Lidt tanker:
Min den yngste søger også de større børn - de er jo som storebror, der er skøn fart på dem og de er sjove. Men at han søger dem er ikke ensbetydende med det er der han trives bedst, at det er der han udvikler sig mest - det gør han derimod med jævnaldrende da han kan slappe af der - han fungerer i en kontekst hvor med forslidte ord han er inden for sin nærmeste udviklingszone og presses ikke over evne. Sådan tror det gælder for de fleste børn - de store er spændende men det er i leg med jævnaldrende man får mest plads til udvikling selv (og måske endda endnu mere sammen med yngre), og jeg ville derfor ikke selv presse op af og sætte et barn på 2 1/2 i børnehave og slet ikke hvis barnet ikke er vant til institutionsverden, hvor man i børnehave forventer en stor grad af selvstændighed både helt praktisk men også i forhold til lege legerelationer, konflikthåndtering osv.
jeg synes ikke institution er den eneste løsning, stedet hvor der foregår den optimale læring osv at have sit barn hjemme med alle de tilbud der er om legestuer, rytmik osv plus et liv hvor man aktivt har valgt at være hjemmegående og derfor formoder jeg sørger for barnet næsten hver dag er i kontakt med andre børn (kan jo også være søskende), stimuleres i både kontakt med børn og voksne osv, er mindst lige så lærerigt som institution - jeg gad i hvert fald godt have muligheden.
Jeg ville forresten ikke vælge at starte dp kort før et skift til børnehave - det er for mange skift på kort tid. jeg ville hvis barnet skulle afsted finde en integreret institution hvor de måske kører med en mellemgruppe så skiftet først sker når de er 4 igen.... Eller helt vente til børnehave
Anmeld