Rose er glad for sine sutter - MEGET glad! Hun kunne rende rundt med en i munden konstant, hvis det stod til hende. Og hun er meget vedholdende, når hun vil have en - hun bliver virkelig gal og ulykkelig, hvis vi siger nej.
Nu er hun 2 år og 2 måneder, og hun er efterhånden så gammel at jeg synes vi skal begynde at tænke i suttestop. Hun skal ikke af med sutten lige nu, det er ok med mig hvis det er ved fx 3-års alderen, men for det ikke skal være en ekstrem omvæltning til den tid, er vi nødt til at begynde at skære ned, synes jeg.
Min umiddelbare tanke er, at hun kun må få sutten, når hun skal sove, eller hvis hun er meget træt. Men jeg synes det er svært at vide, hvordan vi lige præcis skal håndtere det, så hun bedst forstår hvorfor og hvornår hun må og ikke må.
Jeg er bare lidt nervøs for, at grænserne kommer til at virke lidt for "flyvske" for hende, så hun bliver forvirret over hvornår hun må få den. For hvad vil det sige at være træt, hvem bestemmer at nu er hun træt nok osv.
Hvad tænker i? Hendes sprog er stadig meget meget bagud. Hun siger en masse ord nu, men hun sætter ikke ord sammen (de eneste ord hun sætter sammen er "min sut", meget apropos - Haha), og hendes udtale er ikke så super. Som eksempel prøvede vi at lære hende at sige "Johan" den anden dag, og det gik som følgende:
Mig: Joooo
Rose: Joooo
Mig: Haaaan
Rose: Baaaal
Og netop derfor synes jeg det er vigtigt at skære ned for den sut. Men fordi hendes sprog er så dårligt, synes jeg det er svært at vurdere hvor hun er forståelsesmæssigt og hvor meget hun forstår, hvis vi forklarer hende det.
Har i nogle gode råd til alt dette?
Anmeld