jul og penge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2013

LinLin

ja det forstår jeg så heller ikke. I min/vores familier er der INGEN børn der ønsker sig ting til over 500kr. De ved udemærket godt at der ikke bliver givet gaver ala ipads og andre spillemaskiner til jul. 

Min dreng på 7 år ønsker sig hele lego-afdelingen, dvs også det der koster over din 500kr-grænse. Selvfølgelig gør han det. De store æsker er sgu da de fedeste! mine børn må ønske sig lige hvad de vil. Det er ØNSKER og ikke nødvendigvis det de får! Hvis ikke man må ønske sig store ting til jul hvornår så???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2013

Efterår mor

LinLin skriver:

Min dreng på 7 år ønsker sig hele lego-afdelingen, dvs også det der koster over din 500kr-grænse. Selvfølgelig gør han det. De store æsker er sgu da de fedeste! mine børn må ønske sig lige hvad de vil. Det er ØNSKER og ikke nødvendigvis det de får! Hvis ikke man må ønske sig store ting til jul hvornår så???

ENIG! 

Anmeld

11. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
LinLin skriver:

tror da også at de ønsker sig større ting, måske af deres forældre, men de skriver det ikke på listen til os andre.

da jeg selv var mindre ønskede jeg mig også dyre ting, men skrev dem heller aldrig på listen, for jeg syntes det var uhøfligt at lægge op til at skulle ha så store gaver. Men det er måske bare mig. Har det øvrigt stadig sådan.

Anmeld

11. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
LinLin skriver:

Hov, vil lige tilføje at selfølgelig må de da ønske sig hvad de vil, bare de er klar over at det ikk er sikkert at de får den der kæmpe LEGO pakke mange børn idag bliver jo direkte skuffede hvis ikk de får de der kæmpepakker eller fancye legetøj.

Anmeld

11. december 2013

LinLin

tror da også at de ønsker sig større ting, måske af deres forældre, men de skriver det ikke på listen til os andre.

da jeg selv var mindre ønskede jeg mig også dyre ting, men skrev dem heller aldrig på listen, for jeg syntes det var uhøfligt at lægge op til at skulle ha så store gaver. Men det er måske bare mig. Har det øvrigt stadig sådan.

Hvor gammel var du da du syntes det var"uhøfligt"?!? Min søn ønsker sig i hvert fald ikke de ting fordi han er eller vil være uhøflig!
Men jeg fortæller ham også at de store ting må han ønske sig af mig og af hans far, fordi bedstemor fx ikke giver så dyre gaver. Det bliver han heller ikke sur eller ked af. Men jeg synes godt nok det er forkert at sige at børn ikke må ønske sig noget der koster over 500kr.

Anmeld

11. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
LinLin skriver:

Hvor gammel var du da du syntes det var"uhøfligt"?!? Min søn ønsker sig i hvert fald ikke de ting fordi han er eller vil være uhøflig!
Men jeg fortæller ham også at han må ønske sig lige hvad han vil af mig og af hans far, men at bedstemor fx ikke giver så dyre gaver. Det bliver han heller ikke sur eller ked af. Men jeg synes godt nok det er forkert at sige at børn ikke må ønske sig noget der koster over 500kr.

De 500kr var ikke bogstavelig talt men for at give en ide om størrelsen på tingene og det er ikk noget de har fået fortalt, men de ved godt hvad der er hammerdyrt og knapt så dyrt.

det er jo også rigtig fint at han får at vide at bedste ikk giver så store gaver, så bliver han netop ikk skuffet

Jeg var vel 8-9år. 

Anmeld

11. december 2013

LinLin

Mor11 skriver:

De 500kr var ikke bogstavelig talt men for at give en ide om størrelsen på tingene og det er ikk noget de har fået fortalt, men de ved godt hvad der er hammerdyrt og knapt så dyrt.

det er jo også rigtig fint at han får at vide at bedste ikk giver så store gaver, så bliver han netop ikk skuffet

Jeg var vel 8-9år. 

Det er jeg klar over bryder mig bare stadig ikke om "ideologien" bag at man kun må ønske sig noget der koster et vist beløb. Så burde man i stedet arbejde med det med ikke at blive skuffet hvis man ikke får det man ønsker! (Giver det mening?!)

