Økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juli 2009

Trolde_mor

Eva skriver:

Jamen, det meste af det man bruger penge på ændres...nu ved jeg ike hvad I bruger penge på, men når livet ændres så radikalt som det gør med et lille barn, så vil jeres måde at leve på også ændres-smiler
Det kan være at tage ud og spise, mødes meget med venner, leje en film, bestille mad udefra, tage på impulsive ture, købe gaver til hinanden osv....fokus fjernes og er bare et sted-smiler
Knus...

Har vi også tænkt meget på.
I forvejen tager vi maks i biffen en gang hver 2. måned og bestiller en enkel deeppan pizza hver måned.
Har fungeret sådan det sidste halve år hehe

Ellers er vi sådan set bare hjemme. Spiser ikke ude med mindre der er fødselsdag og venner har vi ikke nogen af så...

Men ja, fokus vil helt klart være den lille.. smiler.. og vores behov vil også ændre sig.
Hellere få den nye lille gynge til den lille end pizzaerne osv hehe

Men er sikker på du har fuldstændig ret

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2009

Kloster

Senia skriver:

Mange tak for dit svar

Ang pasning er det meget forskelligt fra kommune til kommune. Kig evt på din kommunes hjemmeside.

Har vi kigget på:

Dagplejebr />
Børnehavebr />
Børnecheckbr />

Børnecheckens størrelse afhænger af barnets alder. Satserne for 2009 er:

• 0-2-årige: 4.107 kr. pr. kvartal (babyydelse)
  • 3-6-årige: 3.251 kr. pr. kvartal (småbørneydelse)
  • 7-17-årige: 2.558 kr. pr. kvartal (børnefamilieydelse)
Kan det virkelig passe børnechecken er på så meget?

3. dåb holdt vi hjemme som brunch. Vi var i stuen, men kunne også godt have været i haven pga det blev holdt i juni måned.
Kostede vist 3-5.000,-

Hvad er pengene så gået til? Mad, dåbskjolen.... hvad mere?

Hej.

Ved faktisk ikke hvad børnechekken er på.
De to stores børnechek går ind på budgetten og Mads' ryger bare ind på vores opsparing.
Det hele kører bare automatisk

Ang dåben blev pengene ikke brugt på dåbsdragt. Den havde vi jo fra de store af
Men pengene blev brugt på mad (rugbrød, rundstykker, pålæg, juice, kakao, hapsere til ungerne osv osv) sodavand, lidt øl og kage til kaffen. Pynt på bordene, servietter osv.
De stores drenge fik nyt tøj også.

Når jeg sidder og tænker, tror jeg faktisk at for os, har den dyreste post nok været institutionen.
Men det er vi rimelig ovre nu pga de store ikke er i ins. mere.
Men føj det var dyrt at have 3 børn i ins.

Kloster

Anmeld

29. juli 2009

Trolde_mor

Hej.

Ved faktisk ikke hvad børnechekken er på.
De to stores børnechek går ind på budgetten og Mads' ryger bare ind på vores opsparing.
Det hele kører bare automatisk

Ang dåben blev pengene ikke brugt på dåbsdragt. Den havde vi jo fra de store af
Men pengene blev brugt på mad (rugbrød, rundstykker, pålæg, juice, kakao, hapsere til ungerne osv osv) sodavand, lidt øl og kage til kaffen. Pynt på bordene, servietter osv.
De stores drenge fik nyt tøj også.

Når jeg sidder og tænker, tror jeg faktisk at for os, har den dyreste post nok været institutionen.
Men det er vi rimelig ovre nu pga de store ikke er i ins. mere.
Men føj det var dyrt at have 3 børn i ins.

Kloster

Smiler havde kopieret det ind, eller troede jeg i hvert fald hehe

Dagpleje og daginstitutioner

Dagpleje  2.081
Børnehaveog børnehaveafd. 1.395

Lyder også dyrt med 3 børn i ins. Hvor stor aldersforskel er der på dem? Der er dog heldigvis noget der hedder søskendetilskud ikke?

Men ja, er rimeligt dyrt...

Så det var maden der var det dyre. Vi regner ikke med at der kommer mere en 10 mennesker med til barnedåben når det er, da jeg ikke har anden familie end min mor og faster. Og min kæreste kun har hans forældre, en søster og to mostre.
Kunne se at man kunne få buffet for 670,- for 10 pers. Men ja, der er jo stadig drikkelse, kage, lidt bordguf og tøj hehe

Løber hurtigt op.. Vi vil prøve at spare op til den inden fødslen.. smiler.. Der er jo også alt børneudstyret. Men ja, vi er stille og roligt begyndt at se på økonomien og hvor vi kan sparer og hvor meget vi kan ligge til side.. smiler..

