Frøken modsat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2014

Mor til Ella

Janne T. skriver:

Det vil jeg ikke, hendes seng skal ikke forbindes med straf, den skal være et rart og trygt sted at komme hen

Helt enig.

Sengen skal være hyggelig

Her hjemme bruger vi nok metoden at forklare hvorfor, og gentager det sig bliver hun fx. Taget fra bordet og kan komme igen når hun er klar til at sidde pænt.

Situationen i vuggestuen er selvfølgelig ikke så nem når du har en på armen, jeg havde nok valgt at ligge de ting vi skulle have med ind og så tage begge på armen, og fortælle at så er man ikke stor nok til at gå selv, gå ind og så hente tingene bagefter

Men det er sky svært med den alder, men den er nu også charmerende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2014

StudPsyk

JulieWH skriver:

Jeg følger med, for vi står nøjagtigt samme med Isabel og det er da til at blive idiot af!

Fuldstændig!

Anmeld

27. januar 2014

twinny

Ihhh hvor jeg kender den følelse.  Og her stikker de gerne af hver deres vej.  Også tror de rigtig de kan charme deres mor

Mor siger: "kig på mor, du må ikke slå din bror" 

En af drengene griner og kysser mig et kys. Så tror de rigtigt de er fritaget. 

Jeg har lyst til at sætte mig ned og tude. 

Anmeld

27. januar 2014

Chris86

Janne T. skriver:

Oooh. Myyy. Good. Jeg har brug for råd til at håndtere frøken-modsat alderen.

Rose er nu 2 år og 3 måneder, og for snøvsen da. Indenfor de sidste par uger er hun bare ramlet ind i den alder hvor hun enten

a) Gør det modsatte af hvad hun får besked på
b) Bare ikke gør det hun får besked på

Et par eksempler:

I dag afleverer jeg hende og James i VS. Jeg parkerer søskendevognen, tager hende ud og stiller hende på jorden, og tager James op på den ene arm, tasken på den anden. Så skal vi gå hen til indgangen. Det blæser og fyger med sne, James begynder at blive ked, men hun vil IKKE gå med. Hun har travlt med at samle sne op og kaste med det, og det er da også skægt, men ikke når vi har James, som skal ind i tørvejr. Bliver ved med at bede hende om at gå med, men hun vil ikke. Jeg kan ikke løfte hende, da jeg har James på 1 arm og en taske på den anden, og da jeg går hen til hende kaster hun sne på mig. Siger igen hun skal gå med, men ender med at måtte puffe hende i ryggen til vi er henne ved indgangen. Da jeg åbner døren, vil hun ikke gå med ind, men bliver ved med at stå og samle sne op og kaste det ind i indgangspartiet.

Andet eksempel:

Hun får en skål yoghurt inden hun skal i seng. For et par dage siden nøs hun med yoghurt i munden, jeg kom til at grine, og nu er det så sjovt synes hun at sprutte med vilje med yoghurt i munden så det ryger ud af munden. Jeg beder hende lade være, hun fortsætter. Så begynder hun at sidde og slå mig på armen med hendes ske fyldt med yoghurt, og jeg beder hende stoppe. Jeg prøver "omvendt psykologi" og roser hende for at sidde så pænt når hun lader være, men hun fortsætter. Begynder at sætte fødderne på bordet, og når jeg beder hende stoppe griner hun af mig og sætter fødderne op igen.

Jeg tror det der er mest irriterende er at hun synes det er sjovt! Og jeg er ikke født med verdens længste lunte, så jeg bliver virkelig irriteret! Jeg gør mit bedste for at have et "straight face" og ikke vise det, og jeg råber ikke af Rose, men jeg kan ikke undgå at lyde irriteret fra tid til anden, når hun har været på tværs i flere timer.

Hvordan håndterer man den alder og de situationer? Og jeg vil gerne høre svar fra andre, som ikke har en engels lunte, og som ved hvordan det er, når de små trolde bare får presset en så langt ud, at man har lyst til at gå hjemmefra

Jeg er bare træt af at føle at hverdagen er blevet en lang remse af "nej nej nej nej nej, det må du ikke", og jeg er træt af at gå og være irriteret, for jeg elsker jo at være sammen med en lille trold  

Vores store pige får nej og forklaring et pat gange eller tre.. Hjælper det ikke flyttes hun f.eks væk fra spisebordet og ind i stuen på sofaen, hvor jeg måske giver hende en bog og sir, at hun lige kan side lidt til hun er klar til at spise ordentligt.. Måske hun får en bog som afledning...
Men sir altid at hun må komme ud og spise (andet hun nu sku afledes fra lidt) igen når hun er klar.
Nogle gange er hun klar med det samme, andre gange efter et bette minut

Anmeld

27. januar 2014

Lotus86

Janne T. skriver:

