MorpåSjælland skriver:
Det ved jeg godt. Er skam selv lærer i næste måned
Men tak fordi du oplyste mig om det...
Desværre kan jeg ikke linke til undersøgelsen. Dette generer mig faktisk en hel del da mine ord ellers ikke er bakket op. Men da vi overvejede skole til Izabella faldt vi netop over denne undersøgelse som var lavet af undervisningsministeret og dette var netop også en af grundene til vi valgte at sende hende derop. Jeg må sætte min mand til at finde den når han kommer hjem. (Håber at den stadig ligger der) 
På mange måder er vi nok enige om mange ting og den danske folkeskole har da mange andre muligheder end de private som du netop skriver. Men på vores skole der ligger her i Vordingborg kan jeg da se at der netop er et meget bredt udsnit af befolkningen og ikke kun dem der har råd. Men igen, vi prioriterer forskelligt og jeg synes ikke kun alene-tid med mine børn er vigtigt men også deres basis-uddannelse, netop deres grunduddannelse som har basis enten i folkeskolen eller i de private. Og med den erfaring jeg har, så synes jeg ikke den danske folkeskole kan leve op til de krav..
Sorry. Jeg havde ingen anelse om, at du er lærerstuderende

.
Mht. det dér Steiner-halløj, så har jeg det bare lidt som mange har haft det med Summerhill i England. Jeg synes, konceptet er for løst, og det er også dét, jeg hører fra de forældre, som vælger at flytte deres børn til folkeskolen. De bliver bekymrede, når ungerne i 3. og 4. klasse endnu ikke har åbnet en bog. Det er børn fra R.S. i Vordb. jeg har modtaget.
Jeg vil gerne understrege, at børnene alle har været enormt søde og omgængelige og langt mere kreative og idérige, end det er tilfældet for gennemsnittet af børn, men de har vitterligt ikke kunnet læse eller regne alderssvarende. Dansk og matematik er ikke livets orakel, men det hjælper gevaldigt at kunne læse og regne, når man bevæger sig rundt i landskabet - også selvom man kun er 9 år.
R.S. har den klare fordel, at klassekvotienten er så lav. Jeg så den også gerne sænket betydeligt i folkeskolen.
Skolens samlede størrelse mener jeg også har en indflydelse på, hvor trygt og godt et læringsmiljø børnene oplever.
Jeg arbejder på en skole med ca. 170 børn fordelt på både normalklasser og en enkelt specialklasse. Børn og voksne kender alle hinandens navne - der er tradition for, at de større børn tager hånd om de små, og således oplever vi stort set ikke mobning.
Vi arbejder enormt meget med holddannelse på tværs af klasserne for at ramme eleverne bedre fagligt.
Vi har en visionær og kreativ leder, der inddrager andre institutioner (børnehave og ældrecenter) i lokalområdet for at rejse midler til at bygge parkområde mv. Alle børn starter skoledagen med 15 minutters motion i hold på tværs af klasserne - udendørs - hver dag. Vi har et kæmpe udeområde med adskillige boldbaner og masser af træer og buske - som ungerne GERNE må klatre i.
Der er så mange ting at reklamere for ved lige netop min skole - og sikkert også mange andre alm. folkeskoler. - Og omvendt kan man finde mange skrækskoler, hvor der intet nyt sker og hvor der intet gøres for at omgås de elendige rammer, hele den offentlige sektor nu engang er underlagt.
Derfor synes jeg, det er så vigtigt, at man besøger den enkelte skole og fornemmer stemningen - ret beset har I vel flere muligheder i Vordb. - lige udover Isl.
Ellers skal dine børn være mere end velkomne på min skole. De behøver kun køre 1/2 time i bus

.
- Helle.
Du behøver altså ikke vende vrangen ud for at finde den undersøgelse