Nedskæring af suttebrug

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2013

lycly

Janne T. skriver:

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Mig: Joooo
Rose: Joooo
Mig: Haaaan
Rose: Baaaal

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Har i nogle gode råd til alt dette?

Julia var også ekstremt glad for sin sut så jeg besluttede mig også for at vi skulle skære ned. Her startede det i dagplejen. Hun blev lagt til at sove uden at få sutten og hun spurgte heller ikke efter den. Så vi stoppede med overhovedet at tage den med derover. Til at starte med så fik hun den når vi kom hjem om aftenen. Efter noget tid fik hun den så først efter aftensmaden og nu får hun den faktisk for det meste først når hun kommer i seng.
Der har været tidspunkter hvor hun har råbt og skreget men jeg stod bare ved det og blev bare ved med at sige "du får sutten når du skal i seng". Og hun opdagede jo at jeg holdt mit ord

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2013

Aabye

Janne T. skriver:

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Vi gjorde det da vi skar ned på Marcus sutte forbrug at vi simpelthen tog den fra ham. Han måtte kun få sutten når han skulle sove eller hvis han var MEGET ulykkelig.. Det gik fint.. 

Nu er vi kommet til at han kun har den når han skal sove. Medmindre han lige finder en et eller andet sted, men det er ikke et problem at få den fra ham. 

I dagplejen sover han uden sut til middag så han har den faktisk kun om natten. 

Planen var egentlig at de, sutterne, skulle sendes til julemanden.. Meeeen, jeg kan godt se på det hele at det ikke lige helt kommer til at ske.. 

Anmeld

15. december 2013

san

Jeg arbejder i en vuggestue, og her bruger vi kun sutten når vi skal sove.. og det samme siger vi til forældre med børn på 1½ år, eller råder dem til det.. Det hæmmer børn i deres sproglig udvikling hvis de får lov til at bruge den sut så væk med den, og brug kun sutten når de skal sove..  og så har børn på 2 år og derefter ikke en sutte behov mere, de kan godt finde trøst på andre måde...

Men ved mange forældre har svært ved at tage sutten fra deres børn, for det er selvfølelig svært for børnene at vende sig til at man ikke bare går rundt med den. men de klare den hvis forældrene holder ved

Anmeld

15. december 2013

modesty

Min søn var også MEGET glad for sin sut. Vi skar ned på forbruget her for et par måneder siden. Vi lavede en helt firkantet regel: Sutten er til at sove med. Han får den til middagslur og til natten. 

Jeg tror der gik en 3-4 dage, hvor han spurgte efter den og brokkede sig lidt (men ikke meget), og siden da har der ikke været noget.

Vi har sutterne i en skål på en høj hylde, så han ikke bliver "fristet". 

Anmeld

15. december 2013

StudPsyk

san skriver:

Jeg arbejder i en vuggestue, og her bruger vi kun sutten når vi skal sove.. og det samme siger vi til forældre med børn på 1½ år, eller råder dem til det.. Det hæmmer børn i deres sproglig udvikling hvis de får lov til at bruge den sut så væk med den, og brug kun sutten når de skal sove..  og så har børn på 2 år og derefter ikke en sutte behov mere, de kan godt finde trøst på andre måde...

Men ved mange forældre har svært ved at tage sutten fra deres børn, for det er selvfølelig svært for børnene at vende sig til at man ikke bare går rundt med den. men de klare den hvis forældrene holder ved

Med al respekt bliver jeg en lille smule irriteret over dit svar Jeg spørger jo ikke OM vi skal skære ned for brug af sut, jeg spørger heller ikke om hvornår vi burde have gjort det tidligere, jeg spørger om hvordan vi bedst griber det an. Jeg synes dit svar er lidt at slå mig oveni hovedet i forhold til det ikke er noget vi har gjort tidligere, ligesom du lige nævner det med sproget - Og det har jeg jo selv nævnt i det første indlæg! Jeg har ikke brug for lige at få understreget, at hendes sprog sænkes af suttebrug. Du mener det forhåbentlig ikke sådan som det kommer til at lyde, måske har du bare ikke læst det jeg har skrevet i det første indlæg inden du svarede.. Rose er sensitiv og blev derudover storesøster for 8 mdr siden, derfor har hun haft et større behov for sutten. Det føles jeg ikke der er noget forkert i - Jeg vil bare gerne skære ned nu

Anmeld

15. december 2013

StudPsyk

Her bruger man kun sutten i sengen og i barnevognen. Der ligger de fast og hvis man så vil ha sin sut må man sidde der med den og det bliver hurtigt kedeligt så det gider hun kun når hun ska sove. Der ligger ikke sutter rundt omkring så de frister og man bliver heller ik trøstet med sut her hjemme

Okay, det var dejligt det fungerer sådan hos jer, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det er et svar på det jeg spørger om i det første indlæg i forhold til at skære ned - Især med tanke på hvor glad hun er for den  

Anmeld

15. december 2013

san

Janne T. skriver:

Med al respekt bliver jeg en lille smule irriteret over dit svar Jeg spørger jo ikke OM vi skal skære ned for brug af sut, jeg spørger heller ikke om hvornår vi burde have gjort det tidligere, jeg spørger om hvordan vi bedst griber det an. Jeg synes dit svar er lidt at slå mig oveni hovedet i forhold til det ikke er noget vi har gjort tidligere, ligesom du lige nævner det med sproget - Og det har jeg jo selv nævnt i det første indlæg! Jeg har ikke brug for lige at få understreget, at hendes sprog sænkes af suttebrug. Du mener det forhåbentlig ikke sådan som det kommer til at lyde, måske har du bare ikke læst det jeg har skrevet i det første indlæg inden du svarede.. Rose er sensitiv og blev derudover storesøster for 8 mdr siden, derfor har hun haft et større behov for sutten. Det føles jeg ikke der er noget forkert i - Jeg vil bare gerne skære ned nu

men det er bestemt ikke sådan ment....ja jeg læste det bare lige hurtigt... ikke for at fornærme dig

Anmeld

15. december 2013

san

Janne T. skriver:

Okay, det var dejligt det fungerer sådan hos jer, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det er et svar på det jeg spørger om i det første indlæg i forhold til at skære ned - Især med tanke på hvor glad hun er for den  

børn kan ikke finde ud ad at skære ned for et forbrug af sutten, for hvornår må man så og hvornår må man ikke.

Det jeg kan råde dig til er at den bliver i sengen og det kun er her hun bruger den, altså når hun skal sove. så når du tager hende op igen, så beder du hende ligger den i sengen. så hun forbinder sutten med at hun skal sove, og det er her hun bruger den

Anmeld

15. december 2013

MorDk

Min søn smed sutten da han var 10 mdr. så der havde vi ingen "problemer" Vores datter kan godt lide sin sut, men hun får den kun npr hun skal sove, er ked eller meget træt. 

Anmeld

15. december 2013

L&V

Janne T. skriver:

Det handler jo om at sætte grænser for at begrænse brugen, hvis man ikke har konstant adgang til en sut begrænser man problemet.. Det er jo lidt ligesom alt anden nedtrapning det er måske hårdt i en kort periode men det ender med at blive godt..

Tænker det er for svært at sige at hun må bruge den når hun er træt for så vil hun højest sansyneligt "imitere" træthed for at få den..

Man ku os sige at hvis man sidder i sofaen må man babbe på sutten men man må ikke gå og lege med sutten i munden.. Så man nærmest har sutte zoner

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.