frustreret over start på dp - er det, det rigtige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2013

L&V

Tænker der også er stor læring i at lege med børn der er yngre end en selv.. Så bliver man rigtig den store der shiner og ka hjælpe de små og bare fordi man er yngre er det jo heller ik sikkert at man ka mindre..

I forhold til dit barn har gået hjemme i knap 2½år ville jeg bestemt syntes en dp var at foretrække da det er noget af et kultur chok at komme ud i.. Alternativet ka være en lille vuggestue hvis det kan findes men direkte i børnehave syntes jeg godt nok lyder riski.. Man vil som forældre ofte syntes et barn er super dygtig og fremmelig men der stilles store krav både socialt, motorisk osv i bhv og hvis man ikke har været ude blandt andre på den måde vil der måske være nogle evner der ikke er tillært endnu og oven i den kæmpe omvæltning vil det måske blive en kamp for barnet og derved opleve unødvendige nederlag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2013

modesty

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Tænker der også er stor læring i at lege med børn der er yngre end en selv.. Så bliver man rigtig den store der shiner og ka hjælpe de små og bare fordi man er yngre er det jo heller ik sikkert at man ka mindre..

I forhold til dit barn har gået hjemme i knap 2½år ville jeg bestemt syntes en dp var at foretrække da det er noget af et kultur chok at komme ud i.. Alternativet ka være en lille vuggestue hvis det kan findes men direkte i børnehave syntes jeg godt nok lyder riski.. Man vil som forældre ofte syntes et barn er super dygtig og fremmelig men der stilles store krav både socialt, motorisk osv i bhv og hvis man ikke har været ude blandt andre på den måde vil der måske være nogle evner der ikke er tillært endnu og oven i den kæmpe omvæltning vil det måske blive en kamp for barnet og derved opleve unødvendige nederlag

Enig, der er immervæk 22 børn i en børnehave i forhold til 12 i en vuggestue...

Og også enig i at det at lege med yngre børn, kan give gode sociale færdigheder. Men lærer at tage hensyn, at dele o.s.v.

Lidt på samme måde som man ser små børn vokse enormt socialt når de bliver storesøskende.

Anmeld

4. december 2013

Kløver

Jeg synes det lyder som en fin overgang med dp, og har selv mine 2 i dagpleje. Min søn er den ældste og min datter ligger midt imellem, da der starter en ny som er 10 mdr. De har alle glæde af hinanden og de lærer at lege med hinandens aldersgrupper. Alternativt ville jeg enten finde en lille integreret bh hvor han starter i vuggestuen og går over i børnehaven når han bliver 3, de leger jo sammen på tværs, eller måske en børnehave hvor de kan starte fra de er 2

Anmeld

4. december 2013

L&V

modesty skriver:

Enig, der er immervæk 22 børn i en børnehave i forhold til 12 i en vuggestue...

Og også enig i at det at lege med yngre børn, kan give gode sociale færdigheder. Men lærer at tage hensyn, at dele o.s.v.

Lidt på samme måde som man ser små børn vokse enormt socialt når de bliver storesøskende.

Anmeld

4. december 2013

lycly

Anonym skriver:

Vores yngste fyldte 2 år for 4 mdr siden, og vi har besluttet at han skal starte i dagpleje, fordi han har været så vant til hjemmelige omgivelser, at han ikke vil kunne tilpasse sig en vuggestue med så mange små børn hele tiden.

Men jeg er så bange for om det kan skade ham hvis dem i dagplejen måske er meget yngre end ham? Han elsker at lege med børn der er 2-3 år ældre end ham, og hans nuværende aldersgruppe samt yngre siger ham slet intet.

Jeg ville ønske at jeg kunne få ham i børnehave, selvom det er et stort skridt med mange børn ville det bedre passe ham. 

Hvad skal jeg gøre? hvis dp mor har børn på under halvandet, skal jeg så bare beholde ham hjemme? 

Nogen med det "ældste barn" i dp gruppen? 

Min datter er den ældste i sin Dp og hun stortrives selvom hun elsker at lege med større børn

Men når din dreng kun skal gå i DP så forholdsvis kort tid inden børnehaven så ville jeg personligt sætte ham i en vuggestue, evt en integreret institution hvor han efterfølgende kan starte i børnehave. Tror det vil give den bedste overgang. Men forstår godt din tanke om at DP minder mest om hans hverdag hjemme

Anmeld

4. december 2013

Chris86

Anonym skriver:

Vores yngste fyldte 2 år for 4 mdr siden, og vi har besluttet at han skal starte i dagpleje, fordi han har været så vant til hjemmelige omgivelser, at han ikke vil kunne tilpasse sig en vuggestue med så mange små børn hele tiden.

