Jer med skolebørn eller børn der starter i næste måned...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2009

Lullaby

Vi har valgt at sende Bella i Rudolf Steiner skole til næste år. Hun er meget fremme og elsker at lære.  Mht Yazmin ved vi ikke endnu, men det finder vi nok ud af til den tíd

Dengang jeg gik i skole var vi 29 og mange blev tabt. Da vi kom i 8 blev vi delt i 3 klasser og det hjalp. Men da var det for sent for mange desværre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2009

Lullaby

og i det hele taget er det jo bare pisseærgeligt at den danske folkeskole skal nedprioriteres på den måde, som den blir! jeg ville i hvert fald syntes det var at foretrække, at mine unger gik med andre unger fra alle samfundslag og verdensdele - og ikke kun dem hvor forældrene har økonomien mere end i orden.
Jamen det er jo ikke kun pga økonomien mange sender deres på privatskole. Vi har blandt andet valgt at gøre det fordi det kreative bliver vægtet højere end den danske folkeskole. Jeg tror også det har noget at gøre med prioriteringer at gøre. En privatskole koster ca 800 (fra dem jeg har undersøgt) om måneden og hvad koster en fritidsplads ikke? Vi kommer til at give 800 om måneden inkl fritidsplads så det er jo ikke dyrt. Og tit får man også søskenderabat

Anmeld

30. juli 2009

karina1980

i min søns klasse er de 21 og de er den største af de 3 kommende 1 klasser, de er fordelt med 11 piger og 10 drenge

Anmeld

30. juli 2009

karina1980

i min søns klasse er de 21 og de er den største af de 3 kommende 1 klasser, de er fordelt med 11 piger og 10 drenge

Anmeld

30. juli 2009

Helle30

Hej Eva - og andre.
Jeg er jo skolelærer, når jeg ikke lige er på barsel.
Jeg har undervist i 8 år, og jeg holder rigtig meget af mit arbejde. Jeg holder af "mine" unger, af deres forældre, mine kolleger og så har jeg en fantastisk leder. Der er intet trivielt ved mit job, og det er jeg glad for - hader rutine. Jeg underviser på Danmarks bedste folkeskole, og jeg kører gladeligt en time hver dag for at komme på arbejde, selvom vores nærmeste nabo herhjemme er en spritny skole med alle de moderne faciliteter.
Det eneste, der indimellem har været ved at knække halsen på mig, er det som du nævner i dit oplæg; Antallet af børn i klasserne.
I den kommune, hvor jeg underviser, kan der dispenseres til op til 32 børn. Det er jo så bare ikke altid børn som dine og mine, der har lært at sidde stille, har fået morgenmad, har madpakke med, har sko på/med, er blevet vaskede (bare inden for den seneste uge), har værktøjet i orden (basal skoletaske) osv.
Desuden placeres der i stigende grad børn i normalklasser, der er aldeles behandlingskrævende og behøver adfærdsregulering og støtte i deres hverdag - uden at der følger den nødvendige støtte med.
Nogle gange er man så "heldig" at det er børn, der sidder passive hen - andre gange drejer det sig om børn, der lader sig forstyrre af andre og derpå går amok og kaster med stole og uddeler knytnæver, baseballbat eller andet der måtte være inden for rækkevidde. Jeg har sågar modtaget et barn med downs, med den forklaring, at blev han bare integreret rigtigt, så ville han kunne klare sig som de andre. Han kunne ikke tørre sig selv bagi efter toilet (4. klasse) og han lå altid under klassens spisebord, hvis der foregik noget fælles.
Under min seneste graviditet måtte jeg dagligt udføre fastholdelse at ét eller flere børn. Min leder havde sagt at jeg, i givet fald, måtte tilkalde en kollega fra naboklassen. - Men det kan jeg jo ikke vente på, hvis et par børn er ved at slå hinanden ihjel.
- Såvidt.... Jeg elsker stadig mit arbejde, men jeg er faktisk glad for - Eva - at du tager emnet op. Der er generelt alt for mange elever i en klasse - læreren har overhovedet ikke den tid, han/hun gerne ville have til den enkelte, og jeg vil gerne være den første (fra en del af den anden side af bordet) til at medgive, at det er skidt.

Mit håb kunne være, at DU har en kanal, hvor du kan gå videre med emnet. Det paradoksale er nemlig, at hvis jeg - eller min faggruppe - forsøger at opponere mod forholdene, så vil det blive opfattet som et fagforeningsemne. - Det er er det selvfølgelig også i sidste ende, men det er lige så meget et spørgsmål om den kvalitet, vi kan præstere i vores uddannelsessystem.

Tak for oplægget! - Helle

Anmeld

30. juli 2009

oo

MorpåSjælland skriver:

Jamen det er jo ikke kun pga økonomien mange sender deres på privatskole. Vi har blandt andet valgt at gøre det fordi det kreative bliver vægtet højere end den danske folkeskole. Jeg tror også det har noget at gøre med prioriteringer at gøre. En privatskole koster ca 800 (fra dem jeg har undersøgt) om måneden og hvad koster en fritidsplads ikke? Vi kommer til at give 800 om måneden inkl fritidsplads så det er jo ikke dyrt. Og tit får man også søskenderabat

nej, det er klart, at det ikke kun er pga økonomien, men det kræver stadig, at man har et vist overskud i sin økonomi for at sende sit barn på privat skole. min mor, der var alene med fire unger på en pædagogløn havde så absolut ikke det overskud at betale 800 kr pr barn - heller ikke minus søskenderabat.
jeg syntes det er langt at foretrække, at poste flere penge i folkeskolerne i forhold til at oprette flere privatskoler.
dog vil jeg sige, at med lige netop rudolp steiner skoler (som jeg også er meget glad for), syntes jeg det er en anden sag, og der vælger man ofte at sende sine børn netop pga det kreative aspekt. de bruger jo en helt anden læringsmodel end i folkeskolerne. jeg kan virkelig godt forstå I har valgt sådan en skole, det ville også være førsteprioritet herhjemme hvis det en dag skulle blive aktuelt

