anjamichell@gmail.com skriver:
Jeg ta'r den i opløbet 
Min søn vil gerne ha' festen. Han gider bare ikk gå til præst og gå i kirke. Det er tradition i vores familie. Alle andre er konfirmeret så det skal mine børn også. Vi er ret traditionsbundne og det vil jeg gerne ha' mine børn også bli'r opdraget til at være.
Det er efter min mening vigtigt at holde fast i traditioner, for jeg synes efterhånden folk er alt for ligeglade med alle de ting vores "forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv har gjort for at holde dem i hævd.
Idag sætter børn ikk pris på ret meget og alt går op i penge gaver fester osv. Derfor mener jeg det er væsentligt for mine børn at kende det dybere grundlag for konfirmationen. Jeg vil vædde på at hvis vi spørger børn der ikk bli'r "tvunget" til kirkekonfirmation, ikk aner hvorfor man bli'r konfirmeret?! Det er da synd?!
Til gengæld er non- firmation helt uforståeligt for mig
mine børn behøver ikk tro på Gud for det gør jeg heller ikk selv, men vi tror på at der findes "noget". Ingen konfirmation, ingen fest 
Jeg elsker at ha' konfirmationsbillede fra jeg blev konfirmeret osv med mine klassekammerater.... Sammenholdet, blå mandag, alt det.... De skal være en del af fællesskabet som de andre
Jeg ville ikk selv være den oplevelse foruden selvom jeg måske selv synes det var lidt irriterende og latterligt da det var mig selv der skule konfirmeres 

Så det unge menneske skal ikke bekræfte og selv tage stilling til sin dåb og sin tro - hvilket er den EGENTLIGE tradition - men konfirmeres, fordi oldemor og bedstemor også blev det? Det er jo bare at forfladige den egentlige hensigt og dermed ødelægge grundlaget for traditionen.
Hvis et af mine børn ikke troede på Gud overhovedet, ville jeg slet ikke høre tale om, at han eller hun skulle stå i kirken på en løgn. Jeg ville i den grad respektere og være stolt af, at han/hun selv tog stilling i stedet for at gøre, som jeg dikterede.
Og du har helt ret i, at de er meget unge til at tage stilling, men derfor er der da så meget større grund til at støtte dem, når de vælger at gå imod strømmen.
Anmeld