Ja eller 100000! Jeg er bare ikke meget for at hæve stemmen.. Vi praktiserer ikke rigtig skæld ud herhjemme, men arbejder ud fra positiv pædagogik. Du skulle se hende den anden aften, hun lavede det der pjat med at sprutte yoghurt på mig. Til sidst sagde jeg fast (uden dog at hæve stemmen): "Jeg vil ikke have det, mor bliver sur" - Ok, måske ikke det smarteste at sige, men jeg fik bare nok. Men det at jeg sagde "mor bliver sur" gjorde hende bare helt ulykkelig. Virkelig forfærdeligt at se hendes ansigtsudtryk ændre sig fra storgrinende til mundvigende nedad, tårer i øjnene og så ulykkelig gråd. AV, det gjorde ondt på mor

Hvorfor er det så forkert at sige at du bliver sur? For det gør du jo.

Jeg synes det er fint at man forsøger at slippe uden om skæld ud, men jeg tror altså også man skal passe på med at være alt for 'skælde-ud-forskrækket', ikke at jeg mener at man skal råbe og skrige af sine børn, men jeg tror altså ikke de tager skade af en hævet fast stemme en gang i mellem når de virkelig går over grænsen. Umiddelbart virker det jo ikke rigtig til, at omvendt psykologi virker på hende, når hun bare griner af dig, og forsætter med det hun er igang med?

Anmeld

27. januar 2014

Karina84

Janne T. skriver:

Ja eller 100000! Jeg er bare ikke meget for at hæve stemmen.. Vi praktiserer ikke rigtig skæld ud herhjemme, men arbejder ud fra positiv pædagogik. Du skulle se hende den anden aften, hun lavede det der pjat med at sprutte yoghurt på mig. Til sidst sagde jeg fast (uden dog at hæve stemmen): "Jeg vil ikke have det, mor bliver sur" - Ok, måske ikke det smarteste at sige, men jeg fik bare nok. Men det at jeg sagde "mor bliver sur" gjorde hende bare helt ulykkelig. Virkelig forfærdeligt at se hendes ansigtsudtryk ændre sig fra storgrinende til mundvigende nedad, tårer i øjnene og så ulykkelig gråd. AV, det gjorde ondt på mor

Ej det maa heller ikke ha været sjovt  Tror faktisk aldrig jeg har brugt den med at "mor er sur", for det forstaar de altsaa mere end man regner med.

Men jeg maa altsaa give Lotus.. ret, jeg kan ikke se at det at man hæver stemmen en smule skulle gøre noget skade. Nogle børn forstaar/reagerer bare ikke den positive pædagogik, og saa maa man jo prøve noget andet. Som sagt siger jeg ikke man skal raabe og skælde og smælde, men en hævet bestemt stemme, naar man har forsøgt det andet er par gange, det ser jeg intet galt i.

Kan nævne et eksempel som jeg har tæt paa, hvor det netop er gaaet helt galt, fordi der ikke er blevet sat tydelige grænser og det har været alt for "lala" agtigt. Men den tager vi ikke her, men vil meget skrive med dig paa fb om det, hvis du har lyst. Tror maaske du ved hvad jeg snakker om allerede 

Men respekt for dem der kan vise vejen, og sætte grænser, sige nej osv. til en 2-3 aarig uden at det er nødvendigt at hæve stemmen en smule, for det kan sikkert lade sig gøre 

Anmeld

27. januar 2014

Taco78

Profilbillede for Taco78
Janne T. skriver:

Rose er nu 2 år og 3 måneder, og for snøvsen da. Indenfor de sidste par uger er hun bare ramlet ind i den alder hvor hun enten

Et par eksempler:

I dag afleverer jeg hende og James i VS. Jeg parkerer søskendevognen, tager hende ud og stiller hende på jorden, og tager James op på den ene arm, tasken på den anden. Så skal vi gå hen til indgangen. Det blæser og fyger med sne, James begynder at blive ked, men hun vil IKKE gå med. Hun har travlt med at samle sne op og kaste med det, og det er da også skægt, men ikke når vi har James, som skal ind i tørvejr. Bliver ved med at bede hende om at gå med, men hun vil ikke. Jeg kan ikke løfte hende, da jeg har James på 1 arm og en taske på den anden, og da jeg går hen til hende kaster hun sne på mig. Siger igen hun skal gå med, men ender med at måtte puffe hende i ryggen til vi er henne ved indgangen. Da jeg åbner døren, vil hun ikke gå med ind, men bliver ved med at stå og samle sne op og kaste det ind i indgangspartiet.

Andet eksempel:

Hun får en skål yoghurt inden hun skal i seng. For et par dage siden nøs hun med yoghurt i munden, jeg kom til at grine, og nu er det så sjovt synes hun at sprutte med vilje med yoghurt i munden så det ryger ud af munden. Jeg beder hende lade være, hun fortsætter. Så begynder hun at sidde og slå mig på armen med hendes ske fyldt med yoghurt, og jeg beder hende stoppe. Jeg prøver "omvendt psykologi" og roser hende for at sidde så pænt når hun lader være, men hun fortsætter. Begynder at sætte fødderne på bordet, og når jeg beder hende stoppe griner hun af mig og sætter fødderne op igen.

