Nedskæring af suttebrug

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2013

bøllen

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Mig: Joooo
Rose: Joooo
Mig: Haaaan
Rose: Baaaal

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Har i nogle gode råd til alt dette?

Her droppede vi først suteten lige før 4 års fødselsdag . Sproget er heller ikke det punkt der er brugt flest kræfter. Og rykkede først for alvor da han startede i børnehave

vores dreng er også sensitiv og jeg vendte sutte stop med hende . For jeg havde den holdning 3 år = SLUT sut . Men måtte æde mine ord da han havde behov .

fys sagde den kamp skulle vi vente med og rådede os til at sutten måtte bruges i speciale sammenhæng f.eks når vi kørte i bil , når han kom hjem fra børnehave og sad og slappede af til tv , og ved sengetid.

situationer man kan styre . 

derud over skulle vi give sutterne et sted at bo , i en skål hvor vi lagde lidt papir så sutten havde det godt . 

Vi nåede ikke så langt da han pludselig var klar selv til at slippe sutten . 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2013

Moster Lagkage

Janne T. skriver:

Med al respekt bliver jeg en lille smule irriteret over dit svar Jeg spørger jo ikke OM vi skal skære ned for brug af sut, jeg spørger heller ikke om hvornår vi burde have gjort det tidligere, jeg spørger om hvordan vi bedst griber det an. Jeg synes dit svar er lidt at slå mig oveni hovedet i forhold til det ikke er noget vi har gjort tidligere, ligesom du lige nævner det med sproget - Og det har jeg jo selv nævnt i det første indlæg! Jeg har ikke brug for lige at få understreget, at hendes sprog sænkes af suttebrug. Du mener det forhåbentlig ikke sådan som det kommer til at lyde, måske har du bare ikke læst det jeg har skrevet i det første indlæg inden du svarede.. Rose er sensitiv og blev derudover storesøster for 8 mdr siden, derfor har hun haft et større behov for sutten. Det føles jeg ikke der er noget forkert i - Jeg vil bare gerne skære ned nu

Tænker lige at hun blev storesøster på 8 mdr siden vel ikke har noget at gøre med hendes sutter, og det behov, for de er jo ske for 8 mdr siden og det burde hun jo være blevet Van til nu. Men du nævner også hun er særlig sensitiv, så vil jeg råde tilsat i som forældre tager en beslutning om hvordan i vil have det med sutten, også så holde jer til det. For ellers er det nemt for de små at blive forvirret og utrygge. En ide som mange peger på er at sutte er til at sove med, det syntes jeg er en god ide, og også noget der er til at forstå for de små, selvom sproget måske ikke er så godt med endnu.
Jeg bemærker at du er meget OB's på at hun er særlig sensitiv, pas på det ikke bliver en krykke for jer, så i kommer til at begrænse hende. Væn jer til at tænke på hende som en robust pige, det kan afspejle, så hun også selv får tro på egen styrke, når hun kan mærke andre har tro på hendes sejhed. At være særlig sensitiv er ikke en sygdom, det er en personlighed, og mange er det, men mange er også hjemme diagnotiseret, men hvis vuggestue også er bekymret findes der en test, som er en sensorisk profil, som giver et meget nøjagtig billede af hvordan det egentlig er.

Og mht til sutter, så lad vær at bekymre så meget, tro på det kan vi sagtens klare, både jer og barnet, for ofte kan de små og en selv jo klare meget mere end man frygter inden man påbegynder sådan projekter.

Held og lykke til jer.

Anmeld

15. december 2013

Aagaard

Janne T. skriver:

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Mig: Joooo
Rose: Joooo
Mig: Haaaan
Rose: Baaaal

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Har i nogle gode råd til alt dette?

Hej søde :-)
Jeg har ikke noget "råd" idet vi jo er samme sted, og idet Milja aldrig har været så afhængig af sin sut, men ville bare lige fortælle vores tanker omkring sut og suttestop.

Vi har "reglen" at hun ikke har den når hun ikke har brug for den - dvs at hun kun har den når hun sover eller når vi skal have hendes tempo skruet ned enten pga hysteri eller at hun bliver overfjollet af træthed og der bruger vi den oftest sammen med en postmand Per på telefonen. Så for hende hænger seng/ godnatlæsning sammen med sut og video på telefonen sammen med sut. Hun har den også på vej hjem fra DP som led i den ½-1 time hun har brug for at slappe af når hun kommer hjem - på samme måde som når vi dumper ned i sofaen efter hjemkomst, der er også tit lidt Postmand Per inde i den rutine.

