Ved ikke hvad jeg skal gøre med min hidsigprop!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2014

roenlund

Jeg synes faktisk ikke det er helt galt det du gør, sidde sammen med barnet og evt sprogligt anderkende at jeg kan mærke at du er vred og så trøste og kramme bagefter... hvis du kan trøste i dine arme ville jeg måske også gøre det, men når min søn er vred har han ikke lyst til trøst før han lige har raset af, jeg siger altid til ham at det er ok at være vred/sur men at det ikke ændre beslutningen (han bliver næsten kun sur hvis han for nej til noget) og så holde fast i den beslutning man har taget så han ved at hans udbrud ikke hjælper...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2014

MorDk

Wauw! jeg er godt nok overrasket over hvor mange der hælder til rpd nr. 2 og råd nr. 3 

Anmeld

24. januar 2014

Sitrani

Anonym skriver:

Har efterhånden fået mange råd. Kan bare ikke vælge hvilken en jeg skal "afprøve" først. Hvad er jeres mening?

Sagen er at jeg har en barn på 15 mdr - en dreng. Han har et vældig temerament. Når det ikke går efter hans hoved, bliver han så sur at han slår sig selv i panden med sin knytnæve, eller slå sit hoved gentalige ind i fx køleskabet eller bordet. Han ligger sin også ned på gulvet og sparket med arme og ben, imens han slår hans hoved ned i gulvet igen og igen...

De råd jeg har fået indtil videre er: (sig hvilken en du ville vælge eller om der er et andet råd du ville følge)

Råd et: afled ham med noget andet. Har prøvet den et par gange. Men det er ikke let. I hans galskab har han lukket øjne og de eneste jeg kan aflede ham med er kagedåsen som jeg ryster med. Men er det så ikke ligesom at han får en "godbid" for hans vrede??

Råd nr. to: Tag fat i begge hans arme, og kig dybt ind i hans øjne, men jeg fortæller i en hård tone at det bare ikke er iorden at opfører sig sådan. ..... syntes ikke at jeg kan få mig selv til det!!

Råd nr. tre: inogere ham og så stopper han når han ser at han ingen opmærksom får. hmmmm..... tænker på alle de blå mærker han får, hvis jeg ikke griber ind som hver gang.

Det jeg gøre nu er : sidder en hånd mellem .. gulv... køleskab.. bord.. eller hvad det nu er ... så at han ikke slår sig... og lader ham får hans vrede ud.. og så når han er færdig, tager jeg ham op i mine arme og trøster ham.

WHAT TO DOOOO??? føler mig som en dårlig mor. Der er mange der har sagt at det er min skyld. At jeg ikke har opdraget ham ordenligt!!

jeg har selv en lille pige med meget temperament.. Hun er 2,7 år

Når hun får "anfald" sørger jeg for at få hendes opmærksomhed, holde om hende eller få øjenkontakt, hvis det er muligt, og så siger jeg stille og roligt "Jeg kan se at du er sur og vred/ked af det! Det er okay.. Men du skal tage dine støvler af!"

Og sådan siger jeg hver gang hun hidser sig op.. Hun banker ikke hovedet ind i noget, men tænker også at du kan bruge det til din søn alligevel... Det er vigtigt at man anerkender børns følelser, uanset om de er positive eller negative, accepterer deres måde at vise det på, og fortælle at man har set hvad de viser I de tilfælde hvor din søn er destruktiv mod sig selv tænker jeg at du skal sige "Jeg kan godt se at du er sur, men jeg vil ikke ha at du slår dig!" og så tager du ham op og trøster så godt du kan, imens du stille og roligt forklare situationen og gengiver hvad der er sket, fx "Mor bad dig om at stoppe med XXX, men det ville du ikke, og så blev du vred og ked af det. Det var ikke sjovt, men det er okay!" og bare sidde med ham til han falder til ro H is han ikke vil sidde hos dig, så accepter det og giv ham lov til at dampe af..

Den metode virker hver gang herhjemme.. Så længe man holder ved og blir ved med at insistere, samt er helt rolig i situationen

Anmeld

24. januar 2014

VIPpigen

Har slet ikke stemt. For jeg er helt enig med Mom.

hold ham, og kram ham. Inden Lilje fik sprog var det sådan jeg gjorde. Hun kunne også have nogen flip uden lige, virkelig hvor man næsten tænker at enten smadre hun hjemmet, eller ødelægger sig selv. Det hjalp at erkende hendes følelser... Og holde hende fast, på den gode måde... Ikke kvæle, men du skal selv trække vejret dybt, så din puls er rolig, snakke stille med ham, og erkende at Han er sur fordi...............' 

Det tog lidt tid før jeg lærte hvordan jeg skulle takle det... Og specielt finde ud af hvordan jeg holder om hende, uden både hun og jeg føler jeg klemmer livet ud af hende... Og uden nogen af os kommer til skade. For de har satme kræfter selv i den lille størrelse

Anmeld

24. januar 2014

Wimmie

Anonym skriver:

Har efterhånden fået mange råd. Kan bare ikke vælge hvilken en jeg skal "afprøve" først. Hvad er jeres mening?

Sagen er at jeg har en barn på 15 mdr - en dreng. Han har et vældig temerament. Når det ikke går efter hans hoved, bliver han så sur at han slår sig selv i panden med sin knytnæve, eller slå sit hoved gentalige ind i fx køleskabet eller bordet. Han ligger sin også ned på gulvet og sparket med arme og ben, imens han slår hans hoved ned i gulvet igen og igen...

