Ipad i børnehaven. Jeres mening?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2013

bøllen

thomas bs skriver:

Hej jeg er en ung mand på 25. Har nu arbejdet i en børnehave et par år. Og vi har fornylig fået ipad på alle stuerne. Hvad er jere meninger om det? Er det iorden børnen får lov på skift at spille lidt på ipad en time eller to om dagen. Jeg er af den overbevisning om at børn sagtens kan lege uden ipad. Og at det ville være sunder for sindet og fantasien ikke bruge så meget tid på det digitale. Har så efter en snak med en kollega. indført det kun bliver om eftermiddagen efter kl 2. Hvor de har brugt nogle timer på legepladsen. Håber på en god lille debat.

Der er iPad i vores drengs børnehave. Ved ikke hvor tit den bliver brugt men min dreng har ind imellem siddet og spillet et spil ved aflevering

det er ikke noget der bekymre mig , der bliver brugt en masse krudt i løbet af dagen. Så at der bliver spiller er helt fint. 

Har selv været i børnehave hvor de fik lov at spille computer ind imellem. De skrev selv navn på listen og det fungerede faktisk fint. Selvfølgelig skete der ind imellem uoverenstemmelse men ikke så tit igen.

mon ikke det er nyhedens interesse lige nu. Pludselig er det hverdag og måske knap så spændende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2013

thomas bs

Tak for alle svarene. tror da også der kan komme noget godt ud af det i sidste ende. Men der kommer til være en lang periode her i starten med konflikter. det der gjorde jeg ville oprette denne tråd. Var efter en episode i dag. Hvor en dreng smider sig på gulvet og græder og skriger som en vild. Fordi han ikke måtte spilde på den om formiddagen. Blev så overrasket over han regerede på den måde. Og han gjorde det samme om eftermiddagen, fordi han ikke var den første til få lov.

Anmeld

3. december 2013

mariamiss6

thomas bs skriver:

Vi har kun haft dem i en uge. Og jeg så overrasket over de konflikter det giver. Børn der råber og skriger efter hinanden. Fordi de ikke kan finde ud af hvems tur det er. Selvom det vi voksne der styre rekkeføljen.

Få fat på en whiteboard tavle (eller lave en selv af lamineret farvet papir), og skriv børnenes navne i den rækkefølge de skal have lov. De fleste kan kende deres eget navn, også selvom de måske ikke selv kan skrive det. Streg det navn over som har prøvet. Så kan i også som voksne se at alle børnene kommer igennem på en uge. Og børnene kan se hvor mange gange der er til det er deres tur.

Anmeld

3. december 2013

Giraffen

thomas bs skriver:

Hej jeg er en ung mand på 25. Har nu arbejdet i en børnehave et par år. Og vi har fornylig fået ipad på alle stuerne. Hvad er jere meninger om det? Er det iorden børnen får lov på skift at spille lidt på ipad en time eller to om dagen. Jeg er af den overbevisning om at børn sagtens kan lege uden ipad. Og at det ville være sunder for sindet og fantasien ikke bruge så meget tid på det digitale. Har så efter en snak med en kollega. indført det kun bliver om eftermiddagen efter kl 2. Hvor de har brugt nogle timer på legepladsen. Håber på en god lille debat.

i min datters vuggestue (integreret institution) har vi ind imellem hentet hende om eftermiddagen (sidst på dagen sidder de nede i børnahaven samlet alle sammen), hvor de har siddet 5-6 børn på store puder sammen med pædagogerne og leget med ipads og kigget på hinandens spil. jeg synes det så så hyggeligt ud fordi de netop sad sammen og var rolige og nød stilheden.

Jeg synes ipad giver en god mulighed for at børnene kan side og koble lidt fra og samtidigt blive stimuleret - og ikke mindst lære at betjene dem

men jeg har heller aldrig set eller oplevet konflikter omkring dem og jeg synes pædagogerne er vildt gode til at sidde sammen med børnene og oplever ikke, at de "parkerer" børnene foran ipads'ene

Anmeld

3. december 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
MoarHvidovre skriver:

Vi har også haft ipad i vores børns børnehave igennem lang tid. Det er langt fra hver dag, at den kommer frem. Her bliver den brugt til indlæring af forskellige ting. Det kan både være bogstaver, at vente på tur mv. Desuden bruger børnene den til, at tage billeder af forskellige situationer og som de så efterfølgende bruger.