Men jeg er så bange for om det kan skade ham hvis dem i dagplejen måske er meget yngre end ham? Han elsker at lege med børn der er 2-3 år ældre end ham, og hans nuværende aldersgruppe samt yngre siger ham slet intet.

Jeg ville ønske at jeg kunne få ham i børnehave, selvom det er et stort skridt med mange børn ville det bedre passe ham. 

Hvad skal jeg gøre? hvis dp mor har børn på under halvandet, skal jeg så bare beholde ham hjemme? 

Børnehave, men ikke vuggestue??
Er forvirret....
Havde valgt vuggestue hvis den var i samme hus som børnehaven.. Så er han vandt til sted og menneskerne, når han ska i børnehave...

Anmeld

4. december 2013

lineog4

Lidt tanker: 

Min den yngste søger også de større børn - de er jo som storebror, der er skøn fart på dem og de er sjove. Men at han søger dem er ikke ensbetydende med det er der han trives bedst, at det er der han udvikler sig mest - det gør han derimod med jævnaldrende da han kan slappe af der - han fungerer i en kontekst hvor med forslidte ord han er inden for sin nærmeste udviklingszone og presses ikke over evne. Sådan tror det gælder for de fleste børn - de store er spændende men det er i leg med jævnaldrende man får mest plads til udvikling selv (og måske endda endnu mere sammen med yngre), og jeg ville derfor ikke selv presse op af og sætte et barn på 2 1/2 i børnehave og slet ikke hvis barnet ikke er vant til institutionsverden, hvor man i børnehave forventer en stor grad af selvstændighed både helt praktisk men også i forhold til lege legerelationer, konflikthåndtering osv.

jeg synes ikke institution er den eneste løsning, stedet hvor der foregår den optimale læring osv at have sit barn hjemme med alle de tilbud der er om legestuer, rytmik osv plus et liv hvor man aktivt har valgt at være hjemmegående og derfor formoder jeg sørger for barnet næsten hver dag er i kontakt med andre børn (kan jo også være søskende), stimuleres i både kontakt med børn og voksne osv, er mindst lige så lærerigt som institution - jeg gad i hvert fald godt have muligheden.

Jeg ville forresten ikke vælge at starte dp kort før et skift til børnehave - det er for mange skift på kort tid. jeg ville hvis barnet skulle afsted finde en integreret institution hvor de måske kører med en mellemgruppe så skiftet først sker når de er 4 igen.... Eller helt vente til børnehave 

Anmeld

4. december 2013

Pcokate

Anonym skriver:

Min søn var den ældste i dp, det betød at når de andre fik lure så havde han ekstra tid med hende. Vi startede ud i vuggestue og havde en rædsom oplevelse pga pædagogerne og manglende omsorg. Men jeg tror de fleste vuggestuer nu er gode nok. Det lyder som om vuggestue ville være en god mulighed for din søn og han skal nok vænne sig til de mange børn, sådan er det jo også i bh og skole/sfo. 

Anmeld

4. december 2013

TNBC

Anonym skriver:

Du vil sende ham i Dp 4-6måneder før han skal starte i Bh?? Er det ikke ret mange skift på kort tid?
Fordi der er så kort tid til at han skal i børnehave, ville jeg ikke sende ham i Dp, men finde en vs/bh.. så han ikke skal skifte så meget indenfor kort tid.

Ingen børn er vant til en stue med 12-18 børn, når de starter i en vs. Det kommer jo an på barnet, og hvad det kan klare. Meget tit børn i Dp er fordi de ikke kan klare mange børn på en gang, hvilket din dreng ikke lyder til at have problemer med. Du siger at han godt kan li at lege med ældre børn, så bør han da komme i vs, hvor han kan blive udfordret og lege med børn der kan det samme som ham. Et barn kan jo sagtens sidde og lege alene i en vs.

hvorfor er det at han bare ikke kan komme i vs? Har I prøvet det før?

Anmeld

4. december 2013

Pinkrose

Anonym skriver:

Jeg ville klar vælge en vuggestue med børnehave i sammehus.

Da han jo alligevel ville skulle rykke over i børnehaven omkring de 3 år . ( min startede allerede i børnehave 2,6 mdr ) så for at udgå flere skift end nødvendigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.