Ved ikke hvad jeg skal gøre med min hidsigprop!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2014

lineog4

Før Linus ville jeg have sagt: et barn der er frustreret skal man kramme og berolige, de skal mærke man tager ansvaret på den gode måde og man elsker dem. Jeg har altid haft et motto ingen af mine børn må være kede af det alene og de skal op på mit skød.

men men men så fik jeg Linus, og han har temperament, er en prima donna og er dybt forkælet (også af sine søskende). Når han bliver rasende er det værste jeg kan gøre at tage ham fysisk, jeg skal ikke kramme ham men give ham tid. Jeg fortæller ham dig hvis der er noget i hans raseri jeg ikke acceptere fx ødelægge ting. Og jeg ville også flytte ham hvis han gjorde skade på sig selv. Men til trods for der strider mod det jeg tror på, så må jeg lade ham være til han giver signal (han hoster) så kan jeg hente ham. Det tager sjældent mere end et minuts tid før han er parat, men det er verdens længste minut.

Du kender din søn bedst, hvordan reagerer han hvis du tager ham og krammer ham. Går hans i flitsbue og skriger højere, eller kan du mærke han slapper mere af? Kigge ham i øjenene ville jeg aldrig gøre, for de at have øjenkontakt er et krav til det andet menneske, jeg ville heller ikke fortælle ham hårdt at han skal holde op. Jeg ville enten kramme og anerkende eller give lidt tid - alt afhængig af hvem han er

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2014

MorT3Banditter

Anonym skriver:

Har efterhånden fået mange råd. Kan bare ikke vælge hvilken en jeg skal "afprøve" først. Hvad er jeres mening?

Sagen er at jeg har en barn på 15 mdr - en dreng. Han har et vældig temerament. Når det ikke går efter hans hoved, bliver han så sur at han slår sig selv i panden med sin knytnæve, eller slå sit hoved gentalige ind i fx køleskabet eller bordet. Han ligger sin også ned på gulvet og sparket med arme og ben, imens han slår hans hoved ned i gulvet igen og igen...

De råd jeg har fået indtil videre er: (sig hvilken en du ville vælge eller om der er et andet råd du ville følge)

Råd et: afled ham med noget andet. Har prøvet den et par gange. Men det er ikke let. I hans galskab har han lukket øjne og de eneste jeg kan aflede ham med er kagedåsen som jeg ryster med. Men er det så ikke ligesom at han får en "godbid" for hans vrede??

Råd nr. to: Tag fat i begge hans arme, og kig dybt ind i hans øjne, men jeg fortæller i en hård tone at det bare ikke er iorden at opfører sig sådan. ..... syntes ikke at jeg kan få mig selv til det!!

Råd nr. tre: inogere ham og så stopper han når han ser at han ingen opmærksom får. hmmmm..... tænker på alle de blå mærker han får, hvis jeg ikke griber ind som hver gang.

Det jeg gøre nu er : sidder en hånd mellem .. gulv... køleskab.. bord.. eller hvad det nu er ... så at han ikke slår sig... og lader ham får hans vrede ud.. og så når han er færdig, tager jeg ham op i mine arme og trøster ham.

WHAT TO DOOOO??? føler mig som en dårlig mor. Der er mange der har sagt at det er min skyld. At jeg ikke har opdraget ham ordenligt!!

Jeg har også en dreng som reagere på den måde på et tidspunkt. (grundet skilsmisse mellem mor og far) 

Men jeg var også helt lost omkring hvordan jeg skulle tackle ham. Prøvede at aflede ham, hvilket ikke hjalp.
Prøvede at stoppe ham, hvilket gjorde det værre.
Prøvede at fortælle ham at det han gjorde var da noget dumt noget, hvilket ikke hjalp.

De to ting som hjalp her var at jeg ignorerede hans udbrud af og til og andre gange, hvis jeg kunne få kontakt med ham, sætte jeg mig ned i hans øjenhøjde og sagde at jeg godt kunne forstå at han var sur, frustreret, ked af det og alle de følelser der nu rasede ud af ham. Han brugte nemlig også vod imod sig selv og det var virkelig ikke sjovt at skulle stå og se på men det må åbenbart være deres måde de ligesom afreagere på. Så må man finde balancen i måske at kunne undgå de reaktioner de får. Inden at de flipper ud, så lige finde ud af hvorfor han flipper og om du hurtigt at få det stoppet med afledning.

Det skal nok gå over, det er jeg sikker på 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.