jeg kan læse mine børn osv, så du ramte ikke men det kunne du have gjort. Dog fik jeg utrolig meget lyst til at lave et modangreb og fortælle dig du åbenbart havde fået tre ens børn (eller glemte at læse dem), at du åbenbart levede i en priviligeret familie hvor I aldrig var alene med alle 3 børn (eller I tilsidesatte de store når I skulle læse den lille) osv. Men det havde jo lige som ikke højnet debatten og havde bare givet mig en tilfredshed. 

Så igen ønsker du debat så drop angrebene og undrer dig, spørg, men vær åben og nysgerrig så vil du kunne få de svar du ønsker dig og ikke bare modangreb

Anmeld

10. februar 2014

..

Tak for svar :-)

Jeg vil helt sikkert prøve at omformulere mig fremover. Tro det eller ej, det jeg skriver er ikke ment som angreb, det er bare skrevet som jeg tænker og som det jeg undrer mig over. Jeg havde (fordi det ikke er sådan ment) slet ikke tænkt over at det kunne læses som om jeg mener at jeg er bedre, har nemmere børn eller er bedre til at læse dem.

Når jeg skriver fx at det er den nemme løsning med sut så skriver jeg bare hvad jeg tænker om det, ikke som et angreb på alle der bruger sut, jeg ved jo ikke hvordan det er fordi jeg aldrig har brugt det.

Jeg kan godt se hvordan det virker sådan som du skriver det, sådan har det aldrig Været ment. Da Hej begyndte her på baby kendte jeg Mange af dem der var her og de kendte mig og min måde at skrive på så der blev jeg aldrig misforstået. Dengang havde vi nogen vældige debatter uden problemer :-)

Anmeld

10. februar 2014

lineog4

Macrolf skriver:

Jeg vil helt sikkert prøve at omformulere mig fremover. Tro det eller ej, det jeg skriver er ikke ment som angreb, det er bare skrevet som jeg tænker og som det jeg undrer mig over. Jeg havde (fordi det ikke er sådan ment) slet ikke tænkt over at det kunne læses som om jeg mener at jeg er bedre, har nemmere børn eller er bedre til at læse dem.

Når jeg skriver fx at det er den nemme løsning med sut så skriver jeg bare hvad jeg tænker om det, ikke som et angreb på alle der bruger sut, jeg ved jo ikke hvordan det er fordi jeg aldrig har brugt det.

Jeg kan godt se hvordan det virker sådan som du skriver det, sådan har det aldrig Været ment. Da Hej begyndte her på baby kendte jeg Mange af dem der var her og de kendte mig og min måde at skrive på så der blev jeg aldrig misforstået. Dengang havde vi nogen vældige debatter uden problemer :-)

På skrift er det bare anderledes (og egentlig også mundtligt). 

Jeg forsøger altid selv at se på det jeg skriver (desværre når jeg det ikke altid når jeg taler ) med de 3 Ker: kærligt, kritisk,  konstruktivt. Dvs. Jeg ser om der ikke er noget godt jeg kan skrive før jeg kritiserer og så ingen kritik hvis ikke jeg har noget kontruktivt at byde ind med. Ingen grund til at kritisere at andres måder at gøre tingene hvis ikke jeg har en konstruktiv løsning.

Og så må jeg sige, at ville rumme forskellighed og ligefrem hylde den kræver en anerkendelse, kræver man lige stopper op og tænker, hmm det lyder da også interessant. 

At jeg "gider" bruge tid på et netforum er jo fordi jeg også via et sådan kan vokse og lære nyt, ikke bare om andre mennesker men også flytte mig selv og ændre ting... Men det kræver jeg åbner øjnene og ser tingene fra flere sider....