Jeg tror det der er mest irriterende er at hun synes det er sjovt! Og jeg er ikke født med verdens længste lunte, så jeg bliver virkelig irriteret! Jeg gør mit bedste for at have et "straight face" og ikke vise det, og jeg råber ikke af Rose, men jeg kan ikke undgå at lyde irriteret fra tid til anden, når hun har været på tværs i flere timer.

Hvordan håndterer man den alder og de situationer? Og jeg vil gerne høre svar fra andre, som ikke har en engels lunte, og som ved hvordan det er, når de små trolde bare får presset en så langt ud, at man har lyst til at gå hjemmefra

Jeg er bare træt af at føle at hverdagen er blevet en lang remse af "nej nej nej nej nej, det må du ikke", og jeg er træt af at gå og være irriteret, for jeg elsker jo at være sammen med en lille trold  

Åh ja, de kære små
Jeg skriver lige et godt råd senere - lige nu er der 3 unger, der vil have deres moar

/ Taco78 

Anmeld

27. januar 2014

Alberthe_iben

Janne T. skriver:

Et par eksempler:

Andet eksempel:

Først får du lige en da jeg udemærket forstår din frustationer over dette. Vores datter på 2 år og 9 måneder er nøjagtig lige sådan!

Her hjælper det at give konsekvenser. Altså spyttede hun yoghurt eller slår med skeen, ville jeg fjerne yoghurt, tag skeen og sætte hende ned på gulvet. Så er hun færdig med at spise! Gøre resten af natte ritualet og putte hende.

Og det der er skide svært i dette er at ignorere deres gråd. For de første mange gange når de bliver kede har jeg især, rigtig svært ved at lade hende græde, men heldigvis er farmand bare det meget mere standhaftig end jeg, og det viser sig sjovt nok gang på gang at det virker... I hvert fald på vores pige!

Hvad angår at hun ikke ville gå med ind med lillebror, tænkte jeg på... kan man give hende sele på i søskendevognen og lade hende sidde i den mens du lynhurtigt aflevere...? Ved ikke om du kan se hende indefra eller hvordan, men så hun bare ikke får den mulighed for at gøre modsat dine beskeder.

I hvert fald, så ved jeg hvad du snakker om, når lunten er kort og man bare føler at sit 2 årig barn løber om hjørner med en.

Stort kram fra mig

Anmeld

27. januar 2014

Bshizzle

ÅRH hvor jeg dig kender det!! 

Selv idag! 

Vi var alle ude og handle ind til aftensmad, men allerede da min dreng på 2 år kommer ud af bilen, så råber han "Mig løbe...!!" 

Hvor jeg så griber hans arm og siger "Nej! Der kører biler her.. Hold Far i hånden!". 

Men det nægter han!!! 

Og så vælger han at skrige hele vejen ind i Netto og mens vi er der inde 

Bad ham om at høre efter og holde i hånden og op i vognen! 

"nej gider ikke...!!!!" 

Endte med jeg syntes det var alt for pinligt og tog ham under armen og ud i bilen 

- Nej!

- Nej gider ikke!!

- Dumme! 

- Dumme idiot (har han desværre hørt fra hans Fætter på 3 år) 

- Vil ikke! 

Det er nogle af de ord han bruger og til tider ender det med vi bare ligger ham i seng eller som jeg.. Dropper at handle! 

Men ellers er han meget rolig og Mor's kælefis! 

Tror han er i trodsalderen/Tigerspring? 

Og kan/vil selv! 

Anmeld

27. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi er også de heldige vindere af et komplet umuligt barn pt. 2,3år ligesom rose og agerer ligesom hende. Sprutter mad ud, nægter at gå og vil samtidig ik i klapvogn, vælter koppen med vilje og fejer rundt i det med hænder og arme bagefter, smider med maden og legetøjet oog såå videre. 

Her hjælper INTET. Den positive tilgang bemærker han knapt, den strenge tilgang bliver enten ignoreret eller grint a.  Synes det er sindssygt svært når intet virker. 

Eks fra idag. vi spiser aftensmad og X spiser egentlig fint, dog en del mere med fingrene end hvad der er nødvendigt. Roser ham for at spise ordenligt osv. Pludselig vælter han koppen med vand (med vilje) og skubber maden ud i pølen og begynder at tvære det rundt med hænderne. tager med det samme tallerknen fra ham, mens jeg siger strengt NEJ og "så siger vi tak for mad!" Tager ham ned fra stolen og kigger på ham mens jeg forklare at DET gider mor og far ikke at have. X's reaktion, smil og "mor brusebad nu?" "min suut???" Mens han kigger på 117 andre ting end mig!  Aaaaaaaarrrgh!!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.