Lige i år får han så faktisk dyrere gaver fordi jeg har købt dem alle til halv pris i BR i september = han fx får gaver for de omtalte 500kr af bedstemor men de har faktisk kun kostet 250

Anmeld

11. december 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Julen er vel i bund og gund hvad man selv gør den til :-)

Mine børn må ønske sig lige hvad de vil til jul og fødselsdag, men de vd at det er en ønskeliste og ikke en bestillingsliste de laver

Selv bliver jeg enormt glad over de gaver folk har lyst til at sende min vej, for jeg har ingen forventninger om gaver til mig selv, så bliver altid glædeligt overrasket.

Og ja julen er dyr, men måske bare mange spare op til julen ligesom os?

Jeg syntes det er så fedt, at vi pga juleopsparingen kan købe nogle dejlige gaver til mine børn. Og de får for ca. 1000 kr hver ( 3 børn), og det vil
jeg da have lov til, det er mine unger og derfor mit privillegie at forkæle dem, så længe jeg kan se og mærke på dem at de værdsætter det, og ikke forventer det.

Jeg føler ikke at jeg lære mine børn at blive materialistiske, jeg lære dem, at det er dejligt at forkæle dem man elsker, og at man skal værdsætte det man har, og have respekt for at andre måske ikke har ligeså meget eller mere

Anmeld

11. december 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Efterår mor skriver:

Da mine unger var små var gaverne i hvert fald meget mindre end de er i dag. Men med det samme de starter i skole begynder deres gaveønsker at blive større, og det er jo klart, tingene i dag er bare dyre! Ikke kun elektronik, men også tøj, legetøj mm. Vi har købt et jake og piraterne skib til den lille her til jul - 600 kroner?! var ved at bide min tunge over og han skal jo have mere end en gave at åbne juleaften, så det løber hurtigt op. da jeg var lille kostede tingene det halve af hvad det koster i dag. 

Men jeg synes også at børn bør have lidt større forventninger juleaften, især fordi det er den ene gang om året hvor man måske er heldig at få en lidt større gave 

Hos os er det til fødselsdag, man får den dyreste gave - hvis altså det, man ønsker sig, er dyrt. Til jul er der mange flere, der skal have gaver, så det giver helt sig selv. 

Jeg er slet ikke enig med dig i, at ting generelt er blevet meget dyrere de sidste 15 år - ikke, når man tager højde for inflationen. Derimod har opfattelsen af, hvad ethvert barn MÅ eje, ændret sig de sidste 15-20 år - uden tvivl som et resultat af opsvinget før finanskrisen. Og underligt nok har krisen ikke resulteret i et ændret syn på dette. Nu kommer rigtigt mange forældre blot i klemme, fordi de ikke kan leve op til børnenes forventninger om, at man SKAL have en ny mobiltelefon årligt, pc'en og/eller tabletten udskiftes jævnligt, spilkonsoller går af mode og erstattes af nye - det er helt vanvittigt i mine øjne. Og det er altså os forældre, der  skruer det op. 

Selvfølgelig skal man give sine børn gaver for det beløb, man ønsker og kan afse - men den er gal, når mange familier gruer for december, fordi de på ingen måde kan leve op til deres børns ønsker og forventninger. 

Anmeld

11. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
LinLin skriver:

Det er jeg klar over bryder mig bare stadig ikke om "ideologien" bag at man kun må ønske sig noget der koster et vist beløb. Så burde man i stedet arbejde med det med ikke at blive skuffet hvis man ikke får det man ønsker! (Giver det mening?!)

Lige i år får han så faktisk dyrere gaver fordi jeg har købt dem alle til halv pris i BR i september = han fx får gaver for de omtalte 500kr af bedstemor men de har faktisk kun kostet 250

Forstår udemærket hvad du mener og det er jeg helt enig i. men du lyder heller ikk til at være ramt af en gal gaveindkøber så din søn har nok et fornuftigt forhold til det i og med i gør det klart at han ikk skal forvente de store ting fra alle. (Ergo sætter i jo faktisk også en grænse for hvad han kan/skal ønske sig af bedste fx)

Men, Problemstillingen var jo egentlig med henblik på de voksende gavebeløb og "ligestilling" ift gaver og hvordan det er opstået

Fedt at du har fået så meget nedsat! Det er jo bare bonus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.