Jeg synes, at det er et rigtig god redskab og den teknologiske verden er blevet så bred.

Det er det samme i thea's børnehave, og syntes at det virker til at fungere rigtig godt! Vh stine

Anmeld

3. december 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes det er fint at der indføres digitale medier, da det er en del af børns legekultur idag og en stor del af deres fremtid som vi kan forberede dem i. Desuden er det ikke alle der har adgang til sådan en og pædagoger kan dermed skabe lige muligheder for børnene.

Men jeg synes det lyder som om det bliver brugt på en super ærgelig måde hvor du arbejder.
Hvad med at lade børnene lave en digital bog, en film af deres rollespil. Det vil da både styrke sprog, fantasi og det sociale sammenhold. Det kræver som sådan heller ikke noget forberedelse, da det jo er børnene der vælger hvad historien skal handle om. Lad børnene deltage i dokumentationsarbejdet og lad dem tage billeder af dagens aktiviteter og være med til at udvælge hvilke der skal vises frem til forældre.
Jeg prøver bare at sige at en Ipad er meget mere end spil og det burde bruges som dette. Tag den med ud i skoven og vis at den også kan bruges som informationskilde.
Jeg skal til eksamen i netop dette emne imorgen

Anmeld

3. december 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
thomas bs skriver:

Vi har kun haft dem i en uge. Og jeg så overrasket over de konflikter det giver. Børn der råber og skriger efter hinanden. Fordi de ikke kan finde ud af hvems tur det er. Selvom det vi voksne der styre rekkeføljen.

Jamen så skal I som voksne sætte nogen rammer for hvordan det skal bruges samt en måde så børnene kan gennemskue rækkefølgen.

Anmeld

4. december 2013

MortilElias2010

thomas bs skriver:

De har lige fået tre i min søns børnehave og det er fint med mig som forælder. Så længe det er med måde og ikke forhindrer børnene i at komme ud at lege, lege fysisk indbyrdes og kommunikere indbyrdes så  Herfra. Vi har selv en herhjemme og har efterhånden haft den et par år og Elias er fortrolig med den. Så meget at han sjældent benytter sig af den mere. Fra tid til anden vil han gerne og så får han den til at sidde og hygge med  

Anmeld

4. december 2013

MortilElias2010

mor:) skriver:

Jeg synes det er fint at der indføres digitale medier, da det er en del af børns legekultur idag og en stor del af deres fremtid som vi kan forberede dem i. Desuden er det ikke alle der har adgang til sådan en og pædagoger kan dermed skabe lige muligheder for børnene.

Men jeg synes det lyder som om det bliver brugt på en super ærgelig måde hvor du arbejder.
Hvad med at lade børnene lave en digital bog, en film af deres rollespil. Det vil da både styrke sprog, fantasi og det sociale sammenhold. Det kræver som sådan heller ikke noget forberedelse, da det jo er børnene der vælger hvad historien skal handle om. Lad børnene deltage i dokumentationsarbejdet og lad dem tage billeder af dagens aktiviteter og være med til at udvælge hvilke der skal vises frem til forældre.
Jeg prøver bare at sige at en Ipad er meget mere end spil og det burde bruges som dette. Tag den med ud i skoven og vis at den også kan bruges som informationskilde.
Jeg skal til eksamen i netop dette emne imorgen

Hvordan gik eksamen?  

Anmeld

4. december 2013

helle85

thomas bs skriver:

i den børnehave mine børn gik i(de startede i skole i august), var der en af de voksne der lavet en liste også skulle børnene skrive deres navn (så godt de kunne) på hvis de ville spille, min dreng som ellers ikke ville noget som helst med bogstaver lærte at skrive sit navn, som han nok ikke ville have kæmpet for at lære han er letter mental retaderet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.