Lidt opsparing er jo altid godt hehe

Anmeld

29. juli 2009

Kloster

Senia skriver:

Smiler havde kopieret det ind, eller troede jeg i hvert fald hehe

Dagpleje og daginstitutioner

Dagpleje  2.081
Børnehaveog børnehaveafd. 1.395

Lyder også dyrt med 3 børn i ins. Hvor stor aldersforskel er der på dem? Der er dog heldigvis noget der hedder søskendetilskud ikke?

Men ja, er rimeligt dyrt...

Så det var maden der var det dyre. Vi regner ikke med at der kommer mere en 10 mennesker med til barnedåben når det er, da jeg ikke har anden familie end min mor og faster. Og min kæreste kun har hans forældre, en søster og to mostre.
Kunne se at man kunne få buffet for 670,- for 10 pers. Men ja, der er jo stadig drikkelse, kage, lidt bordguf og tøj hehe

Løber hurtigt op.. Vi vil prøve at spare op til den inden fødslen.. smiler.. Der er jo også alt børneudstyret. Men ja, vi er stille og roligt begyndt at se på økonomien og hvor vi kan sparer og hvor meget vi kan ligge til side.. smiler..

Lidt opsparing er jo altid godt hehe

Hej.

Rasmus er fra dec 97, Nicolaj er fra aug 99 og Mads er fra marts 04.
Så Rasmus var lige startet i skole, da vi fik Mads. Vi valgte at han stadig skulle i fritter 2 dage om ugen, for ikke at få et "chok" når han pludselig skulle være der i mange timer, når jeg skulle arb igen.

Jo der er noget der hedder søskenderabat. Der betaler man fuld pris for den dyrerste og halv pris for de andre.

Til vores dåbe har vi været omkring 30 mennesker hver gang, så der kan I da i hvert fald spare en del

Kloster

Anmeld

29. juli 2009

Cris

Eva skriver:

Det behøver ikke at koste det store...det handler meget om prioteringer...de fleste ting kan du købe godt og brugt og tøj kan jo fåes i alle prisklasser, det samme med bleer, vaskeklude osv...min erfaring er at man finder penge til det når de er der og jo ældre jo mere koster de-smiler
Knus..

Det synes jeg også...

Hvis du vil bruge 500000kr på udstyr og tøj og alt muligt andet til baby, så er du mere end velkommen, for der er jo ikke svært. Der er godt nok mange søde ting på markedet til baby, man kunne shoppe non-stop!

Men hvis du kun vil bruge 20000 for alt udstyre plus tøj til de første måneder og bleer, så kan du også godt. Der er ligeså mange gode brugte ting på nettet og alt muligt andre stedder. Børnene har ikke så meget brug for mange forskellige ting og tøj. Det er mest os, der har brug for det  

Så jeg tror, at hvis I bare har en mere eller mindre stabil økonomi derhjemme, så kan I klare jer ligesom så mange andre med en lille økonomi.

Held og lykke med jeres beslutning!

Anmeld

29. juli 2009

Trolde_mor

Hmm...

Nu har vi to børn, en på 3½ år og en på 2 år...

Hvad det koster... Hmm, det da et godt spørgsmål..

Ved jeg ikke... Vi giver vidst 4000 kr i alt til institution..

Men udover det styrer man jo selv...

Vi lever for 6000 kr i mdr... Og er ikke skræmt over at vente nummer 3..

Og så har vi børnepenge hver 3. mdr som ekstra slik til hvad vi nu måtte ønske, denne gang blev det sofaer...

Så syntes ikke det er så dyrt igen...

Nå ja, dåb... Vi brugte 2500 kr 1. gang og det var inklusiv dåbskjole, 3 retters menu vi så selv tilberedte, samt 2 piger i køkkenet + lokale.

2. gang brugte vi 2000 og det var det samme... (- kjole da vi jo havde det)
Men det var sommer så vi købte rigtig meget jordbær og vindruer til desserten.

Okay, det lyder jo meget godt.. smiler..
Vi har lige siddet ned med vores budget, og vi har minimum 7.500 i måneden når alle udgifter er dækket bortset fra mad..
Så det burde vi vel kunne klare ikke?

Og regner med at spare sammen til barnedåben inden, regner med at ligge 2000 til side til mad til 10 pers.

Tak fordi du delte det med os

Anmeld

29. juli 2009

Trolde_mor

Cris skriver:

Det synes jeg også...

Hvis du vil bruge 500000kr på udstyr og tøj og alt muligt andet til baby, så er du mere end velkommen, for der er jo ikke svært. Der er godt nok mange søde ting på markedet til baby, man kunne shoppe non-stop!

Men hvis du kun vil bruge 20000 for alt udstyre plus tøj til de første måneder og bleer, så kan du også godt. Der er ligeså mange gode brugte ting på nettet og alt muligt andre stedder. Børnene har ikke så meget brug for mange forskellige ting og tøj. Det er mest os, der har brug for det  

Så jeg tror, at hvis I bare har en mere eller mindre stabil økonomi derhjemme, så kan I klare jer ligesom så mange andre med en lille økonomi.

Held og lykke med jeres beslutning!