De råd jeg har fået indtil videre er: (sig hvilken en du ville vælge eller om der er et andet råd du ville følge)

Råd et: afled ham med noget andet. Har prøvet den et par gange. Men det er ikke let. I hans galskab har han lukket øjne og de eneste jeg kan aflede ham med er kagedåsen som jeg ryster med. Men er det så ikke ligesom at han får en "godbid" for hans vrede??

Råd nr. to: Tag fat i begge hans arme, og kig dybt ind i hans øjne, men jeg fortæller i en hård tone at det bare ikke er iorden at opfører sig sådan. ..... syntes ikke at jeg kan få mig selv til det!!

Råd nr. tre: inogere ham og så stopper han når han ser at han ingen opmærksom får. hmmmm..... tænker på alle de blå mærker han får, hvis jeg ikke griber ind som hver gang.

Det jeg gøre nu er : sidder en hånd mellem .. gulv... køleskab.. bord.. eller hvad det nu er ... så at han ikke slår sig... og lader ham får hans vrede ud.. og så når han er færdig, tager jeg ham op i mine arme og trøster ham.

WHAT TO DOOOO??? føler mig som en dårlig mor. Der er mange der har sagt at det er min skyld. At jeg ikke har opdraget ham ordenligt!!

Synes dét du gør nu er det rigtige 

Synes de skal have lov til at få afløb men naturligvis uden at skade sig selv.

Anmeld

24. januar 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Har efterhånden fået mang.  bare ikke vælgeoogså.lken en jeg skal "afprøve" først.  er jeres mening?

Sagen er at jeg har ebarn på 15 mdr - en dreng. Han har et vældig temerament. Når det ikke går efter hans hoved, bliver han så sur at han slår sig selv i panden med sin knytnæve, eller slå sit hoved gentalige ind i fx køleskabet eller bordet. Han ligger sin også ned på gulvet og sparket med arme og ben, imens han slår hans hoved ned i gulvet igen og igen...

Sætter du ord på for ham?

Bliver han f.eks sur over at han ikke må åbne køleskabet, så prøv at sig

" jeg vil ikke ha du leger med køleskabet."

og distraher ham med noget andet f.eks hvis han bliver sur. 

"Jeg kan se du bliver rigtig sur over du ikke må åbne køleskabet, men se du må gerne åbne det her skab"

imens du siger det, så hvis det også med kroppen. Tag ham væk fra køleskabet og hvis ham hvordan er skabet.

Og det kan du overføre til andre situationer også.

Den er rigtig svært fra den alder din

Anmeld

24. januar 2014

Masig

Vores dreng bliver også tit frustreret, især hvis han er træt... Og så bliver han også sindssygt hidsig... Han slår sig ikke, men kaster med tingene og skriger/græder virkelig højt og inderligt.... Det eneste der virker her er omsorg, kram og opmærksomhed... Han er frustreret og har brug for at vi viser at vi forstår det og vil hjælpe ham.... Nogle gange er det jo svært at smide alt hvad man har i hænderne, fx hvis man står og laver mad, men så må man prøve at tale roligt og afslappet til dem, selvom det kan være svært, da man selv bliver lidt frustreret... Vores dreng er 18 mdr...

det har efter min mening intet med dårlig opdragelse at gøre i den alder, det er en del af deres udvikling. De begynder at blive mere bevidste om hvad de vil og ikke vil, men kan stadig ikke rigtigt kommunikere det ud, og så bliver man jo frustreret og hidsig... Ville vi andre jo også blive.... 

Så tror det er helt normalt i den alder, og tror bare du skal prøve at give ham omsorg lige nu. Han er ikke gammel nok til at forstå at du skælder ud eller ignorere ham....

Anmeld

24. januar 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
sommerbarn<3 skriver:

Sætter du ord på for ham?

Bliver han f.eks sur over at han ikke må åbne køleskabet, så prøv at sig

" jeg vil ikke ha du leger med køleskabet."

og distraher ham med noget andet f.eks hvis han bliver sur. 

"Jeg kan se du bliver rigtig sur over du ikke må åbne køleskabet, men se du må gerne åbne det her skab"

imens du siger det, så hvis det også med kroppen. Tag ham væk fra køleskabet og hvis ham hvordan er skabet.

Og det kan du overføre til andre situationer også.

Den er rigtig svært fra den alder din

Okay den slettede lige halvdelen af den roman Jeg havde skrevet. Du får den lige i kort version 

Nå men vælg dine kampe, stå fast ved dit nej, sæt ord på hans følelser/situationen og afled.

Anmeld

24. januar 2014

kbm1

har ikke læst hele tråden

det lyder måske underligt, men har du aldrig selv prøvet at være så sur/frustreret at du slog en hånd i væggen eller skreg af vrede??..

ikke at det noget jeg gør ofte men kan da især huske i mine teenage år at kunne blive hidsig på forældrene.. og hvis man så samtidig var ked af det

hvordan ville du ønske omverdenen reagerede på din frustration hvis det var dig der gjorde det din dreng gør??

tror jeg personligt gerne ville holdes om og trøstet... indtil det var "ovre"

bare mine tanker

håber du finder en løsning for jer

Anmeld

24. januar 2014

ano14316

Anonym skriver:

Som udgangspunkt ville jeg vælge nr 3..

Og så tror jeg engang i mellem at jeg ville blive så frustreret at jeg kom til at ty til nr. 2 ..

Men tror det vil være hurtigst overstået med nr. 3..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.