Hvornår går de i seng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2013

lineog4

LilleMie skriver:

Vores datter på 22 måneder kommer i seng 19.30 og står op kl. 6.20 stort set på klokkeslettet hver morgen (også i weekenderne). Hun sover stadig middagslur 1,5-3 timer, hvilket svinger meget.

Så det bliver til 12-14 timers søvn i døgnet afhængig af lurens længde, aner ikke om det er for meget eller lidt, men hun trives med det 

Og forresten synes jeg ikke, at det lyder til jeres får for lidt søvn 

Tak for alle svar ;-)

Den mindste sover for få timer i forhold til den oversigt jeg har set - den foreskriver 11-12 timer i døgnet og det var det han fik men en lur midt på dagen (og han kunne sagtens sove i børnehaven), nu får han "kun" 10 timer for selv om han bliver puttet 19.30 bruger han en halv time på at lukke øjnene. 

Ham på 6 får de han burde, og hende på 10 er blevet for glad for lige at se voksenfælden på iPad når hun skal i seng, så hun slukker og lukker først lidt over 9 så lige knebent, men hun er ikke træt i løbet af dagen.

Kan mærke på den mindste han får for lidt søvn, og kompenserer så på fridagene og de dage hvor det er muligt at hente ham tidligt....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2013

Mettefpigen

Her er Lukas 2,3 år, til daglig kommer han i seng mellem 19-20 (alt efter hvor træt han er) Og vi står op kl 0730 (han sover halvdårligt om natten, så derfor han han kan sove "så" længe)
I weekenden får han ikk lur, da han ikk har brug for det... Og der kommer han i seng når jeg føler for det, og står op imellem 7-9

Anmeld

9. december 2013

marloutti

lineog4 skriver:

Har nu læst interesseret i tråde hvor der blandt andet bliver talt om børns sengetider. Og er derfor nysgerrig alene ud fra jeg egentlig er klar over min mindste sover for lidt.

Min mindste er 3 (fra juli) og vi har læææææænge (ifølge børnehaven) krævet han fik en lur i børnehaven - nu har de så taget sagen i egen hånd og har taget luren fra ham (de siger han selv nægter), her hjemme sover han stadig et par timer til middag. 

Vi står op kl 6 i hverdagen - weekend plejer han at vågne af sig selv mellem 6.30 og 7. Og han bliver ikke puttet før 19.30 - der er dage hvor han er så smadret og vi kan putte ham før, men det hører til sjældenhederne. Grunden til vi ikke kan, er der sker for meget - hans storesøster har to dage hvor hun er hjemme fra fritidsaktiviteter efter 19 og var han puttet ville han vågne (er prøvet). 

Han deler værelse med storebror og skal være meget træt for ikke at blive ked af at være på værelset alene og storebror er ikke grydeklar Kl 18. 

Derudover ja er der bare mange dage hvor vi først er hjemme kl 16, dage hvor jeg er senere hjemme og skal der laves mad, laves lektier, laves.... Så er det bare umuligt at nå til før.

Det var jo super nemt da han sov til middag, han fik sin søvn på et døgn, han var glad - de dage vi har fri eller jeg kan hente omkring 12-13 og tage ham hjem og sove er problemløse, men så er der hverdagen....

læste så nogen af jer skrev om sovetider før 19 og blev lidt frustreret og meget fascineret - hvordan får i dagen til af hænge sammen? Og er I ikke en smule frustreret over I ikke ser jeres børn mange timer - her ville det betyde 1-2 timer pr dag. Deres ve og vel er selvsagt mere vigtigt end tid med mig, og kunne jeg putte ham kl 18 og det gjorde ham godt ville jeg gøre det, men tror jeg ville brokke mig en del mere over arbejdet end jeg gør nu 

Magne på to et halvt kommer helst i seng senest halv otte. Vi spiser ca kl seks og så er der badetid, godnat sang osv, så halv otte passer meget godt. Han sover ca til halv syv, nogle gange lidt længere hvis vi ikke skal noget. Fredag kommer han lidt senere i seng, da han får fredagssnolder og ser tegnefilm, men ellers er det samme sengetider hver dag. Han sover ca to-tre timer til middag hver dag.

Anmeld

9. december 2013

modesty

lineog4 skriver:

Tak for alle svar ;-)

Den mindste sover for få timer i forhold til den oversigt jeg har set - den foreskriver 11-12 timer i døgnet og det var det han fik men en lur midt på dagen (og han kunne sagtens sove i børnehaven), nu får han "kun" 10 timer for selv om han bliver puttet 19.30 bruger han en halv time på at lukke øjnene. 

Ham på 6 får de han burde, og hende på 10 er blevet for glad for lige at se voksenfælden på iPad når hun skal i seng, så hun slukker og lukker først lidt over 9 så lige knebent, men hun er ikke træt i løbet af dagen.

