Forklar lige gensidig forsørgerhalløj

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2013

salix

Rosa-Sofia skriver:

Det lyder meget skrækkeligt. Der er jo mange studerende, der gerne vil bo sammen,. Hvis så en af dem pludselig er mellem uddannelser eller den slags? Gys. Hvor er det irriterende. Skal det virkelig gøres så svært at være menneske i samfundet.

ja det er nemligt problematsik men det er jo for at lukke for muligheden for at sammelevede bare siger at de deler lejlighed 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2013

lineog4

Men er det så uretfærdigt? Altså de lever jo sammen med hjem og barn på samme måde som gifte mennesker gør? 

Jeg er som princip i mod gensidig forsørgerpligt både til gifte og ugifte og ville hellere det retfærdige havde været den anden vej at man afskaffede den helt.

Dog er der så ikke kommet ligestilling mellem ugifte og gifte da der er noget der ikke er tænkt med:

1. Er man gift kan ens ægtefælle overtage ens personlige fradrag, det kan ugifte ikke. Dvs. Hvis man forsørges af sin ægtefælle kan denne få ens personlige fradrag og dermed betale mindre i skat, det kan en der forsørger sin samboende ikke.

2. Modtager du penge af et andet menneske, og det være sig også betalt husleje, betalt mad osv er det en skattepligtig indkomst. Det er det ikke hvis I er gift men derimod hvis er ugifte. Dvs. forsørges man af den man er samboende med skal man beskattes, det skal man ikke hvis man forsørges af sin ægtefælle.

Så samboende stilles ringere end gifte når det kommer til gensidig forsørgerpligt. Og trods en del har gjort opmærksom på dette er der ikke antræk til man ændre de regler lige nu og her, så fra 1.1.14 vil samboende forsørge hinanden uden at kunne bruge fradraget udover når den der forsørges beskattes af den "gave" de modtager af deres samboende.

Retfærdigt?

Anmeld

3. december 2013

RosSofi

salix skriver:

ja det er nemligt problematsik men det er jo for at lukke for muligheden for at sammelevede bare siger at de deler lejlighed 

Nu er jeg forarget. Bliver altså harm. En ting er, at man forsøger at snyde ved ikke at gifte sig og på den måde få offentlige ydelser, men det der med at man ikke bare kan bo sammen i et bofællesskab, ih det synes jeg er for galt.

Anmeld

3. december 2013

Kildebakken

salix skriver:

ja og nej man går også ind og kigger på uddannelse hos den der ikke er på KH... her hjemme ville jeg blive trukket ca 8000.- af min KH pga min kæreste er udlært mure så selv om han læser lige pt kigger de skam også på hvad han ville kunne tjene hvis han arbejde med sit fag frem for at læse

Nå, det lyder da hårdt, for han får vel ikke penge, hvis hans SU er opbrugt - men til gengæld får han så nummer 2 uddannelse betalt eller hvordan hænger det sammen?

Anmeld

3. december 2013

salix

Kildebakken skriver:

Nå, det lyder da hårdt, for han får vel ikke penge, hvis hans SU er opbrugt - men til gengæld får han så nummer 2 uddannelse betalt eller hvordan hænger det sammen?

han er udlært mure ( som er på elveløn og derfor ikke brugt su til ) han har efterfølgene udviklet alergi for nogle komponenter i cement og måtte derfor læse videre på su men da det er en arbejdes skade får han en løbende erstatning på et par tusinde før skat pr. månede...

jeg undersøgte så hvordan vi var stillet hvis jeg ikke skulle starte på uddannelse senest 1 febuar og der fortalte kommunen at vi skulle regne med at blive trukket lige som hvis han arbejde som mure for det var det der ville give ham den højeste indtægt når han nu havde uddannelsen... også selvom han ikke kan arbejde iden for faget

Anmeld

3. december 2013

Kildebakken

salix skriver:

han er udlært mure ( som er på elveløn og derfor ikke brugt su til ) han har efterfølgene udviklet alergi for nogle komponenter i cement og måtte derfor læse videre på su men da det er en arbejdes skade får han en løbende erstatning på et par tusinde før skat pr. månede...

jeg undersøgte så hvordan vi var stillet hvis jeg ikke skulle starte på uddannelse senest 1 febuar og der fortalte kommunen at vi skulle regne med at blive trukket lige som hvis han arbejde som mure for det var det der ville give ham den højeste indtægt når han nu havde uddannelsen... også selvom han ikke kan arbejde iden for faget

Det lyder da urimeligt:-(

Anmeld

3. december 2013

Clisolka

Kildebakken skriver:

Kontanthjælpsmodtagere som bor sammen som kærester, får gensidig forsørgelsespligt. Det vil sige at hvis du er på kontanthjælp og min partner tjener over 23.000 kr, så vil I blive trukket et beløb svarende til hvad partneren tjener mere end 23.000 kr i kontanthjælpen. Sådan har det hele tiden været for gifte par.

Unge under 30 bliver sat ned i sats til et niveau som ligger på linje med S.U., hvilket er et forsøg på at få alle de unge som ikke har et job i uddannelse.

Det skal lige nævnes at de 23.000 ikke passer i den nye kontanthjælpsreform - det må være for de gifte par 

Beløbene for samlevere lyder: 

Et par uden børn må maks have 21.000 tilsammen før skat - et par med børn må maks have 27.900 tilsammen før skat. 

Anmeld

3. december 2013

Elgaard73

Babymor1013 skriver:

Det skal lige nævnes at de 23.000 ikke passer i den nye kontanthjælpsreform - det må være for de gifte par 

Beløbene for samlevere lyder: 

Et par uden børn må maks have 21.000 tilsammen før skat - et par med børn må maks have 27.900 tilsammen før skat. 

De satser du nævner, er det ikke de nuværende satser? Satserne falder jo pr 2014, så det lyder rigtig nok med omkring 23.000 efter nytår.

Anmeld

4. december 2013

Clisolka

De satser du nævner, er det ikke de nuværende satser? Satserne falder jo pr 2014, så det lyder rigtig nok med omkring 23.000 efter nytår.

Mmmm der må jeg være dig et svar skyldigt  Jeg ved ikke hvor de 23.000 kommer fra? Er det satsen for gifte - jeg er ikke gift, så jeg kender ikke satsen for GF 

De 21.000 og 27.900 er de satser for hvad samlevere må tjene efter 1/1-2014 når den gensidige forsørgelsespligt træder i kraft 

Edit... Jeg så lige at du skrev mht. gifte i dit tidligere svar (godmorgen mig )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.