Anmeld

10. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Macrolf skriver:

Men hvis du ikke mener, du er bedre, hvorfra kommer så formuleringen i dit første indlæg her - "men her er sørme mange mennesker som har det svært ved at andre måske klarer ting bedre end de gør" -? Den opfattelse må da komme et sted fra - og den følger lige i kølvandet på dit indlæg i pli-debatten om din datters dygtighed i skolen og de reaktioner, det gav anledning til.

Og nu gentager du så pointen om, at hendes adfærd i skolen hænger sammen med, at hun får en god opdragelse. Ja, måske, hvis det bare gjaldt hendes "pæne opførsel" - men bogstavkendskab, talfærdigheder og koncentrationsevne har intet med opdragelse at gøre. Og et barn, der har lært at sige tak for mad og spørge om lov til at tage af slikskålen, kan sagtens være en dårlig kammerat, mangle empati og være talblind. Psykopater, for nu at tage ekstremen, har oftest fremragende manerer og er fantastiske til at fremstå sympatiske, men de ejer ikke empati. 

Jeg forstår ikke, at du i stedet for at blive i debattrådene og forklare dig dér - måske endda, når nogle er uenige og argumenterer imod dig, at skrive "Det kan jeg godt se, det havde jeg ikke tænkt over, sådan var det ikke ment" - trækker dig og nu som kronen på værket opretter et jante-indlæg, hvor du heller ikke SPØRGER, men blot KONSTATERER, at janteloven er på spil, og at andre ikke kan glæde sig på dine vegne. 

Dine spørgsmål virker generelt ikke åbne - du spørger til sut og fravalg af amning, men giver i samme indlæg dine egne bud på svar, teorier og forklaringer, som bestemt ikke er åbne og objektive, og dermed skaber du fra start en angrebs-forsvars-stemning. 

Og jeg tror stadigvæk ikke, at du taler SÅ meget lige ud af posen i det virkelige liv som her: Ville du i en ny mødregruppe, hvor to ikke ammede, sige: "Jeg synes, der er mange, der fravælger amning af skøre grunde - undskyldninger om manglende næring holder ikke - nå, hvad med jer, hvorfor ammer I ikke? Jeg vil gerne prøve at forstå jer!" - ? 

Anmeld

10. februar 2014

..

Jo det ville jeg faktisk spørge om i en mødregruppe, de er ikke så nærtagende ;-)

Men igen, sidder lidt her og smiler over at have fået min egen lille hade-klub som død og pine VIL misforstå alt hvad jeg skriver

Glem det, gider ikke spilde mere tid på det her :-D

Anmeld

10. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Macrolf skriver:

Jo det ville jeg faktisk spørge om i en mødregruppe, de er ikke så nærtagende ;-)

Men igen, sidder lidt her og smiler over at have fået min egen lille hade-klub som død og pine VIL misforstå alt hvad jeg skriver

Glem det, gider ikke spilde mere tid på det her :-D

Hadeklub, bevidste misforståelser og nærtagende læsere. Så er vi tilbage ved udgangspunktet. Fair nok.  

Anmeld

10. februar 2014

Hck

Profilbillede for Hck

Jeg har ikke skrevet så meget her, men vil prøver at besvare dit indlæg. Nu kender jeg dig ikke personligt, så ved ikke om du mener det så hårdt som du skriver det, så jeg læser dig ud fra det du giver udtryk på , på skrift. Indrømmet jeg har siddet og smilet lidt og tænkt hold da op en familie vi er her hjemme, for jeg har 2 Flaskebørn, som der begge 2 har brugt sut til den store guld medajle, til stor gavn for os alle . De for sørme også lov til at rejse sig fra bordet når de har spist deres mad der hjemme i dagligdagen,

selvom jeg ikke er færdig, for jeg kan ikke forlange at fordi jeg har lyst til at sidde og snakke og være social lige der, så har de også. Jeg har i dag 2 velfungerende børn på 14 og 17 år, som der er søde og rare med den almindelige høflighed og pli som flertallet af voksne godt kan li, uden af det er overdrevet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.