Kan mærke på den mindste han får for lidt søvn, og kompenserer så på fridagene og de dage hvor det er muligt at hente ham tidligt....

Min søn på 2,2 år bliver puttet kl. 19:30 og vågner af sig selv kl. 6:30. Han sover halvanden time til middag. Så 12-12,5 timer ca.

M.h.t. hvor meget de "bør" sove, er det jo vidt forskelligt. Man kan ikke regne med et skema. Men hvis han er mærket at træthed, får han jo ikke nok søvn. Og det lader til at problemet ligger i den manglende søvn i børnehaven. Det er ærgerligt at de ikke kan være lidt mere hjælpsomme på den front, men går ud fra at det er fordi det begrænser stuens muligheder for at gå på tur o.s.v.?

Men det er jo lidt svært at give et godt råd, da du jo allerede har afprøvet de forskellige muligheder.  Men kan godt forstå at det må være frustrerende.

Anmeld

9. december 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Mine unger på 4 og knap 2 kommer i seng 19-19.30 hver dag. De leger ca en halv time i sengen, inden de sover.

Vi står op kl 7-7.30, og den lille sover 2-3 timer til middag hver dag.

Det er en rutine, der passer os alle godt, og som vi følger langt de fleste aftener. (kun hvis vi er ude eller har besøg ændres rutinen lidt).

Vo spiser kl 18 på slaget og bagefter kommer de i bad, og jeg har meget svært ved at se, hvordan de skulle kunne nå det, hvis de skulle tidligere i seng

Anmeld

9. december 2013

Jibbe

Min store på snart 3 1/2 kommer i seng senest kl 19 til hverdag. Enkelte dage kan det godt blive senere men han er så træt. Han vil ikke sove i børnehaven, der er for meget gang i ham. Nogengange falder han i søvn på vej hjem i bilen og får derfor en halv times søvn - de dage puttes han senere.
Inden jeg henter så plejer jeg at have handlet ind så jeg ikke skal have 2 trætte børn med o butik. Henter gerne 15-20 min senere istedet for at hive trætte unger med -det bliver bare træls og stressende.
Når vi kommer hjem er det tid til hygge - mor og barnhygge - ca 30 min så er de tanket op og kan lege selv.
Så går jeg i gang med aftensmaden og vi spiser mellem 17-1730 hver aften.
Nogle dage er det badtid straks efter aftensmaden - så i nattøj - lidt leg og så i seng.
Når de så er puttet om aftenen - tidligt - så gør jeg aftensmaden til dagen efter klar - ofte laver vi nem mad og gerne til 2 dage. Nogle gange fryser vi det overskydende - andre gange spiser vi det samme 2 dage i træk.
Men alt det praktiske kommer efter putningen - det frigiver tid til børnene og så synes jeg ikke det gør helt så meget at putte tidligt.

Anmeld

9. december 2013

lineog4

modesty skriver:

Min søn på 2,2 år bliver puttet kl. 19:30 og vågner af sig selv kl. 6:30. Han sover halvanden time til middag. Så 12-12,5 timer ca.

M.h.t. hvor meget de "bør" sove, er det jo vidt forskelligt. Man kan ikke regne med et skema. Men hvis han er mærket at træthed, får han jo ikke nok søvn. Og det lader til at problemet ligger i den manglende søvn i børnehaven. Det er ærgerligt at de ikke kan være lidt mere hjælpsomme på den front, men går ud fra at det er fordi det begrænser stuens muligheder for at gå på tur o.s.v.?

Men det er jo lidt svært at give et godt råd, da du jo allerede har afprøvet de forskellige muligheder.  Men kan godt forstå at det må være frustrerende.

Du har ret, søger nok egentlig ikke et råd, men at høre hvordan andre gør - og nok mest af hensyn til min egen samvittighed.

ja det er luren midt på dagen han mangler da nattesøvnen ikke forlænges mærkbar i weekenden hvor han kan sove til han vågner. Det er ikke ture de ikke kan - da ture er sparet væk - men den daglige rutine, og jeg forstår dem godt, han er den eneste der sover og han vil jo gerne med på legepladsen. Sjovt da jeg var børnehavebarn en gang i stenalderen, der var det omvendt jeg kunne ikke sove til middag men blev lagt ind i er rum sammen med alle andre og der skulle man være i en time og det var også børnehavebørn på 5 år der tog sig en lur - de opgav så mig da jeg snakkede for meget og holdt de andre vågne 

Anmeld

9. december 2013

lineog4

Jibbe skriver:

