Oooh. Myyy. Good. Jeg har brug for råd til at håndtere frøken-modsat alderen.
Rose er nu 2 år og 3 måneder, og for snøvsen da. Indenfor de sidste par uger er hun bare ramlet ind i den alder hvor hun enten
a) Gør det modsatte af hvad hun får besked på
b) Bare ikke gør det hun får besked på
Et par eksempler:
I dag afleverer jeg hende og James i VS. Jeg parkerer søskendevognen, tager hende ud og stiller hende på jorden, og tager James op på den ene arm, tasken på den anden. Så skal vi gå hen til indgangen. Det blæser og fyger med sne, James begynder at blive ked, men hun vil IKKE gå med. Hun har travlt med at samle sne op og kaste med det, og det er da også skægt, men ikke når vi har James, som skal ind i tørvejr. Bliver ved med at bede hende om at gå med, men hun vil ikke. Jeg kan ikke løfte hende, da jeg har James på 1 arm og en taske på den anden, og da jeg går hen til hende kaster hun sne på mig. Siger igen hun skal gå med, men ender med at måtte puffe hende i ryggen til vi er henne ved indgangen. Da jeg åbner døren, vil hun ikke gå med ind, men bliver ved med at stå og samle sne op og kaste det ind i indgangspartiet.
Andet eksempel:
Hun får en skål yoghurt inden hun skal i seng. For et par dage siden nøs hun med yoghurt i munden, jeg kom til at grine, og nu er det så sjovt synes hun at sprutte med vilje med yoghurt i munden så det ryger ud af munden. Jeg beder hende lade være, hun fortsætter. Så begynder hun at sidde og slå mig på armen med hendes ske fyldt med yoghurt, og jeg beder hende stoppe. Jeg prøver "omvendt psykologi" og roser hende for at sidde så pænt når hun lader være, men hun fortsætter. Begynder at sætte fødderne på bordet, og når jeg beder hende stoppe griner hun af mig og sætter fødderne op igen.
Jeg tror det der er mest irriterende er at hun synes det er sjovt! Og jeg er ikke født med verdens længste lunte, så jeg bliver virkelig irriteret! Jeg gør mit bedste for at have et "straight face" og ikke vise det, og jeg råber ikke af Rose, men jeg kan ikke undgå at lyde irriteret fra tid til anden, når hun har været på tværs i flere timer.
Hvordan håndterer man den alder og de situationer? Og jeg vil gerne høre svar fra andre, som ikke har en engels lunte, og som ved hvordan det er, når de små trolde bare får presset en så langt ud, at man har lyst til at gå hjemmefra 
Jeg er bare træt af at føle at hverdagen er blevet en lang remse af "nej nej nej nej nej, det må du ikke", og jeg er træt af at gå og være irriteret, for jeg elsker jo at være sammen med en lille trold
Min søn har aldrig kunne gå stille og roligt nogen steder - han løber altid i alle retninger og skal udforske alting. Så den kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Den store konflikt herhjemme er tøjet. Han gider bare ikke tage tøj på selv. Der har jeg indgået et kompromis. Han gør de ting som jeg ved han kan selv, men vi øver ikke nye ting. Der er simpelthen for meget konflikt i det, lige pt. Så hellere vente til et tidspunkt hvor han selv får lyst til at prøve. Jeg har ikke travlt med at han skal kunne det (det har de så i vuggeren, men dem om det).
Det med at lege med maden - det store hit i øjeblikket er at spytte vand ud på bordet. Jeg lader ham gøre det et par gange, hvor jeg siger at han skal stoppe, ellers tager jeg koppen. Og hvis han bliver ved (hvilket han gør) så tager jeg koppen.
Jeg synes det er helt okay at blive irriteret, med måde. Min søn kan godt se når jeg bliver irriteret. Så kigger han på mig med hundeøjne, siger "unddyld mor". Og spytter vand ud på bordet igen. Suk.
Du beder om gode råd, hmm, jeg har nok ikke rigtigt nogen, anden end at give advarsler om at fjerne, og til sidst fjerne, hvis det er mad eller andre ting man kan tage fra dem.
En stor ting herhjemme er også at insistere på lækkerier. Her i morgens VILLE han bare have en figenstang, han blev ved og ved. Til sidst sagde jeg "når vi kommer hjem fra vugger senere i dag, må du få en figenstang". Og det godtog han med det samme, til min store overraskelse. Så nogle gange kan man også snakke fornuft herhjemme.
Det dér med time-out, ind i sengen, ud i gangen o.s.v., det ligger bare så fjernt fra min (og heldigvis også min mands) måde at opdrage på. Det kan jeg ikke forestille mig at vi kommer til at bruge herhjemme, medmindre det gakker helt ud (7-9-13). Og der er vi SLET ikke endnu.
M.h.t. situationer hvor lillebror også er med: Det hjælper nogle gange (ikke altid!) at få min søn til at "hjælpe" mig. Hvis vi skal op af trappen og han ikke gider (vi bor på 4.) og jeg også har en taske eller pose. Så kan jeg sige "ej, den her pose er altså tung, kan du ikke hjælpe mor med at bære den?" Og så får han en hank at holde i. Måske man kunne prøve noget lignende, a la "Er du ikke sød at hjælpe mor med at åbne døren?" Det skal selvfølgelig ikke føles som et kæmpe ansvar for hende, men hvis hun føler sig stolt og har lyst til at hjælpe, kunne det måske være en idé.