Forklar lige gensidig forsørgerhalløj

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.582 visninger
28 svar
17 synes godt om
3. december 2013

RosSofi

Lever vist i en lidt beskyttet verden på su (ha ha) i hvert fald et stykke tid. Men har jo set alle trådene om gensidig forsørgerpligt. Og jeg er meget forvirret, hvis alt glipper er det så sådan, at et par ikke begge kan få kontanthjælp længere eller er det sådan, at den ene part ikke kan få kontanthjælp, hvis den anden har en løn? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2013

RosSofi

Rosa-Sofia skriver:

Lever vist i en lidt beskyttet verden på su (ha ha) i hvert fald et stykke tid. Men har jo set alle trådene om gensidig forsørgerpligt. Og jeg er meget forvirret, hvis alt glipper er det så sådan, at et par ikke begge kan få kontanthjælp længere eller er det sådan, at den ene part ikke kan få kontanthjælp, hvis den anden har en løn? 

Ja prøver at abstrahere fra det og håber det bliver lavet om, for det lyder så forfærdeligt, at jeg tænker, at folk ikke har råd til at være gift, og så er nødt til at skilles på grund af manglende økonomi og ikke på grund af manglende kærlighed. Og har man tænkt over alle de ydelser til enlige forældre det vil koste samfundet, når folk er nødt til at blive skilt?

Anmeld

3. december 2013

isabellasmor

Ja prøver at abstrahere fra det og håber det bliver lavet om, for det lyder så forfærdeligt, at jeg tænker, at folk ikke har råd til at være gift, og så er nødt til at skilles på grund af manglende økonomi og ikke på grund af manglende kærlighed. Og har man tænkt over alle de ydelser til enlige forældre det vil koste samfundet, når folk er nødt til at blive skilt?

Der har altid været forsøgerpligt for gifte par. Den nye reform omhandler de ugifte par

Anmeld

3. december 2013

RosSofi

isabellasmor skriver:

Der har altid været forsøgerpligt for gifte par. Den nye reform omhandler de ugifte par

Men er det så uretfærdigt? Altså de lever jo sammen med hjem og barn på samme måde som gifte mennesker gør? 

Anmeld

3. december 2013

LinLin

Rosa-Sofia skriver:

Men er det så uretfærdigt? Altså de lever jo sammen med hjem og barn på samme måde som gifte mennesker gør? 

Nej det synes jeg ikke det er som du skriver lever de jo helt ens bortset fra det ene par ikke har skrevet under på et stykke papir....

Anmeld

3. december 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Rosa-Sofia skriver:

De kan begge få kontanthjælp. Det er kun hvis ens partner tjener mere et vist beløb. Det betyder egentlig bare at i stedet for det offentlige skal partneren forsørge den arbjdsløse hvis det økonomisk er muligt. 

Anmeld

3. december 2013

salix

den gensidige forsøger pligt er enligt ikke ny den er bare blevet udvidet til at gælde alle samboenen om man er gift, par eller bare gode venner der deler en lejlighed... 

men det den konkret betyder er at hvis du feks. er på kontanthjæp kigger de på din samboedens løn og tjener vedkommede mere end su ( det kan også være su + arbejde ) ja så skal vedkommede være med til at forsørge dig og det vil sige at kommunen går ind og regner på hvormeget vedkommede får udbetalt og suplere op fra det beløb op til et fast sat beløb om månede..

her hjemme er vi meget glade for at jeg starter uddanelles 1 febuar hvor vi ellers ville blive ramt hårdt pga. den nye reform... og det til trods for at han er på su og får en løbende erstatning og jeg er på kh og har 3 børn men jeg ville blive trukket ca 8000.- pr månede før skat hvis jeg skulle blive på kh

Anmeld

3. december 2013

isabellasmor

Rosa-Sofia skriver:

Nej det synes jeg ikke det er. jeg synes faktisk kun det er fair. Mange gifter sig ikke udelukkende pga forsøgerpligten, og så synes jeg faktisk næsten det kan kaldes snyd... Og især idag hvor mange lever papir løse, fordi det at gifte sig bare ikke er det samme som dengang man ikke skulle have uægte børn osv. så jeg synes det er en fair måde at sparer på... Og jeg synes også det er fair for os der er gift at vi skal forsørge hinanden Når det kommer til de sociale ydelser... 

Anmeld

3. december 2013

RosSofi

isabellasmor skriver:

Nej det synes jeg ikke det er. jeg synes faktisk kun det er fair. Mange gifter sig ikke udelukkende pga forsøgerpligten, og så synes jeg faktisk næsten det kan kaldes snyd... Og især idag hvor mange lever papir løse, fordi det at gifte sig bare ikke er det samme som dengang man ikke skulle have uægte børn osv. så jeg synes det er en fair måde at sparer på... Og jeg synes også det er fair for os der er gift at vi skal forsørge hinanden Når det kommer til de sociale ydelser... 

Så lyder det jo egentlig bare som om, at man førhen er blevet "straffet" økonomisk for at være gift.

Hm men når man så står i situationen og ens mand/kone/kæreste whatever har en indtægt, der er for høj til at man kan få kontanthjælp. Hm betyder det så ikke bare mere i boligstøtte, mere i friplads osv fordi husstanden så kun har en indkomst?

Anmeld

3. december 2013

isabellasmor

Rosa-Sofia skriver:

Så lyder det jo egentlig bare som om, at man førhen er blevet "straffet" økonomisk for at være gift.

Hm men når man så står i situationen og ens mand/kone/kæreste whatever har en indtægt, der er for høj til at man kan få kontanthjælp. Hm betyder det så ikke bare mere i boligstøtte, mere i friplads osv fordi husstanden så kun har en indkomst?

jo det er korrekt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.