Jo - det er rigtigt, at der er rigtig mange steder, man bærer skoleuniform, og det er da også en elendig form for hykleri. - At klæde børn ens for at skjule, at de er forskellige. Jeg har boet hos en fam. i England og været med deres gymnasiedatter i katolsk skole. De unger var da ganske udmærket klar over, hvor deres forskelligheder - både i økonomisk baggrund og i intellektuel potentiale lå - ift. hinanden.
Dét kan intet ens tøj skjule - og det er udelukkende et mislykket forsøg på at ensrette og indrette.
Jeg har også været ansat ved et lokalt gods, hvor familiens døtre blev sendt på Herlufsholm. Når de nogle gange var hjemme i weekenden, græd de som piskede, når de skulle afsted igen. De har aldrig nævnt deres uniformer som noget, de var kede af - men hele den ensretning og upersonlighed, de gav udtryk for, at de var kede af - den er jo et udslag af bl.a. uniformerne, at der var regler for, hvad de måtte have i deres skabe, - at det ikke var acceptabelt at man klatrede i træer og kiggede på biller under stenene (som de var vante til at gøre derhjemme) - og især, at det var noget de var tvungne til.
Nå - det var måske et sidespor..
Jeg ved godt, det ikke er noget mellemøstligt påhit, at man skal se ens ud - ej heller, at man skjuler sit hår eller står på lige rækker.
Min pointe var, at man over hele verden udsætter børn for forskellige ting, man tror på, er godt for ungerne.
Jeg mener ikke, det giver nogen et blomstrende liv at blive kastet ud fra 5. sal, blive trukket under vand, blive tvunget til at være ens udseende med alle andre eller at drikke 2l. soyamælk med økologisk rucola og speltpanerede tofubidder hver dag. Men hvis ens forældre har gjort noget (vi andre finder mærkeligt) med fuldt overlæg - og fordi, dé vil deres børn det bedste, så tror jeg i længden, de børn er bedre stillede, end de børn hvis forældre bare er jævnt ligeglade med, hvordan deres børn vokser op.
Dét var mere eller mindre pointen.
- Helle
Anmeld