Anonym skriver:
(Blev vidst langt) Sorry...
Jeg har fået taget nogle graviditetsbilleder hos en fotograf, sammen med min mand..
Men da vi modtager billederne, ser vi at der er ét bestemt, vi havde i tankerne, som vi havde glemt.
Min mand (som er ham der har mailet med fotografen) skriver til ham, for at høre om han har tid til at tage dette billede (da det jo er op til jul), hvad det ville koste og at vi havde en god oplevelse hos ham, samt var glade for resultaterne. 
Fotografen svarer tilbage at det ikke er noget problem, og at der faktisk var nogle af de billeder vi havde fået taget, han godt kunne tænke sig at bruge på sin hjemmeside. Manden får aftalt dagen idag, og skriver at vi jo lige kan kigge på disse billeder han har i tankerne.
Så, jeg var alene afsted idag, for at få taget dette billede, da manden skulle arbejde.
Da jeg har fået taget dette billede, spørger han om hvor lang tid jeg har, og om jeg er interesseret i at få taget nogle billeder han har i tankerne.
Jeg har god tid, og siger derfor ja til dette - og tænker ikke videre over "konsekvensen".
Det første starter med at være et nøgenbillede "tilsløset" lidt af et gardin (som jeg også fik taget nogle af første gang jeg var afsted med manden - og som er til personligt forbrug og ikke noget vi vil dele med famile osv.) - og de næste er nøgne.
Det ender med 10-15 billeder af mig nøgen, hvor min mand så pludselig ringer, fordi der er gået halvanden time!! 
Vi vælger så at afslutte, og jeg siger så at han jo lige må sende numrene på de billeder på en mail (hentyder til dem fra første fotografering, og dem fra denne fotografering) som han er interesseret i at bruge på hjemmesiden, så vil manden og jeg kigge på det.
Han siger så at normalt når han fotograferer gratis, er alle billeder jo nogle han må bruge, og giver mig en seddel som er aftale imellem model og fotograf..
Jeg fortæller at jeg jo ikke er glad for at lægge billeder af mig ud offentligt, da jeg ikke vil have familie osv. ser sådan noget. Og siger så, at vi jo bare kan skrive de numre på, som han må bruge, for der blev jo nogle rigtig gode nye nogle idag... 
Da jeg sætter mig ud i bilen, går det op for mig, at jeg måske er tvunget til at sige ja til at han kan bruge nogle af de nøgenbilleder af mig 
Ringer til manden og er vildt ked af det 

Han sagde at jeg selvfølgelig skulle have sagt nej, men da jeg sagde ja, vidste jeg jo ikke at der kun ville blive taget nøgenbilleder og tænkte da ikke over at han ville bruge dem.. Vi snakkede videre, og sagde så at om ikke andet måtte vi jo betale for en fotosession mere, for at holde billederne private..
Men hvad kan man gøre, hvis der er billeder fotografen gerne vil have ud, som jeg ikke vil have ud?
Jeg forstår udmærket at han er stolt over sine værker/billeder, og vil dele dem med hele verden, men man aner jo bare ikke hvem der kigger med 
Sidder bare med en helt øv-følelse lige nu, og er så trist over hele situationen. Hvorfor informerede han mig ikke om at det var til forbrug på hjemmesiden/foredrag mm., hvorfor spurgte jeg ikke og hvorfor sagde jeg i det hele taget ja 

Ihhh.. Hvad gør man lige

Så må du holde øje med hjemmesiden, for hvis han så bruger dem vil jeg tro du er i din gode ret til at få dem taget ned på den ene eller anden måde.
Og som du siger, hvis han ikke tilbageholder dem, eller sletter dem du ikke har betalt for, så må du jo købe dem. Men det bedste, hvis i ganske simpelt helst vil både spare pengene og undgå at de kommer offentligt ud, er at bede ham slette dem. Det vil han dog nok ikke. Så i kan nok kun betale for en session.
Husk at få hans underskrift på hvilken som helst aftale i indgår, sådan at han også er lovformeligt bundet til at overholde aftalen.
Og få en gyldig regning/kvittering på alt hvad i har betalt for, så han ikke kan komme og påstå bagefter at sessionen var gratis.