Efterår mor skriver:
Det er ikke forældrenes skyld - tværtimod. Men som forældre til et ældre barn kender man presset på ens børn, om hvorvidt de altid skal være med på moden, have en smartphone, en computer der ikke er fra 90'erne.
Jeg tror desværre at det er børnene selv der skaber presset. For de helt små poder, har jo ikke samme indstilling til gaverne, de tænker hverken beløber eller elektronik. Og selv en ting fra tiger kan glæde et lille liv. Hvorimod de fleste teenagere tænker i beløber - og om du ikke skal høre fra din teenager de næste 3 år hvis du køber en udsalgstrøje fra Bilka i julegave til personen.
Verden bliver anderledes, samme gør mennesket, traditioner, økonomi og presset for altid at være på toppen og have alt det smarte og moderne. Det er SVÆRT i dag at have børn, især for børnefamilier med stram økonomi. Jeg føler virkelig med dem der er på SU, eller lige kan få det til at gå an, med en teenager i huset - Stakkels forældre for presset af teenageren og stakkels teenager for presset af jævnaldrene.
Jeg synes nu i høj grad, forældrene har et ansvar. Det er dem/os, der skal forklare ungerne, at selv om "alle de andre" - og det er ALDRIG alle, når det kommer til stykket - får en Iphone og har skabet fuldt af mærkevarer, så er det ikke inden for rækkevidde i vores familie, og sådan er det nu engang. Jeg oplever alt for mange forældre være hunderædde for at skuffe deres børn - men jeg vil aldrig sidde med en klump i maven, når ungerne pakker deres dyre gave op, og vide, at den havde vi slet ikke råd til.
Mine teenagere har vidst, at der var grænser for, hvad vi kunne give dem for, og at noget var udelukket - og de er ganske tilfredse med, at vi har taget det ansvar og givet dem en fornemmelse af, hvad penge er værd. Der vil altid være nogle i klassen, der får for en formue, og sådan er livet. Og som lærer for elever i teenagealderen har jeg jævnligt været medvirkende til at give forældrene et realitetstjek, når de har haft opfattelsen af, at de som de eneste ikke kunne leve op til luksusniveauet i klassen - sådan forholder det sig næsten aldrig, men også her hersker flertalsmisforståelsen. Presset kommer næsten altid fra ungerne selv, fordi de sammenligner sig med dem, der har mest og dyrest.