Der er nemlig mange søde ting. Men regner stærkt med at gå efter hvad der er brug for, og nå det er købt, så udvælge nogle få søde ting
Har dog intet imod at genbruge en del ting, så som seng, har fået puslebord (gratis ) tøj (der findes mange gode startpakker på trendsales )

Dog er der nogle få ting så som:

Barnevogn
Madrasser
Dyner

Men ja, stort set alt er vi med på.. Og min svigermor har en lille vugge der kan stå ved siden af sengen, og har dåbskjole fra min kærestes dåb

Nej, har du nok ret i. Det er mere os der syntes de skal have noget forskelligt fordi vi gerne vil have det til os selv. For barnet gælder det jo bare om at det er rent og ikke alt for slidt til brug.. hehe

Hvor er det dejligt at hører du tror vi sagtens kan klare os, betyder rigtig meget..

Og mange tak... Vi ved vi vil, er bare mere hvornår.. smiler..
Men ja, vi flytter i rækkehus om 6 uger og der er børneværelse hehe

Men handler jo først og fremmest og trygheden for vores vedkommende, at vi er sikre på at have økonomien til det..
Og lyder det jo til, men vi er usikre på om vi skal betale vores lån ned først. Vi bor til leje og det er ikke store lån, dog var vi nødt til at låne 30.000 til indskud på rækkehuset... Så der vil jo lidt før vi kan betale det tilbage (er dog uden renter)

Anmeld

29. juli 2009

Trolde_mor

- skriver:

Velbekomme..

men ja, skulle i nok kunne klarer...

Glemte vidst at skrive vi var omkring 28 mennesker til dåben.

Det dyreste er alle de ting man skal have før barnet kommer, men altså, glemmer man alle listerne skal man ikke have så meget og så er det ikke så galt...

Har kigget rundt på forskellige sider og fundet lister. Dem vil jeg sammenligne og så ellers finde ud af hvad vi selv mener er nødvendigt.
Noget af det kan man jo sagtens købe undervejs

Mange tak, begynder jeg også at have troen på vi godt kan

Anmeld

29. juli 2009

LotteN

jeg vil som alle andre og skriver, sige at det er svært at sætte tal på, men det er nu ikke den store udgift.
Vi har lige skiftet blemærke til den fra aldi, 80 bleer for 85 kr og de rækker da et stykke tid. så måske 200 kr på bleer om måneden, og så er det vidst godt dækket ind - min  datter er 14 måneder nu!

eller er der alle småtingene som bare ryger med i vognen når man mangler, men nu ikke noget der som så mærkes på kontoen - for som Eva skriver, så sparrer man bare et andet sted!!

Da vi købte udstyr brugte vi nok omkring de 5000 kr. og så fik vi så barnevognen af svigerfar. og vi købte også brugte ting i noget af det (bla. tremmeseng og puslebord)

Barnedåben brugte vi ca 3-400 kr. Vi var i forsamlingshus. fik mad fra kokken og jomfruen - ca 30 gæster. så det synes jeg vi slab rimelig billigt med

håber du kan bruge det lidt, men som sagt er det jo svært at sætte tal på!!

Anmeld

29. juli 2009

Cris

Senia skriver:

Der er nemlig mange søde ting. Men regner stærkt med at gå efter hvad der er brug for, og nå det er købt, så udvælge nogle få søde ting
Har dog intet imod at genbruge en del ting, så som seng, har fået puslebord (gratis ) tøj (der findes mange gode startpakker på trendsales )

Dog er der nogle få ting så som:

Barnevogn
Madrasser
Dyner

Men ja, stort set alt er vi med på.. Og min svigermor har en lille vugge der kan stå ved siden af sengen, og har dåbskjole fra min kærestes dåb

Nej, har du nok ret i. Det er mere os der syntes de skal have noget forskelligt fordi vi gerne vil have det til os selv. For barnet gælder det jo bare om at det er rent og ikke alt for slidt til brug.. hehe

Hvor er det dejligt at hører du tror vi sagtens kan klare os, betyder rigtig meget..

Og mange tak... Vi ved vi vil, er bare mere hvornår.. smiler..
Men ja, vi flytter i rækkehus om 6 uger og der er børneværelse hehe

Men handler jo først og fremmest og trygheden for vores vedkommende, at vi er sikre på at have økonomien til det..
Og lyder det jo til, men vi er usikre på om vi skal betale vores lån ned først. Vi bor til leje og det er ikke store lån, dog var vi nødt til at låne 30.000 til indskud på rækkehuset... Så der vil jo lidt før vi kan betale det tilbage (er dog uden renter)

Det lyder sådan, at du har mere og mere styr på tingene! Jeg har ikke haft så meget styr på det i starten, vi har bare kastet os til baby-projekt

Men når der er nogle studenter som kan klare det med mindre en 10000kr om måneden, så kan I helt sikker klare det! Og du lyder meget fornuftig så du skal nok holde styr på økonomien!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.