Valg af pasningssted?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2014

Dorthe1986

Jeg har aldrig været i tvivl: dagpleje det nære og hjemlige er er stort plus for mig når det kommer til at de små skal ud i verden første gang - tænker at overgangen fra at gå hjemme med mor er lidt blidere ved dagpleje. Og min søn er endda en dreng med krudt i rumpen og han er mega social, siger hej til alle hele tiden , alligevel har det været perfekt med en lille gruppe. De har så været til gymnastik og legestue hver uge, hvor de har mødtes med andre dagplejere.

Min tanke er også lidt, at når man nu ikke har mulighed for at gå hjemme med dem i længere tid, så er dagplejen, i min optik, det bedste alternativ

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2014

M &.I

Hej

Hvilke tanker gjorde I ang pasning af jeres barn? Dagpleje, vuggestue eller integreret vuggestue/børnehave...

fordele vs ulemper

og hvor gammel er/var jeres lille pus, da de startede?

min søn er 18 mdr og jeg passer ham selv jeg har pasning af egen barn...  han skal i børnehave når han er 3 år

Anmeld

8. januar 2014

AnthonsMor

lau85 skriver:

Hej

Hvilke tanker gjorde I ang pasning af jeres barn? Dagpleje, vuggestue eller integreret vuggestue/børnehave...

fordele vs ulemper

Hej!

Da Anthon blev født skrev jeg ham op til et par vuggestuer, hvor i blandt jeg valgte en, der har aftenåbent, altså åbent helt til 18.45 hver dag - og det er ret vigtigt, da jeg arbejder i butik, når jeg ikke er på barsel

Derudover har jeg altid været til vuggestuer, da en dagplejemor selvfølgelig kan blive syg, også skal børnene flyttes til en anden dagplejemor i den periode.. I en vuggestue er der altid en anden pædagog til at tage over, og de skal ikke flyttes rundt med, bare fordi nogen er syge

Anthon startede i mandags, og han bliver 10 måneder nu her d. 20

Anmeld

8. januar 2014

Wimmie

lau85 skriver:

Hej

fordele vs ulemper

Vi var enige om vuggestue og fandt hurtigt én vi begge kunne lide med det samme. Det er en privat integreret VS med en fin nomering og VS fra 0-2 år, småbørnsgruppe fra 2-3 år og børnehave fra 3-5 år 

Deres åbningstider er 6.15-17.00 alle dage og der er mulighed for flekstider og 40 timer, 30 timer eller 25 timer, hvilket er dejligt for da jeg gik i skole var vi nødt til at have 40 timer men nu hvor jeg er på barsel er vi gået ned på 25 timer 

Min datter var 11 mdr. da hun startede dernede - hun er nu 2 år og startet i småbørnsgruppen 

Anmeld

8. januar 2014

Miss BananaHammock

lau85 skriver:

Hej

fordele vs ulemper

Vi valgte vuggestue som første prioritet og dagpleje som anden og ønskede en plads til jeg skulle starte på job/studie. Der var han 8 mdr. Først fik vi dp, men inden han startede, var vi så heldige at få en vs plads.

Vi har valgt vuggestue fordi vi gerne vil undgå at ende i perioder med gæstedagplejer. I vuggestuen kender min søn alle pædagogerne, især fordi han er vågen når de andre sover, også er han med rundt og hygger med de pædagoger der ikke er på pause. Nu her har der været skift af pædagogerne på stuen og fordi han kendte dem i forvejen, har det ikke været et problem. Havde det være en dagplejer der blev sygemeldt, ville skiftet måske have være mere mærkbart, fordi han så skulle i gæstedagplejer.
I vuggestue har de lækker madordning, hvor han får sund, varieret og virkelig god mad hver dag. Så skal jeg ikke bekymre mig hvis han ikke gider spise andet end kartofler og gulerødder hjemme til aften, eller hvis han er for træt til at spise.
Jeg kan generelt godt lide at han er omgivet af masser af børn og voksne og at alle har en uddannelse til at varetage børnepasningen. Jeg tror at vuggestuen forberede ham rigtig godt på børnehaven.

Jeg siger ikke at dagpleje er skidt - dagplejen har mere frihed til at tage ud med børnene, og får man en dagpleje der bare passer til ens barn, så kan det være virkelig fantastisk. Og de har helt sikkert også god mad osv.

Der er for og imod begge dele.

Anmeld

8. januar 2014

modesty

lau85 skriver:

Hej

fordele vs ulemper

Vi valgte integreret institution.

- jeg ville rigtig gerne have en integreret, da jeg godt kan lide tanken om at han er det samme sted indtil han skal starte i skole. 

- den ligger lige på den anden side af gaden.