Desuden kan jeg i pressede stiuationer finde på at bruge den som trøst, hvis hun reagerer voldsomt på et nej eller har slået sig - det er en vane jeg arbejder på at komme af med, jeg vil kunne trøste uden sutten!

En anden plan vi har er at vi satser på at hun behøver den mindre og mindre og at vi aldrig giver hende den hvis hun ikke spørger efter den. Når hun så bliver 3 kan vi begynde at snakke om at "tage" den fra hende. Den ting til den tid :-)

Anmeld

16. december 2013

StudPsyk

Moster Lagkage skriver:

Tænker lige at hun blev storesøster på 8 mdr siden vel ikke har noget at gøre med hendes sutter, og det behov, for de er jo ske for 8 mdr siden og det burde hun jo være blevet Van til nu. Men du nævner også hun er særlig sensitiv, så vil jeg råde tilsat i som forældre tager en beslutning om hvordan i vil have det med sutten, også så holde jer til det. For ellers er det nemt for de små at blive forvirret og utrygge. En ide som mange peger på er at sutte er til at sove med, det syntes jeg er en god ide, og også noget der er til at forstå for de små, selvom sproget måske ikke er så godt med endnu.
Jeg bemærker at du er meget OB's på at hun er særlig sensitiv, pas på det ikke bliver en krykke for jer, så i kommer til at begrænse hende. Væn jer til at tænke på hende som en robust pige, det kan afspejle, så hun også selv får tro på egen styrke, når hun kan mærke andre har tro på hendes sejhed. At være særlig sensitiv er ikke en sygdom, det er en personlighed, og mange er det, men mange er også hjemme diagnotiseret, men hvis vuggestue også er bekymret findes der en test, som er en sensorisk profil, som giver et meget nøjagtig billede af hvordan det egentlig er.

Og mht til sutter, så lad vær at bekymre så meget, tro på det kan vi sagtens klare, både jer og barnet, for ofte kan de små og en selv jo klare meget mere end man frygter inden man påbegynder sådan projekter.

Held og lykke til jer.

Tak, men vi bruger bestemt ikke sensitiviteten som en krykke eller diagnose. Jeg er selv særligt sensitiv, og jeg synes ikke det er en dårlig ting - det betyder bare jeg oplever verden på en lidt anden måde. Derfor har vi heller ikke fokus på det som en negativ ting hos Rose. Vi er blot opmærksomme på, at visse ting kan opleves mere voldsomt i kraft af hendes sensitivitet. Personligt er jeg på mange punkter glad for at være sensitiv, for det forstærker virkelig min empati - en ting jeg synes er vigtig.

Jeg nævner det med hun blev storesøster som en forklaring på hvorfor hun har været særligt glad for sutten. Det er meget normalt at børn bliver mere babyagtige når de får små søskende. Men jeg nævner netop at vi derfor gerne vil skrue ned for brugen nu, fordi det er ved at være længe siden.

Men at vi bruger sensitiviteten som krykke eller diagnose skal du absolut ikke frygte. Jeg hader når folk har det syn på sensitivitet. Jeg mener blot at det er relevant at have for øje, når man vil indføre store ændringer, da de for sensitive kan føles ekstra voldsomme. Det ved jeg fra mig selv

Anmeld

16. december 2013

serinasmor

Jeg indrømmer gerne at sutten herhjemme har været godt brugt .... Serina har altid (indtil vi holdt helt op) måttet få sin sut hvis hun spurgte efter den ... Hun fik den oftest med ordene "om 2 minutter vil jeg gerne have sutten tilbage" -efter hun var fyldt 1,5 eller så ... På den måde holdt vi forbruget lidt nede der var sjældent problemer med at aflevere den igen.... Og hun fik opfyldt behovet

Anmeld

16. december 2013

serinasmor

Jeg indrømmer gerne at sutten herhjemme har været godt brugt .... Serina har altid (indtil vi holdt helt op) måttet få sin sut hvis hun spurgte efter den ... Hun fik den oftest med ordene "om 2 minutter vil jeg gerne have sutten tilbage" -efter hun var fyldt 1,5 eller så ... På den måde holdt vi forbruget lidt nede der var sjældent problemer med at aflevere den igen.... Og hun fik opfyldt behovet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.