Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Vi har pt. 29.000 udbetalt (dette er incl. børnepenge), og udgifter for 18.000 om måneden. Dvs. vi har 11.000 at leve for. Vores kommende bank ønsker at vi har 10.800 pr. måned, med den familiekonstellation vi har nu, så det lever vi op til.
Over de næste måneder vil vi kun have 28.000 ud, men samtidig falder vores udgifter til ca. 16.000 pr. måned, så det vil give en yderligere gevinst (vores rentetilpasningslån med loft er faldet, så vi har mindre udgift, men også mindre skattefordele - dog alligevel en gevinst) - men disse penge ryger bare direkte på opsparingen.
Til januar skal jeg betale studielån af, og det giver minimum 1500 kr. færre om måneden - men til gengæld får vi jo så nogle skattelettelser, så alt i alt regner vi med at have omkring 10.000-10.500 til forbrug der, og ligger altså stadig i nærheden af bankens "krav" - og det er uden at medregne den gevinst vi får via vores lån. Vi regner med at lave barn nr. 2 mens krisen kører, da jeg alligevel har svært ved at få arbejde (så kan man jo ligeså godt udnytte det med en barsel), og så stiger rådighedsbeløbet faktisk lidt, selvom vi skal regne en ekstra institutionsplads ind - men det dækker de ekstra børnepengene.
Når jeg en dag forhåbentlig får et job, vil vi have en ganske sund økonomi.
Et ps. på mit lange input: vi bruger ca. 6.000 om måneden til forbrug - 7.000 hvis vi regner ferie, sæsonbestemt tøj og gaver med, så vi spare en ganske stor del op. Hvis man har bestemt at man kan leve for 10.000 om måneden er det jo ligemeget om man har udgfiter for 30.000-50.000 udover, så længe man har de penge. Det handler nok også en del om, hvor folk prioriterer at bo - en bolig i KBH er væsentlig dyrere end på Falster. Og nogen har bare behov for at bo, hvor det er dyrt (pga. arbejde, familie eller hvad ved jeg).
Anmeld