Min store på snart 3 1/2 kommer i seng senest kl 19 til hverdag. Enkelte dage kan det godt blive senere men han er så træt. Han vil ikke sove i børnehaven, der er for meget gang i ham. Nogengange falder han i søvn på vej hjem i bilen og får derfor en halv times søvn - de dage puttes han senere.
Inden jeg henter så plejer jeg at have handlet ind så jeg ikke skal have 2 trætte børn med o butik. Henter gerne 15-20 min senere istedet for at hive trætte unger med -det bliver bare træls og stressende.
Når vi kommer hjem er det tid til hygge - mor og barnhygge - ca 30 min så er de tanket op og kan lege selv.
Så går jeg i gang med aftensmaden og vi spiser mellem 17-1730 hver aften.
Nogle dage er det badtid straks efter aftensmaden - så i nattøj - lidt leg og så i seng.
Når de så er puttet om aftenen - tidligt - så gør jeg aftensmaden til dagen efter klar - ofte laver vi nem mad og gerne til 2 dage. Nogle gange fryser vi det overskydende - andre gange spiser vi det samme 2 dage i træk.
Men alt det praktiske kommer efter putningen - det frigiver tid til børnene og så synes jeg ikke det gør helt så meget at putte tidligt.

Vores "problem" er ikke så meget rutinerne - vi kunne sagtens tage alt det praktiske på et andet tidspunkt alla indkøb, madlavning osv og egentlig gør vi det vel også - dog ikke madlavning men der kan ungerne jo være med.

vores "problem" hvis man kan kalde det det, er der også er to større søskende og der skal være tid og rum til at lave lektier med dem, til de skal til fritidsaktiviteter, have gæster med hjem osv osv osv. Var Linus den ældste tror jeg han var i seng kl 19 senest hver dag og vi ville "bare" have indrettet hverdagen efter det - men jeg kan ikke "kræve" de to store skal indrette sig efter sovetid så tidligt - ofte bliver Dinas veninder først hentet ved 19 tiden når de er på besøg, og han er for meget en festabe til han kan sove fra det 

Nå kender jo den her periode hvor de bare er trætte med træt på fordi middagsluren bliver taget fra dem - synes bare denne gang havde han et større behov end de andre, måske fordi han skal følge med de store....

Anmeld

9. december 2013

Pcokate

lineog4 skriver:

Har nu læst interesseret i tråde hvor der blandt andet bliver talt om børns sengetider. Og er derfor nysgerrig alene ud fra jeg egentlig er klar over min mindste sover for lidt.

Min mindste er 3 (fra juli) og vi har læææææænge (ifølge børnehaven) krævet han fik en lur i børnehaven - nu har de så taget sagen i egen hånd og har taget luren fra ham (de siger han selv nægter), her hjemme sover han stadig et par timer til middag. 

Vi står op kl 6 i hverdagen - weekend plejer han at vågne af sig selv mellem 6.30 og 7. Og han bliver ikke puttet før 19.30 - der er dage hvor han er så smadret og vi kan putte ham før, men det hører til sjældenhederne. Grunden til vi ikke kan, er der sker for meget - hans storesøster har to dage hvor hun er hjemme fra fritidsaktiviteter efter 19 og var han puttet ville han vågne (er prøvet). 

Han deler værelse med storebror og skal være meget træt for ikke at blive ked af at være på værelset alene og storebror er ikke grydeklar Kl 18. 

Derudover ja er der bare mange dage hvor vi først er hjemme kl 16, dage hvor jeg er senere hjemme og skal der laves mad, laves lektier, laves.... Så er det bare umuligt at nå til før.

Det var jo super nemt da han sov til middag, han fik sin søvn på et døgn, han var glad - de dage vi har fri eller jeg kan hente omkring 12-13 og tage ham hjem og sove er problemløse, men så er der hverdagen....

læste så nogen af jer skrev om sovetider før 19 og blev lidt frustreret og meget fascineret - hvordan får i dagen til af hænge sammen? Og er I ikke en smule frustreret over I ikke ser jeres børn mange timer - her ville det betyde 1-2 timer pr dag. Deres ve og vel er selvsagt mere vigtigt end tid med mig, og kunne jeg putte ham kl 18 og det gjorde ham godt ville jeg gøre det, men tror jeg ville brokke mig en del mere over arbejdet end jeg gør nu 

Da min var 3 gik han i seng kl 19 og op kl 6

nu (6 år) i seng 19:30 og op kl 6. 

Han duer ikke til mindre søvn...

Anmeld

9. december 2013

hekran

lineog4 skriver:

Vi har børn på 0, 2, 4 og 6. Her er alle undtagen den mindste i seng kl. 19. Ellers hænger hverdagen ikke sammen. De bliver hentet 15-15.30 og vi spiser altid tidligt (senest 17.30), hvorefter vi rydder af og laver madpakker. Børnene går direkte fra bordet og i nattøj. En af os hjælper dem, mens den anden har køkkentjans og madpakkerne. Derefter hygger vi allesammen indtil sengetid.
De står op om morgenen ca. 6.15, så det fortæller mig, at vi ikke kan rykke deres puttetid, da det ellers ville give morgenstress

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.