Nedskæring af suttebrug

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.939 visninger
25 svar
2 synes godt om
7. december 2013

StudPsyk

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Mig: Joooo
Rose: Joooo
Mig: Haaaan
Rose: Baaaal

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Har i nogle gode råd til alt dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2013

Karina84

Tror at Sebastian var omkring Roses alder da vi gjorde det samme... Han er vant til fra DP, at det kun er når man skal sove at man skal ha sutten. Så den regel indførte vi herhjemme også, så her hedder det ingen sut før det er sengetid eller når man lige er stået op og skal sidde og vågne. Så snart han er frisk bliver den taget fra ham og det forstår han, det samme den anden vej. 

Hvis vi "skælder ud" og han bliver pyller pga. det, kan han godt finde på at spørge efter den, men han får den ikke.

En ide, kan være at lade dem blive i sengen, eller i hvert fald gemme dem væk når hun ikke må bruge dem. I DP har de en krog hvor den hænger på og vi har tit snakket om at gøre det samme, det har vi så aldrig fået gjort... 

Lige nu står vi i om de snart helt skal væk, for han er meget glad for dem, men som sagt har vi sat det ned til at det kun er når han skal sove.

Det kommer nok til at kræve nogle kampe, men hvis i først har bestemt jer, så skal i holde ved. Har hun noget andet, en nusseklud, bamse osv. som hun kan finde trøst og hygge ved? Tænker at det må være en erstatning for sutten evt.? 

Ved ik om du kan bruge det til noget 

Anmeld

7. december 2013

Pinkrose

Janne T. skriver:

Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.

Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.

Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.

Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.

Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:

Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.

Jeg havde den os med min datter da hun var samme alder, og sagde simpelthen til hende at hun fik sutterne når hun skulle sove , elller hvis hun var meget ked af det. Og gik en dag eller to så stoppede hun med at spørge efter dem om dagen , og brugte en bamse til at putte med når hun var træt ..

Nu hun 2,9 og smed sutten i torsdags , hendes sprog er rigtig fint, og havde igennem et par uger snaklet om at julemanden skulle have sutterne.

Hun pev 5 min første aften da hun skulle sove , og udover det ingen problemer været , hun har ikke spurgt efter dem, og sovet hele natten

Anmeld

7. december 2013

2babygirls

Janne T. skriver:

Her fik hun sutten i et moderat behov.. Vi skar selvfølgelig også ned så den ikke hang der hele tiden, og når hun legede og hyggede var den ikke nødvendigt, men ellers havde hun meget adgang til den. Og vil sige hun var pænt afhængig afd en, men da hun blev 2,6 skulle hun passes ved Martins forældre og de glemte at give hende den til natten, og så gav vi hende den ikke igen da vi kom hjem. Hun spurgte efter den ved sengetid to dage i træk og så var det det!!

Så tror ikke du skal tænke at hun bliver forvirret over jeres regler, dem kender hun jo ikke rigtigt til.

Anmeld

11. december 2013

kekp

Herhjemme har vi også skruet ned for sutteforbruget. Vi sagde i vuggestuen at vi gerne ville have at han ikke rendte så meget rundt med sutten i løbet af dagen. De var med på den og har hjulpet med at tage den væk dernede. 

Herhjemme siger vi, når han spørger efter den, at sutten får han når han skal sove. 

Han får lov at have den om morgenen til han skal have morgenmad, til middagsluren indtil han er vågnet ordentligt og om aftenen når han skal til at sove.

Nogle gange hvis han er meget pyller, giver vi ham hans klud i stedet. Så putter han med den 

Anmeld

15. december 2013

Vivian87

Da Aviaja var 1,5 år besluttede vi at man kun har sutten når man skal sove eller er syg. De første par dage brokkede hun sig gevaldigt, så gik der et par dage hvor hun lige var inde og kigge ned i sengen for at se om sutterne nu også var der, og det var det - så har hun bare accepteret at man har sutten når man sover

Anmeld

15. december 2013

LinLin

Her hænger sprog og sutteforbrug i hvert fald ikke sammen. Min ældste kom af med den da han var 2 1/2 år og havde ikke et særligt godt sprog, hverken med ekspressivt ordforråd eller udtale. Min yngste er 3,3 år og har et super godt sprog på "alle områder" men han har ikke smidt den endnu.. han har dog kun brugt den om natten i 3/4 år

Jeg kan bare mærke det bliver en kamp! Og den har jeg sgu ikke lige orket at tage endnu det er mit nytårsfortsæt ej, han skal af med den snart af hensyn til hans tænder!

MEN mht til din datter, forstår de jo som oftest meget mere end de selv kan sige... Så tror da hun vil forstå det hvis hun får at vide det kun er til når man skal sove. Men derfor bliver hun nok sur alligevel i starten

Anmeld

15. december 2013

roenlund

Vi gjorde det at sutten er til når man sover eller putter, dvs den bruges i sengen eller når man putter i sofaen (hvilket vi gør når han er træt ked osv) han fangede den lynhurtigt og kom nogengange selv med dynen og sagde "sove" og så var det egentlig bare fordi han gerne lige ville sidde lidt med sutten :-)

Anmeld

15. december 2013

Hvem?

Janne T. skriver:

Min den ene har brugt sut, han fik af vide den kun var til sovetid, derfor lå der fast en i barnevognen og en i sengen og når han vågnede efterlod han den i sengen, og det virkede fint, for han tænkte ikke på den i løbet af dagen og han glædede sig til "sovetid" i barnevognen, for der lå sutte jo

Anmeld

15. december 2013

L&V

Her bruger man kun sutten i sengen og i barnevognen. Der ligger de fast og hvis man så vil ha sin sut må man sidde der med den og det bliver hurtigt kedeligt så det gider hun kun når hun ska sove. Der ligger ikke sutter rundt omkring så de frister og man bliver heller ik trøstet med sut her hjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.