SummaSummarum skriver:
Håber I kan give lidt indspark..
Et familiemedlem som pt. bor i Grønland har inviteret os tre i husholdningen derop på den betingelse af vi selv kan skaffe 4000,-kr. Familiemedlemmet (som er meget nær familie) vil lægge 14.000kr. ud.
Nu er vi bare så splittede herhjemme i og med at det er vores store drøm der kan gå i opfyldelse.
- Jeg er pt. jobsøgende og på dagpenge.
- Vi har ikke 4000kr. i vores budget at trække ud.
- Jeg er MEGET usikker på jeg kan låne de 4000kr. i banken, men det vil jeg selvfølgelig prøve. Det er IKKE noget jeg normalt gør, men vil så gerne derop med mit barn og min mand - og det er jo ikke for evigt, men et evigt minde.
- Vi bliver nødt til at finde ud af det ret hurtigt da det er nu billetterne er billige.
- Da jeg er på dagpenge, er der jo nogen regler med at jeg ikke både kan få dagpenge samtidig med eventuelle feriepenge (forståeligt nok, ved bare ikke hvad det betyder for den tid jeg holder ferie i - de må jo så komme til at mangle når vi kommer hjem, ikke?)
Min mand er også i stærk tvivl, men også han er dybt dybt splittet da han elsker Grønland og han jubler - men vi jubler jo desværre med forbehold. Vedkommende der vil give os rejsen er den person jeg normalt går til hvis vi pludselig akut står med en defekt bil f.eks. Apropos så tror vi også den ene af vores biler snart står af - ihvertfald i løbet af året. (høj uddannelse og tjener rigtig godt)
Jeg er helt ked af det fordi jeg sådan ønsker vi kan komme afsted - men alt peger bare i den retning hvor det siger at vi ikke kan.
Hvad siger I? Jeg ved godt I ikke kan afgøre noget, men det vil være rart at vide hvad I selv ville gøre. Vi ender IKKE i Luksusfælden af den grund
Så så slemt er det ikke. Jeg betaler af på mine lån til banken og til su, og har ingen pauser haft. Min mand har også god styr på sin del af økonomien som han også betaler af på hvert år med overskydende skat.
Det ville være en kæmpe oplevelse og lidt sandsynlighed for at vi aldrig selv kommer afsted. Selvom jeg ikke forventer at stå uden arbejde for evigt.
Åååårh hvor er jeg bare træt af vores økonomiske situation, ifh. til andre er det et luksusproblem - men alligevel så er alles situationer forskellige....
Hvad ville I gøre? Snusfornuftige og sige tak, men nej tak eller gøre alt for at finde en måde at komme afsted på - dvs. finde de 4000kr. et eller andet sted?
Min mand er meget snusfornuftig og jeg er mere den impulsive der tænker det nok skal gå.
Vil bare så gerne!!!!!
Hjælp mig 
Jeg har selv været i Grønland, og det er et super flot land.
MEN hvis I ikke engang kan finde 4000 til billetten, hvordan vil I så betale mad/lommepenge mm? Alting er meget dyrt deroppe, og når man nu er der, vil man jo gerne ud og se diverse ting - deribland indlandsisen, som kostede ca 1000 kr for en dagstur - og det er 12 år siden, jeg var der.
Jeg synes, I skal tænke jer godt om, for det er heller ikke sjovt ikke at kunne noget men skulle vende hver en femøre, når man først er kommet derop.
Derudover skal man også tænke lidt fremadrettet. Hvis I allerede ved, jeres ene bil snart står af, burde I så ikke spare sammen til den i stedet for at "snolde" pengene op og bede om hjælp til den udgift, når den kommer?
Det er ikke for at lyde bedrevidende eller noget, og det er ikke negativt ment, men nogle gange bliver man nødt til at prioritere