- jeg er ikke så vild med tanken om at DP er alene med børnene - altså intet opsyn, ingen anden til at rette på "dårlige vaner" o.s.v. Har venner med dårlige erfaringer. 

- kan godt lide at der i VS er en målrettet pædagogisk tilgang.

- man undgår gæste-dp.

Der er helt sikkert også mange gode ting at sige om DP, men VS er mere min stil.

Han startede da han var 10 mdr. Jeg synes at det var tidligt, men vi havde ikke råd til at vente - barslen var slut og jeg skulle tilbage i arbejde. Og jeg var også MEGET klar til at begynde at arbejde igen. Heldigvis gik det rigtig godt.

Anmeld

9. januar 2014

CaWi

lau85 skriver:

Hej

fordele vs ulemper

Vi valgte DP til vores, da han kan være et meget følsomt barn. Han havde det svært ved fremmede personer, og der skulle stuktur og ro til for ham.
Han startede da han var 9 mdr

Anmeld

9. januar 2014

Mor til Majbørn

Jeg var mest til dagplejer, men der er så også en fast syge/ferie-dagplejer her i vores område, så det har ALDRIG været et problem ved sygdom eller ferie.

Vi valgte dagplejer fordi det føles lidt som at aflevere ham ved en reserve-mor. Jeg har selv været et afleveret-først-hentet-sidst-barn, og dagplejen føltes mindre institutions-agtigt end vuggestuen.
Og det er et helt kanon børne-hold der er der i øjeblikket, så det er superfedt.

Selvfølgelig sladrer dagplejerne også indbyrdes, men det rager mig nu en høstblomst - det tror jeg egentlig også pædagogerne i en vuggestue gør.

Vores dreng startede da han var 8,5 mdr.

Anmeld

9. januar 2014

Zelinasmor

lau85 skriver:

Hej

fordele vs ulemper

Vi valgte dagpleje til vores datter, fordi at jeg mener der er mere fokus på det enkelte barn i en dagpleje. (Husk at det bare er MIN holdning). De er 4 børn i dagplejen og hver dag bliver der lavet sjove ting. De går i legestue hvor de mødes med de andre dagplejere og deres børn 1 gang i ugen. Og de er også på besøg rundt ved hinanden. Min datter er en anelse sensitiv, så jeg tror det har været den bedste løsning for hende, da vuggestuer har mange flere børn som hun skulle forholde sig til.

I en vuggestue er pædagogerne jo som regel uddannet hvor en dagplejer ikke nødvendigvis har en uddannelse. Men de er på kursuser løbende og er blevet godkendt til at passe børn. Så jeg er helt tryg ved at aflevere hende.

Hun startede da hun var 8½ måned, da jeg skulle starte på min uddannelse igen. 

Anmeld

9. januar 2014

Tvebakken

Kay skriver:

puhh jeg er pædagog... så jeg var ude og kigge en masse stæder for at snuse lidt til deres pædagogiske tilgange... 

vi valgte vuggestue i en intrigeret, da vi havde en ide om at vores datter ville være en pige med krudt i bagdelen og havde brug for en masse børn og leg og vi havde ret... 

vi har en meget social pige der ikke ville kunne nøjes med 3 andre børn og 1 voksen... vi har det barn du møder i netto der siger hej til ALLE og hvis du ik svare så gentager hun det gerne 1000 gange for at være sikker på du forstod det 

vuggestue eller dagplejer det er en smags sag hvis du spørg mig... tror du dit barn bliver en stille mus der har brug for, en rolig hverdag uden for mange mennesker og den samme voksen hver dag, så vælg en dagplejer... 

vi valgte intrigeret fordi hendes venner fra vuggestuen så automatisk vil følge med "op" i børnehaven, så hun vil kende dem hun kommer i børnehave med. de er på samme legeplads så hun kender også de voksne fra børnehaven, det giver hende større tryghed i skiftet og giver mindre indkørrings tid... 

håber du kunne bruge det til noget 

Hejsa,

Jeg kan godt følge dig lidt. Og så ikke helt alligevel. Jeg har haft 3 krudtugler som din - og de har alle 3 gået i dagpleje - hvilket har været helt fantastisk. Nogle dagplejemødre er super gode til at stimulere selv de aktive og udadvendte - jeg mener ikke, at et sådan barn ikke kan få noget ud af dagplejen. Min yngste vader ind i alle med træsko på, hun elsker sin dagplejemor - og kan ikke vente med at komme derhen om morgenen. Hun er så god til at melde dem til alle mulige aktiviteter, så hun også bliver udfordret.
Jeg er i hvert fald glad for vires valg - selvom jeg har nogle værre krudtugler, der ikke er til at styre på 10 Tønder land. ??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.