Anmeld

30. juli 2009

Helle30

MorpåSjælland skriver:

Vi har valgt at sende Bella i Rudolf Steiner skole til næste år. Hun er meget fremme og elsker at lære.  Mht Yazmin ved vi ikke endnu, men det finder vi nok ud af til den tíd

Dengang jeg gik i skole var vi 29 og mange blev tabt. Da vi kom i 8 blev vi delt i 3 klasser og det hjalp. Men da var det for sent for mange desværre

Og Steiner holder så ikke to meter på den konto.
Jeg har overtaget 4 børn fra Steiner gennem tiden - og alle fordi, de ikke havde åbnet en bog i hhv. 3 og 4 år. Det være sig dansk eller mat. De har modtaget en undervisning, der var lystbetonet, som deres håbefulde forældre endte med at underkende. Det er vel heller ikke frivilligt, om man vil have børstet tænder - eller?

- Helle

Anmeld

30. juli 2009

Lone Jakobsen

hejsa
bare lige et hurtigt svar på dit sørgsmål.
min søn starter næste måned og jeg mener de er 22 i klassen.
eller var det 42 i alt på de 2 klasser. kan ikke huske det helt. men i hvertfald er vi blevet lovet at de aldrig når op på de 28 som er max antal elever i en klasse.

Anmeld

30. juli 2009

Lullaby

Og Steiner holder så ikke to meter på den konto.
Jeg har overtaget 4 børn fra Steiner gennem tiden - og alle fordi, de ikke havde åbnet en bog i hhv. 3 og 4 år. Det være sig dansk eller mat. De har modtaget en undervisning, der var lystbetonet, som deres håbefulde forældre endte med at underkende. Det er vel heller ikke frivilligt, om man vil have børstet tænder - eller?

- Helle

Men ifølge en undersøgelse der er lavet for et par år siden er 98% af dem der var færdige videre på en videregående udd. Kan den alm. folkeskole matche?
Og den alm. folkeskole har mål, jo tak men de kan da tolkes som man vil. Hvad med de nye for engelsk? Kulturteknik? Hvad er så lige det? Det kan da tolkes som man vil altså.  Jeg siger ikke at Rudolf Steiner er det bedste, ej heller private skoler er. Jeg tror bare på at man som forældre, hvis man har råd til andre alternativer, skal veje for og imod mht den danske folkeskole der mangler både ressourcer, penge og materialer til at yde det bedste. Og i de danske folkeskoler bliver der også vægtet anderledes end private. Og ja måske er det private ikke altid bedre men jeg tror altså ikke ¨på at det er værre

Anmeld

30. juli 2009

Helle30

MorpåSjælland skriver:

Men ifølge en undersøgelse der er lavet for et par år siden er 98% af dem der var færdige videre på en videregående udd. Kan den alm. folkeskole matche?
Og den alm. folkeskole har mål, jo tak men de kan da tolkes som man vil. Hvad med de nye for engelsk? Kulturteknik? Hvad er så lige det? Det kan da tolkes som man vil altså.  Jeg siger ikke at Rudolf Steiner er det bedste, ej heller private skoler er. Jeg tror bare på at man som forældre, hvis man har råd til andre alternativer, skal veje for og imod mht den danske folkeskole der mangler både ressourcer, penge og materialer til at yde det bedste. Og i de danske folkeskoler bliver der også vægtet anderledes end private. Og ja måske er det private ikke altid bedre men jeg tror altså ikke ¨på at det er værre

Jeg kender ikke undersøgelsen. Måske kan du linke til den?

Den alm. folkeskole kan ikke matche. Det tør jeg sige uden at have tjekket - for 98% af en årgang på en videregående udd. kan ingen matche. Det lyder helt fantastisk.

Mht. målene for de fag, der undervises i i folkeskolen, så hedder de enkelte hæfter "fælles mål" - efterfulgt af fagets navn og faghæftets nummer (25 fag ialt).
Uanset om du vælger at sende dit barn i den almindelige skole, betale for en privatskole - eller undervise hjemme, så vil den adgangsgivende prøve tage udgangspunkt i "Fælles Mål".
Jeg mener også, at hvis man har råd, skal man give sine børn den bedst tænkelige start på udd.livet.
JEG har råd, så jeg sender mine børn i den lokale folkeskole, hvor de vil møde et bredt udsnit af befolkningen (ikke bare de andre, hvis forældre har råd). Dernæst forsøger jeg at indtræde i skolebestyrelsen (ved valg) så jeg kan få indflydelse på mine og andre børns skoledag.
Hvis jeg absolut skal forsøge at betale mig fra noget, der batter i mine børns udvikling, så må det være dét at gå ned i tid og bruge mere tid sammen med dem herhjemme.

. Mvh - og i håbet om et link? Synes stadig, det lyder helt fantastisk. - Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.